Niekwestionowanym liderem na liście najlepszych marek rankingu Interbrand 2021 jest po raz kolejny Apple z wyceną 408,6 mld dolarów.
Po raz dziewiąty z rzędu globalna firma konsultingowa Interbrand umieściła Apple na szczycie swojej corocznej listy najcenniejszych marek na świecie, przypisując gigantowi technologicznemu „wartość marki” w wysokości 408,6 miliarda dolarów. Wartość ta oznacza wzrost o 26% w stosunku do zeszłorocznego wyniku, kiedy markę Apple wyceniono na 323 miliardy dolarów.
Amazon i Microsoft zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce z wyceną 249 miliardów i 210 miliardów dolarów, podczas gdy Google i Samsung zamykają pierwszą piątkę tegorocznej listy. Z perspektywy, łączna wycena Apple’a, Amazona i Microsoftu stanowiła 62,3% łącznej wartości dziesięciu najlepszych marek ocenianych w tegorocznym raporcie Interbrand – Best Global Brands 2021.
[Apple] w dalszym ciągu dywersyfikuje się w zakresie opieki zdrowotnej (z zegarkiem Apple Watch rejestruje teraz poziom tlenu we krwi), usług subskrypcyjnych w zakresie rozrywki, przechowywania danych i muzyki, nadal pozostaje blisko klientów i nadal jest silny w internecie pod kątem rozwiązań detalicznych pomimo komplikacji spowodowanych pandemią – czytamy w raporcie Interbrand. Ostatecznie Apple nadal wykazuje niezwykły kierunek i wartość marki, która koncentruje się na zapewnieniu konsumentowi prostego, bezproblemowego doświadczenia, co odzwierciedla jego znaczący 26-proc. wzrost wartości marki.
Interbrand oblicza wycenę marki jako miarę siły marki, uwzględniając różne subiektywne czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, takie jak przywództwo, zaangażowanie i znaczenie. Rezultatem jest ocena wpływu firmy na klientów, pracowników i inwestorów. Jak zaznacza Interbrand, silne marki wywierają wpływ na konsumentów, tworzą lojalnych fanów, przyciągają i zatrzymują pracowników oraz obniżają koszty finansowania.
Według historycznych danych Interbrand, w 2012 roku Apple zaczął zdobywać przewagę nad konkurentami z segmentu technologicznego i znanymi markami, takimi jak McDonalds i GE, ostatecznie pozbawiając Coca-Coli pozycji najcenniejszej marki na świecie w 2013 r.
TOP 10 najcenniejszych marek na świecie w 2020 roku:
- Apple 408,251 mld $ (+26%)⬆
- Amazon 249,249 mld $ (+24%)⬆
- Microsoft 210,191 mld $ (+27%)⬆
- Google 196,811 mld $ (+19%)⬆
- Samsung 74,635 mld $ (+20%)⬆
- Coca-Cola 57,488 mld $ (+1%)⬆
- Toyota 54,107 mld $ (+5%)⬆
- Mercedes-Benz 50,866 mld $ (+3%)⬆
- McDonalds 45,865mld $ (+7%)⬆
- Disney 44,183 mld $ (+8%)⬆
źródło: Interbrand