Festiwal filmowy Millennium Docs Against Gravity odbędzie się już po raz 18. – poznaj tegoroczny, pełny program wydarzenia.
Tegoroczne hasło festiwalu brzmi „Świat się budzi” (zaczerpnięte z mowy Grety Thunberg) — trafnie oddaje charakter filmowej selekcji. Organizatorzy postawili bowiem na filmy o społecznym i politycznym zaangażowaniu, a także na pokazanie osób, które nie boją się nadstawiaćkarku w imię lepszego świata. W tym tygodniu pojawił się pełny program filmowy tegorocznej edycji. To niemal 150 filmów dokumentalnych, prezentujących olbrzymie zróżnicowanie pod względem miejsc, w których powstały, ale także formy — znajdują się wśród nich filmy pełnometrażowe, krótkometrażowe, animacja oraz seriale dokumentalne. Festiwal odbędzie się od 3 do 12 września 2021 roku w siedmiu miastach (Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie i Bydgoszczy), a następnie online od 16 września do 3 października na mdag.pl.
Świat się budzi do równości!
Tegoroczne hasło Millennium Docs Against Gravity brzmi: Świat się budzi i zostało zaczerpnięte z mowy Grety Thunberg. Podkreśla ono wiarę organizatorów, że festiwal będzie niósł nadzieję. Wiele filmów prezentowanych w programie dotyczy aktywizmu i wzywa do działania na rzecz lepszego, równego i ekologicznego świata.
Cieszy nas, że także w tym roku zachowujemy parytet kobiet i mężczyzn wśród twórców_czyń i członków_in jury. W Konkursie Głównym jest to 7 reżyserek i 7 reżyserów. Wszystkie filmy festiwalowe zostały wyreżyserowane w 45% przez kobiety i 55% przez mężczyzn, co jest niezwykłe na tle innych, czołowych wydarzeń kulturalnych na świecie. W składach jurorskich, w których zasiadają łącznie 24 osoby, znalazło się 13 kobiet i 11 mężczyzn – mówi Karol Piekarczyk, dyrektor artystyczny festiwalu.
Konkurs Główny i tegoroczne sekcje
W tegorocznym Konkursie Głównym zostanie zaprezentowanych 14 filmów prezentujących najwyższy poziom sztuki filmowej. Znalazły się wśród nich produkcje opowiadające o Bliskim Wschodzie, Rosji, Polsce, Filipinach czy Zimbabwe, a także poruszająca animacja „Przeżyć” (Flee) Jonasa Poher Rasmussena – sensacja festiwalu w Sundance. Po raz pierwszy festiwal zaprezentuje także serial dokumentalny – „Nasienie kłamstwa” (Seeds of Deceit) w reżyserii Miriam Guttmann, pokazujący szokujące praktyki doktora Kaarbata, zmarłego w 2017 niderlandzkiego specjalisty od leczenia bezpłodności, który zaaplikował 65 pacjentkom własną spermę.
Wśród sekcji, które zostaną zaprezentowane podczas 18. edycji Millennium Docs Against Gravity, znalazły się dobrze znane już widzom, jak Bohaterowie są wśród nas, Klimat na zmiany, Historie intymne, Miejsca, Człowiek w kinie, Muza i wena, Fetysze i kultura czy Czwarte oko, ale także nowości: Oblicza Ameryki Łacińskiej, czyli dogłębne spojrzenie na różnorodność tego regionu świata; Kryminalne zagadki MDAG – dokumentalne opowieści z nutą grozy; Życie w czasach pandemii – zbiór polskich filmów będących kroniką rzeczywistości w trakcie lockdownu; Alfabet protestu, czyli sylwetki ludzi z całego świata walczących o sprawy, w które wierzą, oraz także tegoroczna sekcja filmu awangardowego – Odmieńcze spojrzenia.
14 wyjątkowych filmów w Konkursie Polskim
Jak co roku, podczas Millennium Docs Against Gravity swoje światowe i europejskie premiery będą mieć znakomite filmy polskie. Tym razem o Nagrodę dla Najlepszego Polskiego Filmu, Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim oraz Nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych (nowość!) powalczy 14 filmów. Przedstawiamy niektóre z nich.
W programie znalazły się aż cztery polskie filmy ukazujące różne oblicza kwarantanny. Co ciekawe, tylko dwa z nich dzieją się w Polsce – akcja pozostałych toczy się w Rosji i na Islandii. Pierwszym z filmów, które opowiadają o czasach wielkiej izolacji, jest „Polaków portret własny” Macieja Białoruskiego, Jakuba Drobczyńskiego oraz Jakuba Radosa. Ich bohaterowie i bohaterki, dzieląc się z nimi zapisem swoich prywatnych przeżyć w okresie lockdownu, ukazują w jaki sposób znoszą inny wirus niż COVID-19 – wirus samotności. Uzupełnieniem materiałów domowych jest autorskie spojrzenie reżyserów na to, w jaki sposób Polska jako kraj, ale też Polacy jako społeczeństwo, radzili sobie z ograniczeniami i wyzwaniami związanymi z pandemią. Pozostałe trzy filmy są krótkometrażowe i będą prezentowane w jednym bloku.
Jakub, bohater „Seal Story” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego, przeszedł izolację w wersji ekstremalnej – w pojedynkę w nieczynnym hotelu przylegającym do Muzeum Duchów, Elfów i Zorzy Polarnej w niewielkiej islandzkiej miejscowości nad Oceanem Atlantyckim. Spędził tam kilka miesięcy sam jak palec, pośród wyludnionego wulkanicznego krajobrazu – czując się jak jedyna osoba na planecie.
Kolejnym filmem, w którym podsłuchujemy konwersacje telefoniczne osób odizolowanych od reszty społeczeństwa, jest „Pozdrawiam” Tatiany Chistowej – film nagrodzony w tym roku prestiżową Doc Alliance Award. Rzecz dzieje się w Petersburgu, tuż po wprowadzeniu przez rząd bezwzględnego nakazu izolacji wszystkich osób starszych. Utworzono infolinię, której konsultantki miały za zadanie uspokajać zdesperowanych ludzi, niemających dostępu do lekarstw, a nawet jedzenia. Hasło „Zostań w domu” jest tu ukazane w wersji bez żadnego pokrycia… Dramatyczne warunki życia wielu rosyjskich seniorów ujawniają jak naprawdę wygląda codzienność wielu milionów obywateli imperium Putina. Z seniorką telefoniczne rozmowy prowadzi również Kamila Chojnacka, bohaterka i reżyserka filmu „Halo babciu”. Rejestrując swoje najbliższe otoczenie – męża oraz 1,5-rocznego synka – podczas lockdownu, dużo uwagi poświęca swojej babci, z którą kontaktuje się jedynie zdalnie. W pewnym momencie okazuje się, że babcia nie do końca przestrzega zasad izolacji…
Swoje otoczenie filmuje też wybitny dokumentalista Paweł Łoziński, z perspektywy własnego… balkonu. W „Filmie balkonowym” przygląda się przechodniom idącym ulicą Walecznych na warszawskiej Saskiej Kępie – bywają uśmiechnięci, smutni, zamyśleni, zagapieni w telefony, zarówno młodzi, jak i starzy… Łoziński zaczepia ich, zadaje pytania, rozmawia o tym jak radzą sobie z życiem. Stojąc tam z kamerą przez ponad dwa lata stworzył miejsce dialogu – rodzaj świeckiego konfesjonału, przy którym każdy może się zatrzymać i opowiedzieć o sobie innym ludziom, czyli w ostateczności nam, widzom kinowym… W tegorocznych filmach polskich znajdziemy także wątki literackie. O wybitnym twórcy, którego biografia ma swoje ciemne karty, opowiada najnowszy film Rafaela Lewandowskiego – „Herbert. Barbarzyńca w ogrodzie”.
Reżyser odkrywa, że za krystalicznym pięknem pozostawionej przez Herberta poezji kryje się mało znane życie prywatne poety i humanisty, człowieka pełnego humoru i finezji, który zmagał się z niepewnością, gniewem, bólem fizycznym oraz chorobą psychiczną. Kultowe zjawisko filmowe przedstawia z kolei „Ucieczka na srebrny glob” Kuby Mikurdy, który ujawnia bodaj największą tajemnicę i największe, niespełnione marzenie polskiego kina. Przedstawia usiane komplikacjami kulisy powstawania najbardziej ambitnego filmu w historii polskiej kinematografii – eposu science-fiction „Na srebrnym globie” Andrzeja Żuławskiego.
W polskich filmach poznamy też poruszających bohaterów obecnego młodego pokolenia, obserwowanych czułym okiem kamery. Nastoletnie bohaterki filmu „Już tu nie wrócę” Mikołaja Lizuta są wychowankami Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Goniądzu pod Białymstokiem. Sprawiają kłopoty, mają na koncie przestępstwa. Ale same też są ofiarami domowej przemocy. Wychowanki takich placówek często zachodzą szybko w ciążę. W ich świecie pełnym koszmarnych przeżyć własne dziecko staje się marzeniem o bezwarunkowej miłości i szczęśliwym domu.
Bohaterka „Furii” Krzysztofa Kasiora – 25-letnia mistrzyni MMA Aleksandra Rola – także pochodzi z dysfunkcyjnej rodziny. Ma za sobą kilka prób samobójczych, po których postanowiła zrezygnować z psychoterapii na rzecz treningów MMA. W ten sposób udało jej się pozbyć nagromadzonej złości i frustracji. W trakcie jednego roku udało jej się pokonać wszystkie swoje przeciwniczki, mimo że nie trenowała długo tej dyscypliny. Na jej drodze do światowego sukcesu pojawiają się jednak przeszkody… Czy uda jej się je pokonać?
Obejrzyj zwiastuny wszystkich 133 filmów z 18. edycji Millennium Docs Against Gravity:
Jak wziąć udział w festiwalu Millennium Docs Against Gravity i obejrzeć filmy?
Festiwal Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w tym roku w formie hybrydowej. Po części kinowej w siedmiu polskich miastach (Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Lublin, Bydgoszcz) od 3 do 12 września, na mdag.pl odbędzie się część online, prezentująca część filmów z programu kinowego – od 16 września do 3 października. Festiwal w tym roku potrwa więc okrągły miesiąc – od 3 września do 3 października!
Tylko do dzisiaj (niedzieli 15 sierpnia 2021 roku) można zakupić karnet na edycją warszawską festiwalu. Więcej informacji oraz możliwość zakupu na stronie festiwalu.
źródło: Millennium Docs Against Gravity