Około 50% odnowionych smartfonów sprzedawanych na całym świecie to iPhone’y, a sprzedaż Apple’a w tej kategorii wzrosła o 16% rok do roku.
Firma badawcza Counterpoint Research wskazuje, że światowy wtórny rynek smartfonów (refurbished, z ang. odnowionych) wzrósł o 5% r/r w 2022 roku. Wzrost byłby większy, gdyby sprzedaż odnowionych smartfonów w Chinach nie spadła o 17%, głównie z powodu ponownego pojawienia się koronawirusa COVID-19 i nadejścia zasad COVID-Zero. Nowe dane pokazują, że sprzedaż odnowionych smartfonów stanowi wyraźny kontrast do trwających spadków dostaw smartfonów.
Niemniej spadek sprzedaży odnowionych smartfonów w Chinach pomógł Indiom zająć pierwsze miejsce, ze wzrostem o 19% rok do roku, a następnie Ameryce Łacińskiej ze wzrostem o 18% rok do roku.
Apple zdobyło ponad 49% rynku wtórnego w 2022 roku, stając się najszybciej rozwijającą się marką w sektorach używanych i odnowionych smartfonów na całym świecie. Według firmy badawczej udział w rynku firmy z Cupertino wzrósł w porównaniu do 44% w 2021 roku.
Duży popyt na odnowione smartfony wpływa na sprzedaż nowych iPhone’ów i przychody serwisowe Apple’a na wielu rynkach. Firma Apple przyciąga ludzi do kupowania odnowionych modeli iPhone’ów nawet w miejscach, w których trudno jest znaleźć ich nowe warianty.
Apple od dawna sprzedaje odnowione modele iPhone’ów za pośrednictwem swoich oficjalnych kanałów i oferuje pełną roczną gwarancję na baterię i zewnętrzną obudowę, aby urządzenia były atrakcyjne dla klientów. Producent iPhone’a ma również różne inicjatywy zorientowane na zrównoważony rozwój i dostarcza regularne aktualizacje oprogramowania nawet w starszych modelach, ułatwiając konsumentom korzystanie z odnowionych modeli zamiast ich nowych wersji.
„Apple to bardzo ambitnie działająca marka w Indiach, a odnowione iPhone’y dają użytkownikom jeszcze niższy punkt wejścia do ekosystemu Apple’a” – powiedział dla TechCrunch Tarun Pathak, dyrektor ds. badań w Counterpoint. Dodał, że naród Azji Południowej jest wciąż mały, około 15% światowego rynku odnowionych smartfonów.
Przeczytaj także: Marki smartfonów są najbardziej popularne na swoich rodzimych rynkach
W przeciwieństwie do Apple’a, według Counterpoint Samsung odnotował spadek na rynku wtórnym z 28% w 2021 r. do 26% w 2022 r. Niewielki procent konsumentów Androida przeszedł w ciągu roku na iOS, co wpłynęło na sprzedaż odnowionych urządzeń Samsunga. Firma badawcza podała, że trend ten utrzyma się w 2023 roku.
Wraz z rosnącym popytem na telefony 5G na rynkach światowych, urządzenia obsługujące tę technologię stanowiło 13% globalnej sprzedaży odnowionych smartfonów w 2022 roku.
„Potencjał biznesowy handlu odnowionymi smartfonami pozostaje wysoki, ale ograniczona podaż wpływa na większość rynków wschodzących, takich jak LATAM, Azja Południowo-Wschodnia, Indie i Afryka” – powiedział w przygotowanym oświadczeniu starszy analityk firmy Counterpoint, Glen Cardoza. „Import z dojrzałych rynków, takich jak Stany Zjednoczone, Europa i Japonia, zmniejszył się, ponieważ muszą one zaspokajać własne zapotrzebowanie”.
Counterpoint odnotował duży udział konsumentów preferujących zakup smartfonów premium i flagowych na rynku refurbished w 2022 roku, co przełożyło się na wzrost średnich cen sprzedaży na rynku wtórnym.
Jednak znaczny wzrost cen nowych modeli — nie tylko w przypadku iPhone’a, ale ogólnie — wydaje się w dużym stopniu skłaniać klientów do nabywania odnowionych smartfonów. Czynniki makroekonomiczne wpływające na firmy i miejsca pracy sprawiają, że rynek odnowionych smartfonów cieszy się popularnością wśród klientów na całym świecie.
Firma przewiduje, że zwiększone wymiany i przejście na smartfony premium mogą pomóc w zwiększeniu zapasów używanych smartfonów niskiej jakości w 2023 r. Działania związane z wycofywaniem z eksploatacji, takie jak demontaż, logistyka, magazynowanie, recykling i utylizacja e-odpadów, prawdopodobnie również zwiększą sprzedaży odnowionych smartfonów w tym roku.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Counterpoint | TechCrunch