Popularność płatności mobilnych rośnie od Zachodu

Chiny, Indie i inne szybko rozwijające się rynki APAC były pionierem w globalnym sektorze płatności mobilnych, ale wzrost branży w ubiegłym roku pochodzi głównie z Europy, Ameryki Północnej i Bliskiego Wschodu i Afryki.

W przeciwieństwie do Chin i Indii, wiele rynków zachodnich nie jest zdominowanych przez jedną usługę płatności, co prowadzi do tego, że największe firmy w branży, takie jak Apple, Alphabet (Google) i Samsung, podwoją swoje wysiłki w zdobywaniu udziałów na kolejnych rynkach.

Alphabet wprowadził nową nazwę dla swojej usługi Google Pay, Apple Pay współpracuje z coraz większą liczbą banków, a Samsung Pay podwoił swój program nagród.

Interesujące jest to, że Europa i Ameryka Północna notują silniejszy wzrost niż pozostałe kraje Azji i Pacyfiku poza Chinami i Indiami, zwłaszcza że Azja Południowo-Wschodnia przyciągnęła taką uwagę ze strony chińskich graczy branżowych, takich jak Alibaba i Tencent, ze względu na duży potencjał wzrostu.


Przeczytaj również: Liczba użytkowników mobilnych metod płatności 2015-2017

Gospodarki gotówkowe, wysoka penetracja smartfonów oraz brak kultury kart kredytowych na wielu rynkach azjatyckich (południowy wschód) sprawiają, że płatności mobilne są szybkie i wygodne, ponieważ elektroniczne płatności zyskują na sile. W związku z tym jest prawdopodobne, że wzrost w tym regionie będzie dość szybki, gdy zacznie się na poważnie. Póki co istnieje duża szansa dla zachodnich usług płatniczych, które mogą poprawić swoje udziały na wielu kluczowych dojrzałych rynkach, ponieważ Tencent i Alibaba skupiają się głównie na Azji.

Płatności mobilne na świecie (3Q 2017)

Płatności mobilne na świecie (3Q 2017)

Średni wzrost użycia płatności mobilnych na świecie od 4Q 2016 do 3Q 2017 r.: 15%
Średni udział użytkowników korzystających z płatności mobilnych w ciągu ostatniego miesiąca: 33 % – bez Chin i Indii.

region wzrost płatności mobilnych od 4Q 2016 % użytk. płatności w ciągu ost. mies.
Azja i Pacyfik 11% 27%
Chiny 9% 45%
Indie 5% 41%
Europa 28% 22%
Ameryka Łacińska 9% 27%
Bliski Wchód i Afryka 21% 23%
Ameryka Północna 27% 27%

źródło: GlobalWebIndex 3Q 2018 (ok. 91 tys. internautów w wieku 16-64 lat)