Dzięki czatowi z tłumaczeniem rozmów, gracze mogą rozmawiać z osobami mówiącymi innym języku, bez konieczności jego znajomości.
Roblox zbudował model sztucznej inteligencji, który według niego tłumaczy czaty tekstowe tak szybko, że użytkownicy mogą w pierwszej chwili nawet nie zauważyć, że tłumaczy wiadomości innych graczy. Działa z 16 językami, w tym angielskim, francuskim, japońskim, tajskim, polskim i wietnamskim. Dyrektor techniczny Roblox Dan Sturman powiedział w wywiadzie dla The Verge, że celem jest sprawienie, aby użytkownicy Robloxa czuli się bardziej komfortowo w kontaktach ze sobą, poprzez umożliwienie im zrozumienia, co mówią. Tłumacz automatycznie tłumaczy czaty, ale użytkownicy mogą kliknąć ikonę, aby zobaczyć oryginalną wiadomość.
Zobacz też: Roblox w końcu trafi na PlayStation
Roblox rozpoczął od zbudowania opartego na transformatorze modelu dużego języka (LLM), który trenował na publicznie dostępnych i wewnętrznych danych. Umieszczono LLM w architekturze mieszanki ekspertów (MoE) — środowisku, w którym działało wiele aplikacji do tłumaczenia, z których każda była ekspertem w jednym języku. Pozwoliło to Robloxowi zaoszczędzić na zasobach bez konieczności tworzenia osobnego LLM dla każdego języka. Sturman powiedział, że biorąc pod uwagę skalę projektu, jego zespół uważa, że łatwiej będzie zbudować własny model niż modyfikować gotowy LLM.
Sturman powiedział, że Roblox monitoruje czaty (robi to ze względu na zaufanie i bezpieczeństwo) i może uzyskać informację zwrotną, jeśli tłumaczenia nie są idealnie doskonałe. Dodał, że wykorzystanie sztucznej inteligencji do tłumaczenia czatu „nie zmienia niczego w procesie dotyczącym prywatności i bezpieczeństwa, a zakazane słowa nadal będą blokowane”.
Roblox, który od kilku lat stara się przyciągnąć uwagę starszych odbiorców, pracuje z generatywnymi modelami sztucznej inteligencji, aby poprawić doświadczenia użytkowników. W zeszłym roku pojawił się asystent chatbota AI dla programistów. Automatycznie tłumaczy także zasoby graficzne, takie jak słowa na budynkach, na domyślny język użytkownika.
Sturman powiedział, że ma nadzieję, że model tłumacza w końcu odejdzie od zwykłego tłumaczenia czatów tekstowych. „W przyszłości moglibyśmy używać sztucznej inteligencji do tłumaczenia niezgodnych [zakazanych] słów na słowa zgodne lub rzucania ich na czaty głosowe w celu tłumaczenia głosowego w czasie rzeczywistym. Możliwości jest wiele” – powiedział Sturman.
Inne firmy również opracowują modele tłumaczeń AI. Meta wypuściła tłumacza mowy na tekst i tekstu na tekst, SeamlessM4T, który obsługuje prawie 100 języków. Uniwersalny model mowy Google’a tłumaczy również na około 100 języków i jest już wdrożony w YouTubie do tłumaczenia napisów.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Roblox | The Verge