Google udostępniło dziś nową wersję narzędzia PageSpeed Insights, w którym pojawiły się nowe funkcje, które unowocześniają interfejs użytkownika i ułatwiają zrozumienie danych.
Od dzisiaj działa nowa wersja narzędzia PageSpeed Insights firmy Google, która ma wprowadzonych sporo poprawek w porównaniu do dotychczasowej wersji, ale to jeszcze nie koniec zmian w tym roku! Jednym z największych problemów z PageSpeed Insights był sposób prezentacji danych – wyników analizy szybkości strony internetowej. Nie było wyraźnego oddzielenia danych laboratoryjnych od danych rzeczywistych.
Osoby, które dopiero zaczynają korzystać z PageSpeed Insights, mogą nie rozumieć kontekstu danych, które przeglądają, przez co trudno jest wiedzieć, co z nimi zrobić i jak je interpretować. Na temat interpretacji raportu PageSpeed Insights napisano wiele artykułów „jak naprawić błędy i wprowadzić udoskonalenia, które przyspieszą wistrynę” – zwykle takie naprawy są indywidualne i niewtajemniczonym ciężko jest się w tym wszystkim połapać.
Wersja PageSpeed Insights, która była dotychczas dostępna w sieci, korzystała z 10-letniego kodu, a teraz Google stwierdziło, że nadszedł czas na zmiany oraz na przeprojektowanie narzędzia.
Wraz z aktualizacją, która jest wprowadzana, Google ma nadzieję ułatwić programistom interpretację raportu, aby mogli szybko reagować na zawarte w nim uwagi.
Główne cele Google związane z tegorocznymi zmianami w PageSpeed Insights obejmują:
- bardziej intuicyjny interfejs użytkownika, w którym rozróżniono dane laboratoryjne i rzeczywiste,
- informacja, w jaki sposób ocena Core Web Vitals jest obliczana w interfejsie użytkownika,
- zmodernizowany wygląd i działanie interfejsu użytkownika, wykorzystując Material Design.
Co nowego w Google PageSpeed Insights?
Jeszcze w tym roku Google wprowadzi następujące aktualizacje w PageSpeed Insights:
- Oddzielenie danych faktycznych i laboratoryjnych: Istniejące etykiety dla danych faktycznych i danych laboratoryjnych zostają zastępowane tekstem, który wskazuje, co oznaczają dane i w jaki sposób mogą pomóc.
- Ocena kluczowych wskaźników internetowych: dotychczasow ocena CWV Google była wyświetlana jako pojedyncze słowo „Passed” lub „Failed”. Zaktualizowana ocena pojawia się w osobnej podsekcji z własną ikoną.
- Etykiety wydajności na urządzenia mobilne i komputery: Google zmienia menu nawigacyjne u góry, aby umieścić na stronie raportu linki do urządzeń mobilnych (Komórka) i komputerów stacjonarnych (Desktop).
- Podsumowanie Origin: Google przenosi tę sekcję raportu do nowej karty „Origin”.
- Rozwiń widok: nowa funkcja Expand view (rozwiń widok) umożliwia użytkownikom wyświetlanie szczegółowych informacji na temat podstawowych wskaźników internetowych.
- Obraz strony: Google usuwa obraz załadowanej strony z jego aktualnej lokalizacji, która znajduje się obok danych pola. Obraz i miniatury są dostępne w sekcji danych laboratoryjnych.
Wreszcie, Google dodaje sekcję na dole każdego pola i karty laboratoryjnej, która wyświetla następujące szczegóły dotyczące próbkowanych danych:
- Okres zbierania danych
- Czas trwania wizyt
- Urządzenia
- Połączenia sieciowe
- Wielkość próbki
- Wersje Chrome
Te dodatkowe informacje powinny jeszcze wyraźniej rozróżnić dane laboratoryjne od rzeczywistych, co pomoże użytkownikom, którzy wcześniej byli zdezorientowani co do tych dwóch źródeł danych.
Google stopniowo będzie udostępniać dalsze aktualizacje. Wygląda na to, że nie wszystkie elementy zostały jeszcze przetłumaczone, ponieważ polskie zdania przeplatają się z angielskimi definicjami.
Sprawdź nowe narzędzia Google’a:
- PageSpeed Insights: pagespeed.web.dev
- Measure page quality: web.dev/measure
źródło: web.dev | Google Developers Relewse Notes