Yahoo kupuje „Artifact”, aplikację AI z informacjami od współzałożycieli Instagrama

Aplikacja „Artifact” nigdy się nie przyjęła na dużą skalę, ale technologia sztucznej inteligencji, która się w niej kryje, wkrótce zyska ogromną liczbę nowych odbiorców.

Yahoo News przejmuje Artifact
Yahoo News przejmuje Artifact

Współzałożyciele Instagrama stworzyli potężne i przydatne narzędzie do polecania czytelnikom wiadomości, ale nigdy nie udało im się osiągnąć dużej skali. Yahoo ma setki milionów czytelników, ale przydałaby mu się dawka nowinek technicznych, aby oddzielić go od wszystkich innych internetowych agregatorów wiadomości. Teraz ogłoszono, że Yahoo przejmuje Artifact.

➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: „Artifact” miał zostać zamknięty, ale nadal działa!

Obie strony odmówiły podziału kosztów przejęcia, ale dały jasno do zrozumienia, że Yahoo nabywa technologię Artifact, a nie jego zespół. Mike Krieger i Kevin Systrom, współzałożyciele Artifactu, będą „specjalnymi doradcami” Yahoo, ale nie dołączą do firmy. Pozostałych pięciu pracowników Artifact albo znalazło inną pracę, albo planuje wziąć trochę wolnego.

Przejęcie następuje nieco ponad rok po premierze aplikacji Artifact i około trzy miesiące po ogłoszeniu zamiaru zamknięcia projektu. „Stworzyliśmy coś, co pokochała główna grupa użytkowników” – napisali współzałożyciele w styczniu – „ale doszliśmy do wniosku, że możliwości rynkowe nie są wystarczająco duże, aby uzasadniać dalsze inwestycje w ten sposób”.

Powiedzieli, że największym powodem zamknięcia firmy była chęć skupienia się na „nowszych, większych i lepszych rzeczach, które mogą dotrzeć do wielu milionów ludzi”. Wraz z Artifactem zawsze stawiano, że sztuczna inteligencja ma potencjał, aby stać się ogromną technologią zmieniającą internet – może było po prostu więcej innych ciekawszych rzeczy do realizajci niż aplikacja z wiadomościami bez dużej grupy użytkowników.

Systrom i Krieger byli jedynymi inwestorami Artifactu, prowadzili całkiem oszczędny biznes i czuli, że mogą po prostu ruszyć dalej. Ale potem firmy zaczęły dzwonić. Systrom powiedział mi, że po notatce o zamknięciu przeprowadził „około 10” rozmów z innymi firmami.

Yahoo było jedną z zainteresowanych stron. Firma po raz pierwszy zaczęła zastanawiać się nad przejęciem Artifactu po przeczytaniu pisma o zamknięciu firmy. Yahoo od dawna pracuje nad personalizacją i rekomendacjami, ale Artifact stworzył coś wyjątkowego.

Co miesiąc usługi Yahoo odwiedza ponad 180 milionów osób, co sprawia, że technologia personalizacji i rekomendacji Artifact może być dostępna dla znacznie większej liczby użytkowników, niż byłoby to możliwe w przypadku korzystania z niej samodzielnie. Dla Systroma oznacza to również szansę, aby naprawdę zobaczyć, jak to zadziała. Integracja z Yahoo będzie przebiegać powoli, ale znacząco może spopularyzowac polubione przez grupkę użytkowników funkcje aplikacji Artifact.

Aplikacja Artifact ma całkowicie zniknąć po zakończeniu przejęcia. Jednak podstawowa technologia Artifact służąca kategoryzowaniu, selekcjonowaniu i personalizowaniu treści wkrótce zacznie pojawiać się w Yahoo News, a ostatecznie także na innych platformach Yahoo. „W nadchodzących miesiącach zobaczycie, jak te rozwiązania pojawią się w naszych produktach” – mówi Downs Mulder. Wygląda na to, że istnieje również duża szansa, że aplikacje Yahoo z czasem zyskają trochę szybkości i udoskonaleń, które miał Artifact..

Zarówno Systrom, jak i Downs Mulder twierdzą, że integracja zajmie trochę czasu, że nie można po prostu wrzucić algorytmu Artifactu do Yahoo News i zakończyć sprawę. Widzą jednak możliwość szybszego wprowadzenia wszystkich w przyszłość. Yahoo może opracować spersonalizowany ekosystem treści, „TikTok dla tekstu”, który był tak atrakcyjny dla użytkowników Artifactu, i który może zasilać serwis informacyjny przyszłości.

Tymczasem Systrom twierdzi, że nie wie, co będzie dalej. Skupia się na tym, aby przejście technologii dp Yahoo przebiegło pomyślnie, a on i Krieger zawsze myślą o nowych pomysłach. Mówi, że jest jak zawsze optymistyczny w kwestii sztucznej inteligencji i zadaje ważne pytania dotyczące potrzeb świata w epoce napędzanej dużymi modelami językowymi. Jednak „zakładanie firm nie jest biznesem sezonowym” – mówi. – Nie zaczyna się każdej jesieni czegoś nowego. Pomysł na Artifactu był zbyt dobry, aby go odrzucić – teraz szuka następnego.

Niestety aplikacja Yahoo News nie działa w Polsce, więc mam nadzieję, że coś się zmieni i będzie można korzystać z dobrodziejstw Artifactu także w naszym kraju…

Aplikacja Artifact przestała działać 2 kwietnia 2024 roku

Komunikat w aplikacji „Artifact” z 2 kwietnia 2024 roku
Komunikat w aplikacji „Artifact” z 2 kwietnia 2024 roku

Po uruchomieniu aplikacji pojawia się następujący komunikat:

Do naszych użytkowników Artifactu

Podzieliliśmy się już naszą decyzją o zakończeniu działalności aplikacji Artifact. Być może zauważyłeś, że nasza podstawowa funkcja czytania wiadomości działała nieco dłużej niż planowaliśmy – do 2 kwietnia.

Chociaż Artifact nie będzie już działać jako samodzielna aplikacja lub witryna, zastrzeżona technologia personalizacji oparta na sztucznej inteligencji i inne funkcje będą nadal obowiązywać i zostaną zintegrowane w Yahoo, w tym w Yahoo News, w nadchodzących miesiącach. Uważamy, że technologia stworzona przez Artifact będzie miała jeszcze większy wpływ na skalę sieci Yahoo News, która w 2023 roku zajęła pierwsze miejsce w rankingu usług newsowych i informacyjnych w USA.

Dziękujemy wszystkim, którzy dołączyli do nas w tej przygodzie, którą nazywamy Artifactem. Nie możemy się doczekać, żeby zobaczyć, jak technologia, którą stworzyliśmy, będzie działać w Yahoo.

– komunikat w aplikacji Artifact

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: The Verge | Yahoo