W świecie konsolowych gier wideo Microsoft, Sony i Nintendo to tytani. Jednak dla graczy PC, Steam króluje.
Platforma dystrybucyjna Steam od Valve może nie jest jedynym miejscem, w którym można kupować gry i grać w gry na komputerze PC, ale z pewnością należy do największych, najstarszych i najbardziej kultowych. Dziś przypada 20. rocznica platformy Steam. Valve świętuje, obniżając ceny wydawanych samodzielnie gier, oferując większość swojego katalogu za 90% taniej, z wyjątkiem Half-Life: Alyx.
Strona docelowa wyprzedaży pełni także funkcję wesołej retrospekcji ostatnich dwóch dekad serwisu Steam. To zabawna lektura, która oferuje użytkownikom szansę zakupu „Najlepszych gier” z kluczowych lat w historii platformy, z przypisami przerywanymi na temat pierwszej wyprzedaży Steam z szansą na zakup oryginalnego Portalu za jedyne 0,99 USD.
Valve uruchamia Steam 12 września 2003. Jesteśmy niebywale dumni i nadzwyczajnie wdzięczni za to, co byliśmy w stanie zrobić przez te 20 lat od tego momentu. Sukces Steam jest bezpośrednią zasługą korzystających z niego graczy i producentów z całego świata.
Pomyśleliśmy, że fajnie byłoby spojrzeć wstecz na największe premiery na Steam każdego roku (wiele z nich jest na wyprzedaży w ramach świętowania, w tym wszystkie tytuły Valve!) oraz dodaliśmy kilka zabawnych faktów zarówno o samym Steam, jak i o tym, co działo się w popkulturze (w formie grafik, tekstu lub obydwu). Ale wiecie, dajcie też nam tyle luzu, ile dalibyście starzejącemu się dziadkowi czy babci: poniższe daty i fakty są na tyle poprawne, na ile pozwalają nam nasze zbiorczo starzejące się wspomnienia.
Matko, jacy my starzy.
Tak czy siak, jeśli przedzieranie się przez powieść nie było w waszych planach na wolny czas, możecie śmiało używać menu z konkretnymi latami, by skakać do tych, które was interesują. I przewińcie choć na sam dół, być może czeka tam coś, co poprowadzi was do czegoś za darmo.
Nostalgiczne spojrzenie wstecz pomija kilka kluczowych szczegółów. Ludzie, którzy pamietają uruchomienie serwisu Steam po raz pierwszy, mogą wspominać jego początki jako czas frustracji. Valve zbudowało tę platformę, aby łatwo dostarczać aktualizacje swoich gier i zwalczać oszustwa w trybie wieloosobowym online — ale wielu postrzegało ją jako siłę antagonistyczną i wczesną próbę narzucenia graczom restrykcyjnego DRM.
W 2003 roku dystrybucja cyfrowa była w powijakach i większość graczy PC kupowała swoje gry w sklepie, instalując je ręcznie z płyty CD lub DVD. To się nie zmieniło, ale kiedy Valve wypuściło Half-Life 2, gracze byli zaskoczeni, gdy odkryli, że gra wymaga Steama – i połączenia internetowego – do uruchomienia rozgrywki dla jednego gracza. W tamtych czasach było to niespotykane i ludzie tego nienawidzili.
Jak jednak pokazuje historia, przyzwyczailiśmy się do tego. Inni wydawcy zaczęli sprzedawać gry na platformie Valve. Użytkowników przyciągnął wygodny model dystrybucji i urok wspomnianej wyprzedaży Steama.
Steam dodał kopie zapasowe zapisu w chmurze, centrum treści tworzonych przez graczy, funkcje społecznościowe i nie tylko. Wkrótce Valve zaczęło bawić się tworzeniem własnego sprzętu, najpierw wypuszczając nieco słabą inicjatywę Steam Machines, a później znacznie bardziej udaną platformę Steam Deck.
Dziś Steam jest powszechnie znaną marką w społeczności graczy i to nie bez powodu. No dalej, świętuj. Valve przywróciło nawet oryginalny ciemnozielony kolor platformy, aby nadać rocznicy przyjemny, retro charakter.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Steam | Engadget