Naukowcy odkryli, jak działa to złudzenie optyczne!

Tajemnica tego zdumiewającego złudzenia optycznego została rozwiązana przez naukowców, a wnioski mogą posłużyć do dalszych badań.

Złudzenie optyczne: szary prostokąt na tle z gradientem

Złudzenia optyczne często sprawiają, że długo zastanawiamy się próbując dowiedzieć się, w jaki sposób iluzja oszukuje nasze oczy i mózg. Według nowego badania jeden rodzaj iluzji, znany jako „iluzja jednoczesnego kontrastu”, może wreszcie mieć wyjaśnienie. Chociaż na pierwszy rzut oka w iluzji na zdjęciu powyżej może się wydawać, że szary prostokąt w środku składa się z dwóch różnych kolorów, w rzeczywistości jest to tylko jeden kolor, chociaż wydaje się, że są to dwa różne kolory ze względu na gradientowe tło, na którym został umieszczony.

Sprawdź także: Iluzja „rozszerzająca się dziura” skłania mózg do rozszerzenia źrenic

Jak więc ta iluzja optyczna powodują tyle zamieszania w naszych mózgach? Cóż, według nowych badań opublikowanych w czasopiśmie PLOS Computational Biology, wyjaśnienie tej podstępności sprowadza się do ograniczenia w naszych oczach. Wcześniej naukowcy uważali, że jest to problem z mocą przetwarzania naszego mózgu. Jednak wydaje się, że tak nie jest.

„To badanie obala wiele długo utrzymywanych założeń na temat działania iluzji optycznych.” – powiedział dla Science Focus dr Jolyon Troscianko, jeden z autorów badania. Dr Troscianko mówi, że istnieje granica tego, jak szybko neurony w naszych oczach mogą reagować, i że wcześniejsze badania nad tymi iluzjami nie uwzględniały wpływu tych ograniczeń na to, jak postrzegamy same iluzje.

To naprawdę intrygujące odkrycie przewraca nasze przekonania do góry nogami. Widzieliśmy już, jak nauka obalała inne nasze hipotezy. Każdy krok pogłębia naszą wiedzę o funkcjonowaniu ciał. Dzięki zrozumieniu, w jaki sposób postrzegamy złudzenia optyczne, naukowcy mogą naprawdę zagłębić się w nie i lepiej przełamać ich wpływ na nasz mózg.

Na diagramie wykorzystano tylko 2 kolory: czarny i ten sam odcień szarego – w zależności od położenia szarych prostokątów mamy wrażenie, że są jaśniejsze lub ciemniejsze

Naukowcy wykorzystali model komputerowy, aby naśladować ograniczenia naszych oczu, a tym samym odtworzyć sposób, w jaki widzimy te iluzje optyczne. Kiedy model został wystawiony na te szczególne złudzenia optyczne, został przytłoczony dużą ilością dużych kontrastów, co spowodowało, że model postrzegał iluzję w taki sam sposób, jak ludzie.

Naukowcy twierdzą, że ten model pokazuje, jak ewoluowały różne neurony w naszych ciałach i jak zostały one lepiej dostrojone do określonych funkcji, takich jak dostrzeganie subtelnych zmian w różnych kolorach.

Badacze mają nadzieję, że w przyszłości wykorzystają nowe wnioski do zbadania, w jaki sposób kolory są postrzegane przez zwierzęta o różnych przepustowościach neuronów w porównaniu z ludźmi.

źródło: BGR