Zobacz najnowszy ranking liczby użytkowników popularnych w Polsce serwisów VOD – Netflix i HBO GO odnotowały największe wzrosty w styczniu 2019 r.
Serwis Wirtualnemedia.pl opublikował najnowsze dane Gemius/PBI na temat zasięgów, odsłon i liczby użytkowników popularnych w Polsce serwisów streamingowych wideo, z filmami i serialami na życzenie (VOD). Statystyki dotyczą stycznia 2019 roku.
Tym razem nie podano średniego czasu korzystania z poszczególnych serwisów, ponieważ w badaniu nie wszystkie serwisy są objęte audytem site-centric. Z kolei serwis WP Pilot jest klasyfikowany w kategorii wideo, a nie VOD.
- Wśród serwisów VOD największy zasięg i liczbę użytkowników w Polsce ma CDA.pl – 6,69 mln realnych użytkowników (23,39 proc. zasięgu) i 134,11 mln odsłon. W serwisie CDA płatne treści są dostępne w sekcji Premium, która w zeszłym miesiącu miała 3,18 mln użytkowników i 28,97 mln odsłon.
- Netflix i HBO GO osiągnęły bardzo duże wzrosty liczby odwiedzin, natomiast mocno straciły Ipla oraz wycofujący się z polskiego rynku Showmax.
- VoD.pl odwiedziło 4,03 mln internautów, wykonując 19,16 mln odsłon. W witrynie zdecydowana większość produkcji (m.in. programów Onetu) jest dostępna za darmo.
Oferta CDA Premium została wprowadzona trzy lata temu. Na koniec 2016 roku aktywny dostęp do niej miały 42 tys. użytkowników, rok później – 100 tys. zł, a na koniec ub.r. – 172,1 tys. zł. W ub.r. CDA zanotowało wzrost przychodów sprzedażowych o 60 proc. do 27,99 mln zł oraz 5,39 mln zł zysku netto.
Zobacz także: Ranking serwisów VoD w Polsce (maj 2017)
serwis | użytkownicy | odsłony | zasięg |
---|---|---|---|
cda.pl | 6 689 187 | 134 114 240 | 23,39% |
vod.pl | 4 029 879 | 19 163 192 | 14,09% |
netflix.com | 3 853 152 | 50 965 261 | 13,47% |
tvp.pl – vod | 3 223 372 | 42 365 654 | 11,27% |
cda.pl – premium | 3 177 349 | 28 972 165 | 11,11% |
player.pl | 2 879 211 | 29 526 592 | 10,07% |
wp.pl – video | 2 793 269 | 10 143 820 | 9,77% |
hbogo.pl | 1 744 661 | 14 995 260 | 6,10% |
ipla.tv | 1 192 671 | 11 763 797 | 4,17% |
ncplusgo.pl | 492 060 | 8 109 448 | 1,72% |
showmax.com | 379 705 | 7 871 720 | 1,33% |
Netflix pnie się do góry i prześcignął tvp.pl
VOD portalu TVP.pl zanotowała w styczniu 3,22 mln użytkowników i 42,36 mln odsłon, Player.pl (należący do Grupy TVN) – 2,88 mln użytkowników i 29,53 mln odsłon, a Ipla.tv (jej właścicielem jest Cyfrowy Polsat) – 1,19 mln użytkowników i 11,76 mln odsłon. Natomiast na Video.wp.pl 2,79 mln internautów wykonało 10,74 mln odsłon.
Wśród całkowicie odpłatnych witryn zdecydowanym liderem jest Netflix, który w zeszłym miesiącu miał 3,85 mln użytkowników i 50,96 mln odsłon. Drugą pozycję zajęła sekcja Premium CDA.pl, a trzecią HBO GO (1,74 mln użytkowników i 14,99 mln odsłon). Na końcu zestawienia są serwisy nc+ GO (492,1 tys. użytkowników i 8,11 mln odsłon) oraz Showmax (379,7 tys. użytkowników i 7,87 mln odsłon).
Z tego pierwszego serwisu mogą korzystać tylko abonenci platformy nc+ (na koniec września ub.r. było ich 2,17 mln). Natomiast Showmax z końcem stycznia zniknął z polskiego rynku, ogłosił to w połowie grudnia ub.r., po czym nie prowadził już działań marketingowych.
- W skali roku zasięg Netflixa zwiększył się ponaddwukrotnie – z 6,16 do 13,47 proc., a liczba odsłon równo o 100 proc. – z 25,39 do 50,96 mln.
- Procentowo jeszcze większe wzrosty zanotowało HBO GO – o 3,92 p.p. zasięgu i 8,46 mln odsłon (czyli 179,8 i 129,4 proc.). Od wiosny ub.r. z serwisu mogą korzystać wszyscy internauci, nie tylko ci mający wykupiony pakiet telewizyjny ze stacjami HBO.
- Player.pl zyskał rok do roku 2,87 pkt proc. zasięgu i 5,26 mln odsłon (to 39,9 i 21,7 proc. w górę).
- nc+ GO 0,28 p.p. zasięgu i 96,2 tys. odsłon (19,4 i 1,2 proc. w górę).
- CDA.pl w kategorii VoD zanotowało spadek o 4,27 pkt proc. zasięgu (15,4 proc. w dół) i 4,29 mln odsłon (3,1 proc.),
- VoD.pl – 0,18 p.p. zasięgu i 1,1 mln odsłon (1,3 i 5,4 proc. w dół),
- sekcja VoD na TVP.pl – 1,5 p.p. zasięgu i 4,1 mln odsłon (11,7 i 8,8 proc.).
Jeszcze więcej straciły Ipla.tv i Showmax.com. Pierwszy serwis miał o 1,36 pkt proc. zasięgu i 3,29 mln odsłon mniej niż rok wcześniej (to 24,6 i 21,8 proc. w dół), a drugi – o 4,15 pkt proc. zasięgu i 18,77 mln odsłon (75,7 i 70,4 proc. w dół).
Rośnie popularność aplikacji mobilnych Netflix i Player
Z aplikacji mobilnej Netflixa skorzystało w styczniu 2019 r. 1,37 mln internautów, a z appki Playera 919 tys. Aplikacja Ipla zanotowała 568,6 tys. użytkowników, a jej wersja stacjonarna – 110,5 tys.
Bardzo podobną liczbę użytkowników miały aplikacje CDA.pl i HBO GO (po 370 tys.) oraz TVP VOD i nc+ GO (po 220 tys.) W skali roku aplikacja Netflixa osiągnęła ponad 10-krotny wzrost zasięgu. Sporo zyskały też aplikacje CDA.pl, nc+ GO i Playera, a duże spadki zanotowały aplikacje Showmaxa i Ipla na komputery.
Liczba użytkowników i zasięgi aplikacji mobilnych VOD w Polsce w styczniu 2019 r.:
aplikacja | użytkownicy | zasięg |
---|---|---|
Netflix | 1 369 964 | 4,79% |
Player | 918 982 | 3,21% |
Ipla mobile | 568 618 | 1,99% |
cda.pl | 370 872 | 1,30% |
HBO GO | 370 325 | 1,29% |
TVP VOD | 220 790 | 0,77% |
nc+ GO | 220 543 | 0,77% |
Horizon Go | 172 939 | 0,60% |
Showmax | 114 827 | 0,40% |
Ipla PC | 110 460 | 0,39% |
źródło: tekst i opracowanie na podstawie wirtualnemedia.pl – Netflix i HBO GO z dużymi wzrostami, w dół Ipla. TVP.pl przed Playerem (top serwisów i aplikacji VoD)