Po 21 miesiącach Microsoft finalizuje przejęcie Activision Blizzard

Microsoft sfinalizował transakcję o wartości 68,7 miliardów dolarów dotyczącą przejęcia Activision Blizzard, wydawcy Call of Duty, World of Warcraft i Diablo.

Xbox (Microsoft) + Activision, Blizzard, King
Xbox (Microsoft) + Activision, Blizzard, King

W zeszłym tygodniu serwis The Verge poinformował, że Microsoft planuje zakończyć przejęcie, i teraz jest to oficjalne. Przejęcie wymagało 21 miesięcy bitew z organami regulacyjnymi w Wielkiej Brytanii i USA, ale Microsoft zamknął transakcję z Activision Blizzard po pokonaniu Federalnej Komisji Handlu w amerykańskim sądzie federalnym i restrukturyzacji umowy, aby uspokoić Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) w Wielkiej Brytanii.

Zobacz też: Blizzard podobno nie wyda mobilnej gry World of Warcraft

Transakcja jest największym przejęciem Microsoftu w historii, znacznie przekraczającym kwotę 26 miliardów dolarów, które Microsoft zapłacił za przejęcie LinkedIn w 2016 roku i 7,5 miliarda dolarów, które zapłacił za przejęcie Bethesdy w 2021 roku. Jest to także największe w historii zaangażowanie Microsoftu w rynek gier, jak stwierdziła firma przy pierwotnym ogłoszeniu tej megatransakcji, że będzie teraz „trzecią co do wielkości firmą z branży gier pod względem przychodów, po Tencent i Sony”.

Microsoft planuje teraz dodać wiele gier Activision Blizzard do Xbox Game Pass. „Dzisiaj rozpoczynamy pracę nad wprowadzeniem ukochanych marek Activision, Blizzard i King do Game Pass i innych platform” – powiedział szef Xbox, Phil Spencer. „Powiemy więcej o tym, kiedy możecie spodziewać się gier w nadchodzących miesiącach. Wiemy, że jesteście podekscytowani – i my też.”

Na początku tygodnia Activision Blizzard wyjaśniło, że Modern Warfare 3 i Diablo IV nie pojawią się jednak w tym roku w ramach Xbox Game Pass. Firma Microsoft nie udostępniała aktualizacji na temat liczby subskrypcji Xbox Game Pass od czasu ogłoszenia 25 milionów subskrybentów wraz z pierwotnym ogłoszeniem umowy z Activision Blizzard w styczniu 2022 roku.

Microsoft doda teraz ponad dziewięć studiów gier pochodzących wyłącznie od Blizzarda do swoich Xbox Game Studios, a także studia gier w ponad 11 lokalizacjach na potrzeby przejęcia związanego z grami mobilnymi King. Po przejęciu Microsoft przekształcił się także w potęgę wydawniczą, zatrudniając obecnie ponad 8500 pracowników Activision.

Studia gier Xbox firmy Microsoft.
Studia gier Xbox firmy Microsoft fot. Klobrille (Twitter)

Dyrektor generalny Activision Blizzard Bobby Kotick, pozostanie na swoim stanowisku, aby pomóc w transformacji do końca 2023 roku. „Od dawna mówiłem, że jestem w pełni zaangażowany w pomoc w przejęciu” – napisał Kotick w e-mailu do pracowników Activision Blizzard. „Phil poprosił mnie, abym pozostał na stanowisku dyrektora generalnego ABK i podlegał mu, i zgodziliśmy się, że zrobię to do końca 2023 roku. Oboje nie możemy się doczekać wspólnej pracy nad płynną integracją naszych zespołów i graczy”.

W piątek Microsoft powtórzył również, że zobowiązuje się do przestrzegania porozumienia o neutralności pracy, które zawarł z Communications Workers of America (CWA) w czerwcu 2022 roku. „Teraz, ponad szesnaście miesięcy później, gdy Microsoft sfinalizował transakcję nabycia Activision Blizzard, potwierdzamy nasze przywiązanie do naszych zasad pracy i innowacyjnego podejścia do partnerstw związkowych” – napisał we wpisie na blogu Brad Smith z Microsoftu. „Microsoft niezmiennie wspiera naszych obecnych i przyszłych pracowników w podejmowaniu przez nich wyborów dotyczących miejsca pracy i swoich przedstawicieli”. Pracownicy biura Blizzarda w Albany w stanie Nowy Jork i spółki zależnej Activision Raven Software zrzeszyli się w związkach zawodowych.

Sfinalizowanie transakcji dla Microsoftu nie było łatwe. CMA początkowo zablokowała transakcję w Wielkiej Brytanii z powodu obaw związanych z chmurą, kilka miesięcy po tym, jak FTC początkowo pozwała o zablokowanie przejęcia Activision Blizzard w USA. Po tym, jak FTC nie uzyskała wstępnego nakazu uniemożliwiającego Microsoftowi sfinalizowanie przejęcia Activision Blizzard, CMA i Microsoft natychmiast zgodziły się wstrzymać swoje spory prawne w celu uzyskania naprawienia szkody w Wielkiej Brytanii i ostatecznie wynegocjowały porozumienie dotyczące praw do gier w chmurze.

FTC odwołała się od tej decyzji i twierdzi, że będzie kontynuować odwołanie. „Nowa umowa Microsoftu i Activision z Ubisoftem przedstawia zupełnie nowy aspekt fuzji, który będzie miał wpływ na amerykańskich konsumentów, co FTC oceni w ramach toczącego się postępowania administracyjnego” – powiedziała rzeczniczka Victoria Graham (według Reutersa). „FTC nadal uważa, że ta umowa stanowi zagrożenie dla konkurencji”.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: The Verge | Microsoft