Ponad połowa badanych na świąteczne zakupy ma zamiar wydać do 1000 zł

Badanie Mastercard: świąteczny budżet Polaków, czyli kiedy, ile i na co wydajemy w święta Bożego Narodzenia?

Świąteczny budżet Polaków w 2023 roku - planowanie budżetu (badanie Mastercard)
Świąteczny budżet Polaków w 2023 roku – planowanie budżetu (badanie Mastercard)

Święta to czas rodzinnych spotkań, prezentów i podróży do bliskich, co wiążę się z dodatkowymi zakupami oraz zwiększonymi wydatkami. Mastercard, w badaniu przeprowadzonym przez Minds & Roses, sprawdził, ile pieniędzy Polacy zamierzają wydać w tegoroczne święta, w jaki sposób opłacają związane z nimi wydatki i co planują podarować bliskim.  

Spontanicznie czy pod kontrolą? Polacy o świątecznych wydatkach.

Jak pokazują wyniki badania Minds & Roses, przeprowadzonego dla Mastercard, ⅔  ankietowanych przyznało, że na tegoroczne święta ma ściśle określony budżet, którego nie chce przekroczyć. Takie podejście jest szczególnie ważne dla starszej grupy wiekowej badanych (55-60 lat). 46% respondentów potwierdziło, że na święta odkłada pieniądze z wyprzedzeniem.

Zobacz też: Rozmawiaj z Mikołajem dzięki WebAR i AI

Świąteczny budżet częściej planują kobiety niż mężczyźni (48% vs. 44%), a także osoby w wieku 18-24 lata i 35-44 lata (po 49%). Odmienną postawę przyjmuje 54% ankietowanych, którzy o świątecznych wydatkach myślą w ostatniej chwili. Co trzeci Polak nie przejmuje się także zbytnio tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt.

Choć ponad połowa respondentów nie planuje świątecznych zakupów z wyprzedzeniem, to jednak zdecydowana większość przeznacza na nie określony budżet.  Na różnice w podejściu do planowania finansów w tym okresie roku wpływa z pewnością wiele czynników jak np. wysokość budżetu domowego. 

Świąteczny budżet Polaków w 2023 roku - wysokość wydatków i rodzaje prezentów (badanie Mastercard)
Świąteczny budżet Polaków w 2023 roku – wysokość wydatków i rodzaje prezentów (badanie Mastercard)

Rzeczy czy wrażenia? Co w tym roku znajdzie się pod choinką?

Polacy nie oszczędzają na prezentach dla bliskich. Aż ⅔ ankietowanych na zakup upominków planuje przeznaczyć do 1000 zł, a 17% na ten cel wyda ponad tysiąc złotych. Czego w tym roku możemy spodziewać się pod choinką? W top 3 najczęściej wybieranych kategorii prezentów znajdują się ubrania i dodatki (45%), zabawki (41%), książki (39%). Co piąty badany (19%) w tym roku nie planuje kupować świątecznych podarunków. 

Z czego finansujemy wydatki na święta?

Mastercard zapytał również konsumentów o to, w jaki sposób pokrywają zwiększone wydatki w okresie świąt. 73% respondentów stwierdziło, że nigdy nie pożycza, a jeśli aktualnie nie ma wystarczająco pieniędzy, to rezygnuje z części wydatków. 27% natomiast przyznało, że zdarza im się korzystać z pożyczek od bliskich lub banku, żeby sfinansować świąteczne wydatki.

Świąteczny budżet Polaków w 2023 roku - formy finansowania (badanie Mastercard)
Świąteczny budżet Polaków w 2023 roku – formy finansowania (badanie Mastercard)

Takie sytuacje częściej przytrafiają się mężczyznom (30%) niż kobietom (23%). Spośród wielu dostępnych metod dodatkowego finansowania, w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32%). 21% zapłaciłoby kartą kredytową, a 18% skorzystałoby z opcji odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later). 

O badaniu:  Badanie CAWI Minds & Roses przeprowadzone w listopadzie 2023 rOKU, na grupie 1071 badanych – klientów banków w wieku od 18-60 lat. 

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Mastercard | Minds & Roses