Znaleziono „AI Computer” z 1986 roku, opracowany przez firmę SEGA (ale nie podczas wykopalisk). Czym dokładnie była wówczas sztuczna inteligencja „AI”?
Urządzenie SEGA AI Computer, wprowadzony na rynek w 1986 roku, był rzadkim i mniej znanym przedsięwzięciem firmy, oferującym wgląd w pierwszy „komputer AI”. Oprogramowanie dołączone do komputera było przeznaczone przede wszystkim dla dzieci, ucząc je Prolog AI i zawierało unikalne aplikacje, takie jak generator pamiętników. Odkrycie i zachowanie tej rzadkiej jednostki dostarcza nowych mało znanych informacji historykom gier i komputerów, rzucając światło na fragment historii gier.
Jeśli kiedykolwiek śledziłeś świat gier, prawdopodobnie znasz firmę Sega. Jest to firma stojąca za konsolami takimi jak Sega Genesis i ukochanymi postaciami, takimi jak Sonic the Hedgehog, Sega może poszczycić się długą i pełną sukcesów historią.
Jednak jednym z mniej znanych przedsięwzięć firmy był komputer Sega AI Computer, który został wprowadzony na rynek w Japonii w 1986 roku. Wyposażony był w 16-bitowy procesor NEC V20 o taktowaniu 5 MHz, 128 KB pamięci RAM i wykorzystywał kombinację kaset i kart Sega My Card do przechowywania oprogramowania. Niedawno odkryto i zachowano jedną z tych rzadkich jednostek, co dało nam wgląd w coś, co można uznać za pierwszy w historii „komputer AI”.
Zobacz też: Lego świętuje 50-lecie Atari wymyślnym zestawem 2600
Wszystko to dzięki Omarowi Cornutowi, który znalazł i kupił jedno z tych urządzeń, a swoimi odkryciami podzielił się z SMS Power. Wyrzucił także kilka kart i taśm z oprogramowaniem, a zespół SMS Power mógł pochwalić się niektórymi grami i innym oprogramowaniem, które można było uruchomić na tym komputerze.
Jeśli chodzi o charakter oprogramowania, większość z nich została zaprojektowana dla dzieci i miała na celu nauczanie Prolog AI. Chociaż Prolog nie jest tak powszechnie używany jak kiedyś, nadal znajduje zastosowanie w niektórych kontekstach przemysłowych, takich jak Watson firmy IBM — system komputerowy biegły w analizowaniu języka naturalnego.
Przykładem oprogramowania dołączonego do tego komputera był dziennik przeznaczony dla dzieci. Magazyn „Electronics” w numerze z lipca 1986 roku opisał aplikację jako podpowiadającą użytkownikowi pytania dotyczące jego dnia. Użytkownik odpowiadałby odpowiedzią jedno- lub dwuwyrazową, z której generowany byłby poprawny gramatycznie wpis do pamiętnika.
„Większość tych programów nie zawierała żadnych informacji w internecie przed ich publikacją: żadnych zrzutów ekranu, zdjęć ani skanów samego oprogramowania” – Cornut powiedział Dexerto. „Biorąc pod uwagę nieuchwytny charakter tej maszyny, możliwe jest, że że niektóre gry nigdy nie były oglądane ani ukończone przez nikogo spoza ich pierwotnych zespołów programistów. Mamy nadzieję, że to wydanie będzie interesujące zarówno dla mało znanych historyków gier i komputerów, jak i hobbystów. Z czasem będziemy go dalej poprawiać, udostępniając dodatkowe skany, mając nadzieję, że poprawimy emulację i odkryjemy nowe informacje”.
AI Computer firmy Sega nigdy nie pojawił się w Stanach Zjednoczonych (ani nawet nie opuścił Japonii), ale interesujące jest to, że komputer sprzed prawie czterdziestu lat był sprzedawany w sposób, który nie odpowiadałbym dzisiejszemu rozumieniu sztucznej inteligencji (AI).
Oczywiście komputer Sega AI Computer był śmiesznie słabszy w porównaniu z nawet najbardziej budżetowymi komputerami PC wypuszczanymi obecnie na rynek, ale „AI” wtedy była czymś zupełnie innym od tego, co znamy dzisiaj. Z pewnością nie przypominało to ChatGPT – to na pewno.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: SMS Power | XDA Developers