Zobacz zwiastun filmu „Unsane” nakręconego iPhone’em

W zwiastunie thrillera nakręconego iPhonem pt. „Unsane” Stevena Soderbergha, SMS-y prowadzą prosto do obłąkanego azylu – cyfrowy stalker ma władzę w tym thrillerze o percepcji i kontroli.

„Unsane” reż. Steven Sodenbergh (23.03.2018)

Steven Soderbergh powiedział w 2013 roku, że wycofuje się z produkcji filmowej, ale powrócił na duży ekran w filmie z 2017 roku pt. „Logan Lucky”. Swoją obecność zaznaczył także w „The Knick” oraz produkcji HBO pt. „Mosaic” (Mozaika), a teraz powraca ze swoim horrorem i thrillerem psychologicznym zatytułowanym „Unsane”.

Wygląda na to, że nowy sposób tworzenia filmu i wykorzystanie nowej technologii jest jednym z elementów, które powstrzymały tego twórce przed odejściem na emeryturę. Technologią, którą wykorzystał w nakręceniu tego filmu jest… iPhone firmy Apple.

W „Unsane” główna bohaterka Claire Foy (The Crown, Wolf Hall) ma do czynienia z cyfrowym prześladowcą (stalkerem), który jej nie opuszcza. Jej próby zmuszenia organów ścigania w jakiś sposób prowadzą ją do tego, że zostaje uwięziona w psychologicznej pułapce pod tytułem „Kto tu naprawdę jest szalony?”. W produkcji wykorzystano ten sam pomysł na fabułę, dzięki któremu powstały takie filmy jak Bunny Lake Is Missing (Bunny Lake zaginęła) z 1965 i The Lady Vanishes (Starsza pani znika) Alfreda Hitchcocka, oraz mniej wybitne produkcje takie jak Flightplan (Plan lotu) i A Cure for Wellness (Lekarstwo na życie).

W założeniu filmu obecny jest niewielki rezonans społeczny, w którym kobieta twierdzi, że mężczyzna ją dręczy, ale stwierdzono u niej urojenia. To kolejny przykład lekceważenia dramatu dręczonej kobiety, który wpisuje się w coraz szerszy ruch #MeToo.

Zobacz także: Hipnotyzujące wideo nagrane iPhone’em podczas jazdy na nartach

Kręcenie filmów od zawsze łączy się z eksperymentami nową technologią

Największa nowością jest jednak to, że Soderbergh nakręcił ten film w całości iPhone’ami, które zostały nazwane w wywiadach przyszłością filmowania. – Każdy, kto obejrzy ten film, kto nie ma pojęcia o powstawaniu tej produkcji, nie będzie miał pojęcia, że ​​został nakręcony telefonem. I to nie jest pycha… – powiedział Soderbergh podczas występu na festiwalu w Sundance w 2018 roku.

Sądząc po tym pierwszym zwiastunie, „Unsane” ma dość ziarnisty i brudny obraz, co wydaje się być częścią estetyki tego fimu. Postać Foy jest uwięziona w ciemnym i nieprzyjemnym miejscu, które może odzwierciedlać jej stan umysłu lub stereotypowe standardy na oddziale zdrowia psychicznego, który przepełniony jest oszalałymi prześladowcami.

Ale Soderbergh jest dumny zarówno z jakości wizualnej filmu, jak i z łatwości, z jaką go wykonał. – Uważam to za potencjalnie jedno z najbardziej wyzwalających doświadczeń, jakie kiedykolwiek miałem jako filmowiec – powiedział podczas sesji w Sundance. To, co czułem z chwili na chwilę, było tak znaczące, że jest to dla mnie nowy rozdział.

Film pojawi się w kinach już 23 marca 2018 roku.

Metoda filmowania iPhone’em zaczęła się rozwijać po tym jak Sean Baker nakręcił na iPhone’ie swój nagrodzony na Tangerine 2015 film pt. „Florida Project”. W jego przypadku wybór narzędzia padł głównie ze względu na ograniczenia budżetowe. Soderbergh jest chyba najbardziej znanym reżyserem filmów fabularnych, który zdecydował się użyć smartfona do filmowania. Jeśli jego eksperymentalne przedsięwzięcie okaże się sukcesem, możemy spodziewać się kolejnych takich produkcji.

Czy ten tytuł będzie otwierał nowy nurt, przypominający manifest artystyczny duńskiej awangardowej grupy twórców filmowych Dogma 95 (z duń. Dogme 95)? Najważniejszą ideą przyświecającą twórcom Dogmy było „oczyszczenie” filmów poprzez rezygnację z efektów specjalnych i innych dodatków odciągających uwagę od istoty kina, czyli od opowiadanych historii oraz gry aktorów. Vinterberg i von Trier sformułowali 10 zasad, które mają służyć realizacji tego celu i wydaje się, że smartfon świetnie się w nie wpisuje – wystarczy zamienić taśmę 35 mm, w formacie 4:3 na iPhone’a. Ciekawe co na to Lars von Trier?

źródło: The Verge