CATL wprowadza baterię sodowo-jonową dla pojazdów elektrycznych

Chiński gigant CATL zaprezentował komercyjny akumulator sodowo-jonowy do użytku w transporcie elektrycznym.

Akumulator sodowo-jonowy firmy CATL

Tani i powszechnie dostępny materiał, taki jak sól, może mieć wiele do zaoferowania światu nauki, a jednym z obszarów, w którym może mieć istotny wpływ jest chemia akumulatorów. Wykorzystanie soli może pomóc nam uniknąć wielu kosztów i trudności w pozyskiwaniu rzadszego litu, a chiński gigant CATL jako pierwszy wprowadza swój komercyjny akumulator sodowo-jonowy. Podobnie jak baterie litowe, które zasilają smartfony, laptopy i większość urządzeń elektronicznych, baterie sodowe również przenoszą jony między dwiema elektrodami podczas ładowania i rozładowywania urządzenia. Ale jony sodu stwarzają kilka problemów, których nie mają jony litu. Są większe i mają skłonność do tworzenia zanieczyszczeń, które mogą skrócić żywotność baterii. Ponadto nie oferują one gęstości energii zbliżonej do wypróbowanego i zaufanego litu.

Naukowcy przedstawili ostatnio pewne obiecujące rozwiązania tych problemów. Niektórzy wbudowali cienkie warstwy miedzi, aby zwiększyć ich wydajność, a innym udało się upakować wysoką gęstość energii w standardowym formacie 18650.

CATL twierdzi, że jego badacze przezwyciężyli te problemy za pomocą akumulatorów sodowo-jonowych, używając twardego i porowatego materiału węglowego na anodę i poprawiając strukturę innego materiału zwanego bielą pruską, aby zmienić układ elektronów. Stanowią one kluczowe elementy pierwszego komercyjnego akumulatora sodowo-jonowego firmy, który może pochwalić się imponującymi wynikami.

Akumulator sodowo-jonowy firmy CATL ma gęstość energetyczną do 160 Wh/kg, co jest dalekie od gęstości oferowanej przez baterie litowe do 285 Wh/kg, ale jest to duże osiągnięcie w przypadku baterii sodowych. Można go również naładować do 80% pojemności w ciągu 15 minut w temperaturze pokojowej i zachować 90% pojemności w temperaturze -20 °C (-4 °F).

CATL uważa, że nowa bateria sodowa jest dobrze dostosowana do transportu elektrycznego, szczególnie w chłodniejszych regionach. Trzeba powiedzieć, że gęstość energii baterii litowych jest jedną z rzeczy, która powstrzymuje transport elektryczny, zwłaszcza w lotnictwie, a gęstość 160 Wh/kg tego nie rozwiązuje. Mogą jednak istnieć zastosowania niszowe dla znacznie tańszego rozwiązania akumulatorowego w niektórych obszarach transportu, ale CATL również znalazł sposób na rozwiązanie tego problemu z gęstością.

Oprócz baterii sodowej firma wprowadziła również rozwiązanie do przechowywania typu „mix-and-match”, które nazywa się baterią AB. Obejmuje to ogniwa sodowo-jonowe i litowo-jonowe w jednym systemie, ze specjalnie opracowanym algorytmem zarządzającym przepływem energii, kompensującym niższą gęstość składnika sodowo-jonowego i optymalizującym jego wydajność.

Akumulator może być również przystosowany do wykorzystania w magazynowaniu energii na większą skalę, co plasuje go wśród kilku innych firm produkujących komercyjne akumulatory sodowe do tych celów. CATL, która dostarcza baterie dla Tesli, poinformowała, że planuje stworzenie łańcucha przemysłowego do wdrożenia swojej baterii sodowej w 2023 roku.

źródło: New Atlas | CATL