Naukowcy sądzą, że te starożytne artefakty wykonano z pozaziemskich materiałów

To nie oznacza, że stworzyli je kosmici – te błyskotki nie z tego świata zawierają prawdopodobnie materiał pochodzący z meteorytów, które spadły na Ziemię.

Fragment meteorytu z żelazem i niklem w składzie
Fragment meteorytu z żelazem i niklem w składzie | fot. Depositphotos

Hiszpańscy badacze odkryli, że dwa żelazne artefakty ze skarbu cennych skarbów datowanych na późną epokę brązu – zanim człowiek rozpoczął powszechne wytapianie żelaza – zawierają żelazo z meteorytów, których wiek szacuje się na około 1 milion lat. Odkrycia badaczy, zostały opisane w artykule opublikowanym w zeszłym roku w czasopiśmie Trabajos de Prehistoria, szczegółowo opisują skład chemiczny czegoś, co wygląda na część żelaznej bransoletki lub pierścionka oraz połowę pustej w środku żelaznej kuli pokrytej drobnym złotym filigranem.

Zobacz też: Mezopotamskie cegły podstawą dla archeomagnetyzmu

Naukowcy wydobyli dwa artefakty z liczącej około 3000 lat skrytki zwanej Skarbem Villena, którą hiszpański historyk i archeolog José María Soler García odkrył w 1963 roku na obrzeżach Villena w Hiszpanii.

Te dwa kawałki żelaza zawsze wywoływały konsternację wśród badaczy i spór co do ich chronologii, ponieważ rzemieślnicy wykonali je „zanim rozpoczęła się produkcja żelaza na lądzie” – stwierdzają naukowcy w artykule.

Aby ostatecznie rozwiać te pytania, badacze poddali fragmenty analizie za pomocą spektrometru, najpierw w Hiszpanii, a następnie w Niemczech. Wyniki zdecydowanie sugerują, że żelazo pochodzi z kosmosu.

Co zaskakujące, skład obu artefaktów jest tak podobny, że „oba obiekty mogły pochodzić z tego samego meteorytu”, jak powiedział serwisowi Live Science Ignacio Montero Ruiz – współautor i badacz z hiszpańskiego Instytutu Historii Ignacio Montero Ruiz.

Metalurgia meteorów

Używanie meteorytu żelaznego w świecie starożytnym i epoce prehistorycznej nie jest czymś niespotykanym. Na przykład badacze znaleźli w Szwajcarii żelazny grot strzały i ustalili, że powstał 3000 lat temu z meteorytu żelaznego.

Naukowcy uważają, że sztylet króla Tuta, odkryty przez archeologów w grobowcu Tutanchamona na początku lat dwudziestych XX wieku, mógł również zostać wykonany z meteorytu żelaznego.

Niezależnie od tego, najnowsze odkrycia mogą rzucić nowe światło na praktyki metalurgiczne stosowane w epoce brązu.

„Technologia żelaza różni się całkowicie od metalurgii opartej na miedzi i metali szlachetnych (złota i srebra)” – powiedział Montero Ruiz serwisowi Live Science. „Zatem ludzie, którzy zaczęli pracować z żelazem meteorytowym, a później z żelazem ziemskim, musieli wprowadzać innowacje i rozwijać nowe technologie”.

Naukowcy próbują teraz ustalić pochodzenie materiału pozaziemskiego znalezionego w obu artefaktach – jest to archeologiczna zagadka od wieków.

źródło: Trabajos de Prehistoria | LiveScience