Koncepcja głośnika Agnes inspirowana brutalistyczną architekturą lat 40. XX wieku

Te głośniki to czysty brutalizm, inspirowane są stylem architektonicznym i przypominają jeden z niemieckich kościołów.

Koncepcja głośników Agnes (Brutalizm)
Koncepcja głośników Agnes (Brutalizm) | proj. Philipp Emrich

Niezależnie od skłonności religijnych lub ich braku słowo „kościół” często przywodziło na myśl obrazy wzniosłych budynków zaprojektowanych tak, aby budzić podziw i szacunek. Oczywiście architektura sakralna często odzwierciedla trendy i style swoich czasów i rzeczywiście istnieją dziś kościoły, które nie wyglądałyby nie na miejscu obok budynków i budowli komercyjnych. Spośród nich dawny kościół św. Agnieszki w Berlinie (projektu Wernera Düttmanna), w którym obecnie mieści się galeria Konig, jest być może jednym z najbardziej uderzających przykładów współczesnego ruchu brutalistycznego zastosowanego w takiej budowli, a jego imponujący charakter stał się niemal dosłowną inspiracją dla koncepcji głośników biurkowych Agnes (autorstwa Philippa Emricha), która w piękny i zapadający w pamięć sposób ucieleśnia ducha skrajnej surowości.

➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: Koncept głośnika Bose Sound Spin wygląda jak miniaturowa pralka

Zaprojektowany przez architekta Wernera Duttmanna i ukończony w 1967 roku, dawny kościół św. Agnieszki, obecnie Galeria König, stoi niemal w opozycji do powszechnej architektury sakralnej tamtego okresu i wieków wcześniejszych. Jego pozbawione ozdób, pudełkowate kształty nie wyróżniają się spośród rzędów betonowych budynków otaczających większość miast, sprawiając wrażenie kolejnej części społeczności. Jednocześnie jednak jego surowy wygląd wciąż przycina imponującą sylwetkę, która sprawia wrażenie czegoś, co ma istnieć na zupełnie innym, wyższym poziomie.

To ta sama oszałamiająca cecha, którą koncepcja głośników biurkowych Agnes stara się przekazać na mniejszą skalę. Podobnie jak kościół, od którego wziął swój kształt i nazwę, projekt składa się z dwóch prostych prostokątnych części, choć role są zamienione. Pionowa „dzwonnica” jest w rzeczywistości głównym głośnikiem, przy czym górna część zapewnia dźwięk w zakresie 360 stopni, podczas gdy większa, odłączana obudowa zapewnia bas na żądanie.

Koncepcja głośników Agnes (Brutalizm) | proj. Philipp Emrich
Koncepcja głośników Agnes (Brutalizm) | proj. Philipp Emrich

Jak każdy brutalistyczny projekt, głośniki wyrażają surowość, poprzez wykorzystanie metalu zamiast betonu i podkreśloną przez zastosowanie najprostszego geometrycznego kształtu i ostrych krawędzi.

Jednakże pod względem funkcjonalności w koncepcji głośników Agnes nie ma nic niedopracowanego, a nawet wyobraża sobie ona funkcję, której nie można znaleźć obecnie w żadnym głośniku 360 stopni. O ile dolne pokrętło steruje głośnością głośnika, o tyle to znajdujące się powyżej określa, w którą stronę kierowany jest dźwięk – czy tylko z przodu, z przodu i z boków, czy ze wszystkich czterech stron.

Szkice głośników Agnes
Szkice głośników Agnes | proj. Philipp Emrich

Inteligentne głośniki starają się dziś jak najlepiej wtopić w otoczenie, a mianowicie w wystrój wnętrza, i podobnie jak ich inspiracja, koncepcja brutalistycznych głośników biurkowych Agnes prezentuje pod tym względem dwoistość.

Zdecydowanie dobrze komponuje się z minimalistycznymi projektami, ale jego surowy wygląd i imponujący kształt również sprawiają, że łatwo się wyróżnia, zmieniając to, co normalnie byłoby tylko funkcjonalnym urządzeniem, w wyjątkowe dzieło sztuki, które wygląda niemal nie z tego świata.

Koncepcja głośników Agnes na biurku
Koncepcja głośników Agnes postawionych na biurku | proj. Philipp Emrich

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Yanko Design