Krótki film „Kiss/Crash” to morficzny obraz stworzony przez AI i człowieka

Obejrzyj połączenie wypadku samochodowego i kadrów seksu w filmie krótkometrażowym AI autorstwa filmowca, który obawiał się sztucznej inteligencji.

Kadr z filmu krótkometrażowego „Kiss/Crash”
Kadr z filmu krótkometrażowego „Kiss/Crash” | Adam Cole

Pocałunek, pocałunek, bum, bum. Zobacz, jak w projekcie SXSW XR zatytułowanym Kiss/Crash wykorzystano sztuczną inteligencję do zakrzywienia i połączenia kinowych obrazów pocałunku, seksu i wypadku samochodowego. Podczas setek wykładów i pokazów sztucznej inteligencji podczas SXSW 2024 kilka projektów ruchomych obrazów wykorzystało sztuczną inteligencję. Z kilkunastu instalacji Adama Cole’a Kiss/Crash (Pocałunek/Zderzenie) na dobrze dobranej, wielopiętrowej wystawie festiwalowej XR Experience wydała się najbardziej tradycyjna, szczególnie dla widzów zaznajomionych z muzealnymi wystawami wideo lub eksperymentalnymi filmami krótkometrażowymi.

➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: Adobe pokazuje, jak AI odświeża stare filmy i GIF-y

Wystawa Cole’a skupia się na krótkim filmie Kiss/Crash (możesz go obejrzeć poniżej tego wpisu), który zawiera montaż romantycznych pocałunków, zestawionych i połączonych ze starym filmem przedstawiającym zderzenie dwóch samochodów. Następnie samochody cofają się w zwolnionym tempie, a następnie zderzają się ze sobą ponownie. W miarę nasilania się akcji obrazy stają się coraz bardziej seksualne, aż do granicy filmu pornograficznego, a utwór Ritchiego Valensa „We Belong Together” z 1958 roku utrzymuje obrazy osadzone w marzycielskich klimatach lat 50. XX wieku, które uszczęśliwiłyby Davida Lyncha.

Kiss/Crash otrzymał Nagrodę Publiczności w kategorii Wydarzenie Specjalne XR. Jak w przypadku każdego filmu eksperymentalnego, jego pomysłów nie da się oddzielić od wyboru medium i formy.

„Myślę, że istnieje naprawdę interesujące pytanie: «Po co w ogóle używać sztucznej inteligencji w tym projekcie?»” powiedział Cole, potwierdzając, że istnieją inne sposoby uzyskania podobnych efektów. „Cała ta praca była motywowana ogromnym niepokojem związanym z generowaniem obrazów AI”.

Obrazy wideo opublikowane w zeszłym miesiącu przez Sorę OpenAI wywołały panikę w Hollywood. Cole zna to uczucie. Jako projektant mediów cyfrowych doświadczył tego w 2021 roku wraz z wydaniem DALL-E OpenAI. „Byłem tym absolutnie przerażony” – powiedział Cole, wspominając wygenerowane przez DALL-E obrazy pluszowego misia na deskorolce, które wprawiły go w egzystencjalny strach. „Pomyślałem sobie: «Dokąd zmierza sztuka?». Co było może trochę przesadne”.

Kadr z samochodami z filmu krótkometrażowego „Kiss/Crash”
Kadr z samochodami z filmu krótkometrażowego „Kiss/Crash” | Adam Cole

Na szczęście dla Cole’a studiował także informatykę kreatywną w UPENN. „Dostałem dobrą radę od mojego doradcy” – powiedział Cole. „On [powiedział]: «Zrobimy to, co artyści zawsze robili». Miał przez to na myśli, że weźmiemy te technologie, przekręcimy je, otworzymy i złamiemy, aby zrobić z nimi coś interesującego. Dzięki temu zyskałem trochę większy kontekst”.

Cole zaczął patrzeć na sztuczną inteligencję przez inny pryzmat, szczególnie na historię kina i fotografii

„Zacząłem zdawać sobie sprawę, że mówimy o tych technologiach, jakby były radykalnie nowe, jakby pojawiły się znikąd, a my mamy do czynienia ze sztucznymi obrazami od 100 lat” – powiedział Cole.

Kiss/Crash łączy sztuczną inteligencję z tą tradycją, ponieważ projekt eksploruje rosnącą przepaść między prawdziwymi doświadczeniami a sztucznymi symulacjami.

„Rozmawiamy o tych obrazach, jakby były wątłe, jakby były efemeryczne i nie miały żadnego wpływu” – powiedział Cole, zastanawiając się, jak hollywoodzka fabryka Dream ukształtowała jego własne poczucie tego, jak wygląda romantyczna miłość. „Właściwie mają tę niesamowitą moc definiowania naszego postrzegania rzeczywistości, dostosowywania się do naszych pragnień i wymyślania naszych fantazji”.

Kadr z filmu krótkometrażowego „Kiss/Crash”
Kadr z filmu krótkometrażowego „Kiss/Crash” | Adam Cole

Film Cole’a sugeruje, że sztuczna inteligencja utrwali jedynie archetypy zakorzenione w tych obrazach. Wystawa SXSW przedstawia potencjalnie niebezpieczną przyszłość, w której postrzegamy, jak wygląda prawdziwa miłość, jak wygląda romans i co stanie się z naszymi pragnieniami w cieniu sztucznej inteligencji. Instalacja obejmowała także dwa mniejsze ekrany telewizyjne umieszczone po bokach głównego filmu oraz pedał nożny, za pomocą którego widzowie mogli kontrolować szybkość montażu i intensywność seksualną.

„Element interaktywny był dla mnie ważny, [ponieważ] masz już tę voyerystyczną relację z obrazami” – powiedział Cole. „Pedał nożny daje nam nagle pewną swobodę w związku z tymi obrazami, w pewnym sensie naśladując ten niesamowity głód bardziej ekstremalnych treści, z którym wszyscy jesteśmy tak dobrze zaznajomieni w cyfrowym świecie online”.

Choć tworzenie Kiss/Crash dało Cole’owi ujście dla jego niepokojów związanych ze sztuczną inteligencją, eksploracja pomysłów przestraszyła go także na nowe sposoby. Obserwowanie, jak ludzie wciskają pedał gazu, sugerowało, w jaki sposób sztuczna inteligencja może dodać gazu do już płonącego ognia, gdy zbliżamy się do ekstremalnych symulacji, bardziej oddalonych od naszych życiowych doświadczeń.

Obejrzyj „Kiss/Crash” w poniższym filmie:

Cole przekształcił istniejące wideo oraz zmienił jego kształt i kontury za pomocą AI, tak aby pocałunki zlały się ze zderzającymi się samochodami. Wizualna metafora otaczająca przyjemność niszczenia nie wymaga zrozumienia sztucznej inteligencji.

„Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem tę możliwość [manipulacji obrazem], moim pierwszym odruchem było: «Co to znaczy, że możemy teraz odwrócić znaczenie obrazów?»” powiedział Cole. „Możemy mieć ten sam kształt i wygląd, ale możeny całkowicie zmienić znaczenie”.

Aby stworzyć projekt, zbudował narzędzie AI oparte na stabilnym modelu dyfuzji. Wprowadził do niego zestaw danych przedstawiający klasyczne hollywoodzkie sceny romantyczne, dostrojony kodem pobranym z narzędzi open source. Narzędzie AI Cole’a i jego wyniki zostały okrzyknięte przełomem w zeszłym roku na targach SIGGRAPH.

Cole czuje się bardziej komfortowo intelektualnie ze swoim narzędziem AI, które do ukończenia projektu wymagało tradycyjnego oprogramowania pocztowego. Widzi jednak, że inni filmowcy mogą mieć trudności z pójściem w jego ślady: ma zaplecze techniczne, które pozwala mu tworzyć modele za pomocą narzędzi typu open source.

Chociaż istnieje wiele forów internetowych oferujących taką edukację, dla większości filmowców jest to przeszkoda, jeśli chcą pracować ze sztuczną inteligencją. „Tego rodzaju zdjęć nie można uzyskać od prywatnych firm” – powiedział Cole. „Cenzurują, ograniczają i ukrywają różne rzeczy”.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: IndieWire