Naukowcy mają złe wiadomości związane z potencją u astronautów

Mówimy o problemie kosmicznym, ale jakże przyziemnym — na razie badanie przeprowadzono na szczurach.

Szczur-astronauta w kosmosie
Obraz wygenerowany przez sztuczną inteligencję | Kreator Obrazów Bing

Niedawne badanie na szczurach przeprowadzone przez naukowców finansowanych przez NASA wykazało, że podróże w przestrzeń kosmiczną mogą powodować długotrwałe objawy zaburzeń erekcji u astronautów płci męskiej – problem, który może utrzymywać się nawet po powrocie na Ziemię.

Według badań, które opublikowano w czasopiśmie FASEB Journal Federacji Amerykańskich Towarzystw Biologii Eksperymentalnej, galaktyczne promieniowanie kosmiczne (GCR), na które astronauci byliby narażeni podczas długotrwałych podróży kosmicznych, może spowodować uszkodzenie tkanek erekcji u podróżujących w kosmos, prowadząc do potencjalnie trwających dziesięciolecia problemów z genitaliami.

Odkrycie „ujawnia nowe ryzyko dla zdrowia, które należy wziąć pod uwagę podczas eksploracji kosmosu”, jak piszą naukowcy w swoim badaniu.

Aby sprawdzić, jak GCR i mikrograwitacja mogą wpływać na tkanki odpowiedzialne za erekcję, naukowcy poddali 86 samców szczurów czterotygodniowym eksperymentom w Laboratorium Promieniowania Kosmicznego NASA w Nowym Jorku. W eksperymentach szczury najpierw znieczulano, a następnie trzymano w uprzężach pod kątem 30 stopni i wystawiano na różne poziomy promieniowania mającego naśladować promieniowanie GCR.

Werdykt? Niestety, nie są to dobre wieści dla szczurów. Naukowcy odkryli, że nawet bardzo niski poziom narażenia powoduje stres oksydacyjny, który z kolei powoduje uszkodzenie tętnicy, umożliwiającej przepływ krwi do prącia i tkanki erekcyjnej. Stwierdzono, że nawet przy tak niskim poziomie skutki promieniowania utrzymywały się ponad rok później. Stwierdzono również, że stan nieważkości przyczynia się do problemów zdrowotnych szczurów, choć w mniejszym stopniu.

Jednak Justin La Favor, ekspert ds. dysfunkcji nerwowo-naczyniowych na Florida State University i główny autor badania, powiedział Newsweekowi, że odkrycie to „nie jest specjalnie zaskakujące”, biorąc pod uwagę pewne badania, które już przeprowadzono.

„Wcześniejsze badania wykazały, że GCR może powodować uszkodzenie śródbłonka i układu nerwowego” – kontynuował La Favor – „oba czynniki są krytyczne dla prawidłowego funkcjonowania erekcji”.

Jeśli jest jakiś jasny punkt, autorzy badania zauważyli, że ukierunkowane terapie pomogły złagodzić problemy z prąciami u narażonych szczurów.

Chociaż negatywne skutki galaktycznego promieniowania kosmicznego były długotrwałe, poprawa funkcjonalna spowodowana ostrym ukierunkowaniem na szlaki redoks i tlenku azotu w tkankach sugeruje, że zaburzenia erekcji mogą być uleczalny.

— La Favor zauważył w środowym raporcie, według The Guardian

Oczywiście, jak zawsze istnieje odwieczne zastrzeżenie dotyczące takich badań: mówimy o szczurach, a nie o ludziach. Odkrycia z pewnością wymagają dalszych badań — ale w międzyczasie każdy szczuronauta płci męskiej rozważający założenie rodziny powinien prawdopodobnie pomyśleć dwa razy, zanim wyruszy na nadchodzące misje Artemis.

źródło: Futurism