W tym roku zostanie wydanych w sumie ponad 1,2 mln nowych dowodów osobistych – większość ze względu na kończący się termin ważności starych dokumentów.
- Niemal 1 050 000 osobom kończy się w tym roku ważność dowodu osobistego.
- Swój pierwszy dowód wyrobi sobie w 2020 roku ponad 160 tysięcy młodych ludzi.
- W 2019 roku odnotowano ponad 160 tysięcy internetowych wniosków o nowe dowody, ponad 17 tysięcy zgłoszeń online informujących o utracie dowodu.
W sumie ponad 1 200 000 Polaków z różnych przyczyn będzie składało wnioski o nowe dokumenty. Jedni – bo ich dowód ma już 10 lat. Drudzy – bo do tej pory nie mieli dowodu, a urodzili się 2002 roku, więc właśnie wchodzą w dorosłość.
Wniosek o nowy dowód osobisty (e-dowód) można składać przez internet oraz drogą tradycyjną w urzędzie od 4 marca 2019 roku. Nowy e-dowód jest także nośnikiem naszej identyfikacji elektronicznej na wbudowanym chipie. Dzięki temu można komunikować się online z administracją publiczną między innymi w sprawach: załatwienie online spraw urzędowych, elektronicznego podpisywania dokumentów oraz korzystania z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.
Aby złożyć wniosek online o nowy e-dowód trzeba posiadać profil zaufany, który można założyć w urzędzie lub przez bankowość internetową w bankach świadczących taką usługę. Profil zaufany przydatny jest także do załatwiania online wielu innych spraw, na przykład złożenia rocznego rozliczenia podatkowego za ostatni rok.
Szczegółowe informacje o profilu zaufanym, w tym – jak go założyć (szybko i za darmo), znajdziesz na stronie www.pz.gov.pl.
Jak złożyć wniosek online o e-dowód?
Aby złożyć wniosek o dowód osobisty przez internet, potrzebujesz aktywnego profilu zaufanego i odpowiedniego zdjęcia w wersji elektronicznej. Poniżej instrukcja jak to zbić w kilku prostych krokach.
- Na portalu www.gov.pl zaloguj się do konta Mój GOV (prawy górny róg) i tam wybierz usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”.
- Wybierz powód ubiegania się o dowód.
- Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
- Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony.
- Dołącz zdjęcie (sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu).
- Sprawdź, czy wpisałeś poprawne dane – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
- Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. To na ten adres dostaniesz numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
- Po wypełnieniu formularza system przekieruje Cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
- Podpisz wniosek profilem zaufanym.
Zabezpieczenia e-dowodu osobistego
Co zrobić, jeśli zgubisz nowy e-dowód osobisty?
„Tradycyjny” dowód osobisty, w przypadku jego zaginięcia, powinniśmy to od razu zgłosić do urzędu (można to zrobić online). Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziesz zgubę, to i tak będziesz musiał wyrobić nowy dowód: Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód.
Właściciele e-dowodów mają możliwość czasowego zawieszenia dokumentu (do 14 dni), jeśli zapodziali go gdzieś w domu i liczą, że się odnajdzie.
Jeśli w tym czasie nie cofną zawieszenia, e-dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu można złożyć przez internet: Zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego e-dowodu.
źródło: Ministerstwo Cyfryzacji