Z jakich aplikacji korzystały dzieci na świecie w 2023 roku?

W zeszłym roku dzieci spędziły o 60% więcej czasu na TikToku niż na YouTubie, a 20% wypróbowało ChatGPT OpenAI

„Born Connected” badanie za 2023 rok nawyków dzieci w internecie od Qustodio by Qoria

Nic dziwnego, że YouTube uruchomił filmy Short. Nowe badanie nawyków dzieci w internecie od Qustodio by Qoria wykazało, że w 2023 roku dzieci w wieku od 4 do 18 lat spędzały na całym świecie średnio 112 minut dziennie w aplikacji TikTok do krótkich filmów, co oznacza wzrost w porównaniu z 107 minutami rok wcześniej. I choć YouTube pozostaje największą na świecie aplikacją do przesyłania strumieniowego w tej grupie demograficznej, w zeszłym roku dzieci spędziły na TikToku o 60% więcej czasu. Dane z nowego badania dotyczącego mediów cyfrowych dla dzieci dotyczyły także korzystania przez dzieci z nowatorskich technologii, takich jak ChatGPT OpenAI.

Badanie, które uwzględnia zwyczaje ponad 400.000 rodzin i szkół na całym świecie dotyczące mediów cyfrowych, zostało opracowane przez Qustodio, producenta oprogramowania do kontroli rodzicielskiej.

W swoim rocznym raporcie firma przedstawia obraz nawyków cyfrowych dzieci i korzystania przez nie z technologii na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, szczegółowo analizując wybrane rynki, w tym USA, Wielką Brytanię, Hiszpanię, Australię i Francję. Wyjątkowość tego zbioru danych polega na tym, że pochodzi on z rzeczywistego wykorzystania technologii przez dzieci, a nie z pytań panelistów. Dane mogą jednak nie być w pełni reprezentatywne dla nawyków dzieci w zakresie mediów cyfrowych, ponieważ ich część rynku obejmuje gospodarstwa domowe i szkoły korzystające z oprogramowania do kontroli rodzicielskiej.

Mimo to jest to duża ilość danych, z których można wyciągnąć pewne ogólne trendy, które mówią o tym, jak dzieci, zarówno młodsze, jak i starsze, korzystają z technologii.

Korzystanie z aplikacji mobilnych przez dzieci w 2023 roku
Korzystanie z aplikacji mobilnych przez dzieci w 2023 roku

Warto zauważyć, że w tym roku firma po raz pierwszy przyjrzała się korzystaniu przez dzieci z nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji.

Ponieważ ChatGPT został uruchomiony na iOS-a dopiero w maju, a na Androidzie w lipcu, Qustodio zdecydowało się przyjrzeć wyłącznie korzystaniu ze strony internetowej OpenAI. Z badania wynika, że w zeszłym roku na całym świecie witrynę odwiedziło prawie 20% dzieci, co plasuje ją na 18. miejscu wśród najczęściej odwiedzanych witryn w tym roku. W USA witrynę odwiedziło 18,7% dzieci, co daje ogółem 32. miejsce. Największą adopcję odnotowała Australia – w 2023 roku witrynę odwiedziło 24% dzieci.

Korzystanie z OpenAi przez dzieci w 2023 roku
Korzystanie z OpenAi przez dzieci w 2023 roku

Jeśli chodzi o streaming, dzieci spędziły o 27% więcej czasu na oglądaniu serwisów streamingowych niż w zeszłym roku, chociaż podwyżki cen w niektórych serwisach mogły mieć wpływ na ich oglądalność. Firma ustaliła, że w 2023 roku dzieci spędzały o 4% mniej czasu na oglądaniu Netflixa, 23% mniej czasu na Disney+ i 12% mniej czasu na Hulu. Tymczasem YouTube i jego siostrzana aplikacja YouTube Kids biją rekordy, a czas oglądania tej ostatniej rośnie na całym świecie o 14%, osiągając średnio 96 minut dziennie – to najwyższy wynik odnotowany przez Qustodio od rozpoczęcia gromadzenia danych w 2019 r. YouTube zanotował 70 minut, w porównaniu z 67 w zeszłym roku.

Chociaż w 2023 r. Netflix podniósł ceny i ograniczył współdzielenie haseł, nadal pozostawał drugim najpopularniejszym serwisem streamingowym na świecie wśród dzieci, ponieważ 40% korzystało z tej usługi. Na pierwszym miejscu znalazł się YouTube, z którego korzysta 63% dzieci, a na trzecim miejscu znalazł się Disney+ z 20%. Jednak Netflix był jedyną płatną usługą, która zyskiwała na popularności z roku na rok, podczas gdy udział procentowy innych usług, w tym Disney+, Amazon Prime Video i Hulu, a także usługi transmisji na żywo Twitch, odnotował spadek z 11% dzieci korzystających z tej usługi w 2022 r. do zaledwie 8% w 2023 r. Ci, którzy pozostali na Twitchu w tym roku, wydłużyli godziny oglądania, oglądając na całym świecie o 16% więcej transmisji na żywo, średnio po 22 minuty dziennie.

Pomimo rosnących obaw rodziców i ustawodawców dotyczących szkód wyrządzanych przez media społecznościowe, w 2023 roku korzystanie z aplikacji społecznościowych przez dzieci było tak samo popularne jak nigdy dotąd.

TikTok pozostał najpopularniejszą aplikacją na świecie, z której korzystało 44% dzieci, a Facebook, udowadniając swoją siłę, był drugą najpopularniejszą aplikacją, z której korzystało 38%.

Wydawało się, że X Elona Muska spełnia mantrę, że „żadna prasa nie jest złą prasą” – mówi Qustodio, ponieważ w wyniku rebrandingu Twittera w zeszłym roku z platformy korzystało 38% młodszej grupy demograficznej, w porównaniu z 30% w 2022 roku. (Ale wygląda na to, że wpływ rodziców odnotował również zmiany w X, co czyni ją trzecią najczęściej blokowaną usługą na świecie, po TikToku i Instagramie).

Statystyki dotyczące korzystania z aplikacji przez dzieci na świecie w 2023 roku (wg kategorii)
Statystyki dotyczące korzystania z aplikacji przez dzieci na świecie w 2023 roku (wg kategorii) | fot. Qustodio ➔ (kliknij na grafikę, aby powiększyć)

Listę najpopularniejszych aplikacji społecznościowych na świecie uzupełniają Reddit, Instagram i Pinterest, z odpowiednio 32%, 32% i 31% wykorzystania. Lista wygląda jednak nieco inaczej w USA, ponieważ za TikTokiem plasują się X, Reddit, Facebook, Pinterest, a następnie Instagram.

Mimo to TikTok pochłonął znacznie więcej czasu niż jego rywale, wykorzystując średnio 112 minut dziennie na całym świecie, w porównaniu z 63 minutami na Instagramie, 19 minutami na Facebooku, 16 minutami na Pintereście, 10 minutami na X i 9 minutami na Reddicie.

W związku z tym WhatsApp firmy Meta utrzymał się na pierwszym miejscu jako najpopularniejsza aplikacja do przesyłania wiadomości na świecie, z której korzysta 37% dzieci, przed Snapchatem (35%), Discordem (31%), Messengerem (28%), Skype’em (21%) i Google Duet (13%). Jednak zdecydowanie Snapchat był aplikacją, w której dzieci spędzały najwięcej czasu – średnio 74 minuty dziennie, znacznie wyprzedzając swojego najbliższego rywala, Discorda – 27 minut dziennie. Gdyby zaliczyć ją do aplikacji społecznościowych, a nie do aplikacji komunikacyjnych, zajęłaby trzecie miejsce pod względem czasu spędzanego na jej użytkowaniu.

Wśród aplikacji do gier najpopularniejszy był Roblox, z którego korzystało 48% dzieci na całym świecie średnio przez 130 minut dziennie, a za nim plasowały się Minecraft, Among Us, Clash Royale, Stumble Guys i Magic Tiles 3.

W ubiegłym roku dzieci nadal korzystały z popularnych aplikacji edukacyjnych, takich jak te udostępniane przez ich szkoły, np. Google Classroom, a także tych w przestrzeni edukacyjnej, takich jak najlepsze aplikacje Duolingo, Photomath, Kahoot!, Quizlet, Simply Piano i Brainly.

Oprócz zagłębienia się w trendy rynkowe, pełny raport omawia również, w jaki sposób rodzice powinni podchodzić do zarządzania i monitorowania korzystania z technologii przez swoje dzieci oraz czego się spodziewać w przyszłości. W przypadku tego ostatniego Qustodio przestrzegł rodziców, że w latach 2023–2030 oczekuje się, że narzędzia AI będą odnotowywać wzrosty o prawie 40% rocznie, chociaż wśród młodszych dzieci (w wieku 10–13 lat) tylko 6% stwierdziło, że są aktywnymi użytkownikami.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Qustodio | TechCrunch