Światowy Dzień Oszczędzania: co 4. Polak poszukuje korzystnych ofert w sieci

Potwierdzeniem rosnącej popularności kanału e-commerce są dane systemu płatności BLIK – w ciągu roku liczba transakcji zwiększyła się o 31 proc., osiągając w drugim kwartale 218,6 mln.

BLIK - płatności z dyńki

W obliczu utrzymującej się inflacji wiele osób zdecydowało się oszczędzać, nawet ci najbogatsi. Szukają oni sposobów, aby więcej pieniędzy pozostało w domowym budżecie, a Internet stał się miejscem, gdzie oszczędności są łatwiejsze. Jest to również o tyle wygodniejsze, ponieważ konsumenci coraz częściej realizują zakupy za pośrednictwem tylko jednego urządzenia. Wyniki badania Gemius wskazują, że to smartfon jest najczęściej używany w tym procesie i wyprzedza laptop o 10 p.p. Zakupy realizowane mobilnie pozwalają nie tylko na komfortowe porównywanie ofert, ale także na szybkie płatności w ramach aplikacji mobilnej.

Przeczytaj też: Strofki BLIKA — nowa śpiewająca kampania przelewu na telefon BLIK

Obecnie oszczędzanie nie oznacza jedynie przelewów na lokatę czy wrzucania drobnych do skarbonki. Ze względu na kryzys finansowy wiąże się ono przede wszystkim z mądrymi i świadomymi wyborami zakupowymi.

Polacy dostrzegają potrzebę i konieczność gromadzenia pieniędzy. Mimo tego zgodnie z raportem „(E)mergency Commerce”, w porównaniu do ubiegłego roku oszczędzają znacznie rzadziej. Jedynie 27 proc. badanych deklaruje, że posiada poduszkę finansową (dla porównania w 2022 roku było to 48 proc. ankietowanych). 

Od przybytku głowa nie boli

Polacy ograniczają wydatki nie tylko na dobra luksusowe i rozrywkę – 71 proc. uczestników badania Consumer Panel Services GfK mówi o oszczędnościach nawet na podstawowe produkty. W obliczu kryzysu istotne stało się precyzyjne śledzenie wydatków, a digitalizacja finansów wyrosła na jedną z kluczowych strategii wykorzystywanych w tym celu. Pełną kontrolę nad pieniędzmi zapewniają aplikacje mobilne, z poziomu których można załatwić wiele spraw: monitorować nadchodzące zobowiązania finansowe, analizować transakcje czy wykonywać płatności.

Jedną z najpopularniejszych metod płatności jest system BLIK, który umożliwia szybkie, bezpieczne i wygodne rozliczanie się zarówno online, jak i offline. Niewątpliwie jedną z jego zalet jest dostępność tej metody płatności. Konsumenci mogą komfortowo płacić z poziomu smartfona, który zdecydowanie dominuje i są wykorzystywane do zakupów online znacznie częściej niż laptopy, zwłaszcza wśród najmłodszych badanych. Według raportu Gemius aż 93 proc. ankietowanych osób do 24 roku życia, wskazuje je jako pierwszy wybór.

E-commerce numerem 1 na trudne czasy

Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute, 70 proc. Polaków, aby zmniejszyć wydatki podjęło decyzję przeniesienia do Internetu zakupów w przynajmniej jednej z kluczowych kategorii – tj. odzieży, kosmetyków, elektroniki, motoryzacji czy chemii domowej i leków. E-commerce święci triumfy wśród osób w każdym wieku i o różnym stopniu zamożności – 58 proc. badanych zarabiających powyżej 7000 zł miesięcznie przyznaje, że ze względu na inflację częściej decyduje się na kupowanie w sieci. 

Zobacz też: W ciągu 8 miesięcy aż miliard transakcji BLIKIEM!

Mnogość zalet zakupów w sieci

Zgodnie z raportem Gemius „E-commerce w Polsce” ankietowani rzadziej decydują się na zakupy w sprawdzonych miejscach. W poszukiwaniu najlepszej oferty korzystają z funkcjonalności porównywarek cenowych. Regularnie „polują” na tańsze zamienniki i decydują się na asortyment marek własnych.

Czynnik finansowy jest kluczowy – prawie trzy czwarte ankietowanych deklaruje, że do robienia zakupów online najbardziej motywują ich korzystniejsze ceny niż w sklepach tradycyjnych. Kanał e-commerce doceniany jest także za elastyczność. Załatwianie spraw w sieci, w tym także nabywanie różnego rodzaju produktów, pozwala na zachowanie kontroli nad swoimi wydatkami, a także ich monitorowanie. Taki zabieg pomaga w efektywnym oszczędzaniu oraz tworzeniu poduszki finansowej na przyszłość.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: BLIK | Polski Standard Płatności