Jak rozwiązać najczęstsze problemy pod systemem macOS?

Sprawdź, w jaki sposób rozwiązać typowe problemy, które mogą napotkać użytkownicy komputerów Mac z systemem macOS – podpowiadamy, jak możesz sam sobie z nimi poradzić!

Poradnik – jak rozwiązać najczęstsze problemy pod systemem macOS?

Jeśli właśnie przeszedłeś z Windowsa na Maca, prawdopodobnie masz kilka pytań dotyczących rozwiązywania typowych problemów pod systemem macOS. Prawdopodobnie znajdziesz tutaj większość wskazówek, które pozwolą przywrócić system do prawidłowego funkcjonowania. Po przejściu na macOS z systemu Windows może być wiele rzeczy, które mogą być mylące. Co więcej, możesz napotkać pewne problemy, których nie spodziewałeś się pod systemem operacyjnym macOS, a to zawsze jest najbardziej frustrujące. Oto niektóre z typowych problemów występujących podczas korzystania z systemu macOS.

Nieodpowiadające aplikacje

Aplikacje mogą przestać działać w dowolnym momencie, a macOS nie jest pozbawiony tego problemu. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zamknięcie aplikacji, a następnie jej ponowne uruchomienie. Aby zamknąć nieodpowiadającą aplikację, kliknij ikonę aplikacji, a następnie kliknij Zakończ. Jeśli aplikacja się nie zamyka, kliknij logo Apple’a w lewym górnym rogu ekranu, a następnie kliknij Wymuś koniec. Tutaj możesz wymusić zamknięcie dowolnej aplikacji, która Cię niepokoi.

Aby zamknąć aplikację na komputerze Mac w normalny sposób, wybierz opcję Zamknij z menu aplikacji na pasku menu lub naciśnij klawisze Command (⌘)+Q. Jeśli aplikacja nie zamknie się, wykonaj następujące czynności, aby wymusić jej zamknięcie:

  • Naciśnij i przytrzymaj następujące trzy klawisze: Option (⌥) + Command (⌘) + Esc (Escape). Możesz również wybrać opcję Wymuś koniec z menu Apple  w lewym górnym rogu ekranu. (Przypomina to naciśnięcie klawiszy Control+Alt+Delete na komputerze PC.)
Kombinacja klawiszy do wymuszenia zamknięcia aplikacji na komputerze Mac
Kombinacja klawiszy do wymuszenia zamknięcia aplikacji na komputerze Mac
  • Wybierz aplikację w oknie Wymuszanie zamknięcia, a następnie kliknij opcję Wymuś koniec.
Wymuszanie zamknięcia aplikacji pod systemem macOS
Wymuszanie zamknięcia aplikacji

Możesz nawet wymusić zamknięcie Findera, jeśli przestanie odpowiadać: wybierz pozycję Finder w oknie Wymuszanie zamknięcia, a następnie kliknij polecenie Uruchom ponownie.

Wymuś zamknięcie systemu macOS

Twój Mac może wyświetlać ciemny lub szary ekran i może nie uruchamiać się zgodnie z oczekiwaniami. W takim przypadku spróbuj uruchomić komputer Mac w trybie awaryjnym. Gdy komputer Mac uruchamia się w trybie awaryjnym, powinien samodzielnie zdiagnozować i naprawić wszelkie drobne błędy spowodowane sterownikami, uszkodzonymi katalogami na dysku twardym lub innymi problemami z dyskiem startowym.

Jeśli problem będzie się powtarzał, zresetuj pamięć NVRAM na komputerze Mac. Jeśli to również nie pomoże, zresetuj SMC i sprawdź, czy nie ma błędów za pomocą Narzędzia dyskowego.

Obracający się niebieski kursor

Obracający się niebieski kursor często oznacza, że ​​komputer Mac zwalnia lub jest obciążony z powodu jakiejś aplikacji. Jest to najprawdopodobniej spowodowane nadmiernym wykorzystaniem zasobów systemowych, w tym pamięci RAM i procesora. Możesz przejść do Monitora aktywności za pośrednictwem Launchpada lub wyszukiwania Spotlight, aby to naprawić. W tej aplikacji możesz szybko zdiagnozować, która aplikacja zużywa większość zasobów, i zamknąć tę aplikację, aby zapobiec zawieszaniu się lub awarii komputera Mac.

Internet lub Bluetooth nie działa

Nieodpowiadający Internet lub Bluetooth można zwykle naprawić, po prostu ponownie uruchamiając komputer Mac. Jeśli to nie rozwiąże problemu:

  • Zamknij wszystkie aplikacje i spróbuj połączyć się ponownie z siecią, jeśli możesz.
  • Naciśnij i przytrzymaj Option (Alt), a następnie kliknij ikonę Wi-Fi (w prawym górnym rogu na pasku statusu).
  • Kliknij Otwórz diagnostykę sieci bezprzewodowej i uruchom test.
  • Na następnym ekranie wybierz Monitoruj połączenie Wi-Fi, jeśli problem występuje sporadycznie. Jeśli w ogóle nie ma internetu, wybierz Przejdź do podsumowania, a następnie Dalej.
  • Podsumowanie zawiera informacje o sieciach, w tym o wydajności, jakości i sile bieżącej sieci oraz wszelkich innych sieciach Wi-Fi znajdujących się w pobliżu. Wykorzystaj również narzędzie o nazwie Sniffer, aby wykryć przeciążenie istniejącej sieci, a także dostępną przepustowość.
Diagnostyka sieci Wi-Fi (macOS)
Diagnostyka sieci Wi-Fi

Jeśli nadal nie możesz zidentyfikować problemu, zresetuj SMC i uruchom ponownie komputer Mac w trybie awaryjnym, aby sprawdzić, czy problem nadal występuje. Jeśli w tym przypadku problem nie jest powszechny i ​​nadal występuje w trybie awaryjnym, może być konieczne oddanie komputera Mac do serwisu Apple’a.

Brak dźwięku pod systemem macOS

Jeśli ponowne uruchomienie systemu nie rozwiąże problemów związanych z dźwiękiem, zresetuj pamięć NVRAM, zresetuj SMC i spróbuj ponownie, uruchamiając komputer Mac w trybie awaryjnym. Jeśli Twój Mac nadal ma problemy z dźwiękiem nawet w trybie awaryjnym, czas oddać komputer Mac do serwisu.

Bateria nie ładuje się lub występują inne problemy związane z zasilaniem na Macu

Problemy z baterią można zwykle rozwiązać resetując SMC. Upewnij się, że to zrobiłeś i sprawdź, czy masz oryginalne akcesoria do ładowania lub zasilania. Jeśli używasz MacBooka z wbudowaną baterią, przejdź do preferencji baterii i kliknij Kondycja baterii u dołu ekranu. Jeśli bateria wymaga wymiany, zostaniesz w tym miejscu o tym poinformowany.

Aby sprawdzić kondycję baterii, wybierz polecenie menu Apple ➔ Preferencje systemoweBateria, a następnie kliknij ponownie w Bateria.

Kliknij w Kondycja baterii w prawym dolnym rogu. Możesz zobaczyć dowolny z następujących stanów:

  • Normalny: Bateria funkcjonuje prawidłowo.
  • Zalecany serwis: Bateria działa prawidłowo, lecz przechowuje mniej ładunku, niż wtedy, gdy była nowa. Warto zastanowić się nad wymianą baterii.Uwaga: Istnieje również możliwość, że bateria nie działa prawidłowo. Zmiany w jej zachowaniu i ilości przechowywanego ładunku mogą być lub nie być widoczne. Zabierz komputer do serwisu. Bez szkody dla komputera nadal można używać baterii przed jej sprawdzeniem.

Błędy dysku twardego i problemy z wykrywaniem dysków zewnętrznych

Możesz sprawdzić problemy z dyskiem za pomocą Narzędzia dyskowego.

Pasek dotykowy MacBooka Pro nie działa lub nie odpowiada

Jeśli masz model MacBooka Pro z paskiem dotykowym, możesz napotkać sytuację, w której zawiesza się lub znika. Może to być jeden z najtrudniejszych, ale powszechnych problemów z komputerami Mac, ponieważ pasek dotykowy ma kluczowe elementy sterujące, takie jak głośność i jasność — a nawet klawisz Escape w modelach z 2018 i 2019 roku.

Aby ponownie uruchomić nieodpowiadający lub zamaskowany pasek dotykowy:

  • Otwórz Terminal za pomocą Spotlight lub Launchpada.
  • Wpisz sudo pkill TouchBarServer; i naciśnij klawisz ⏎ Enter (Return).
  • Następnie wpisz sudo killall „ControlStrip”; i naciśnij klawisz ⏎ Enter (Return).
  • Wprowadź swoje hasło, jeśli zostaniesz o to poproszony przez Terminal. Pamiętaj, że hasło nie będzie wyświetlane — nawet z gwiazdkami — po jego wpisaniu.
  • Po wprowadzeniu hasła naciśnij klawisz ⏎ Enter (Return).

Mam nadzieję, że te kroki powinny naprawić pasek dotykowy, ale jeśli nie, zresetuj pamięć NVRAM, zresetuj SMC i uruchom ponownie komputer Mac, aby sprawdzić, czy to pomoże.

Jak ponownie uruchomić komputer Mac?

Ponowne uruchomienie komputera Mac może rozwiązać wiele tymczasowych problemów lub usterek pod systemem macOS. Aby ponownie uruchomić komputer Mac, kliknij logo Apple w lewym górnym rogu ekranu, a następnie kliknij Uruchom ponownie…. Jeśli komputer Mac nie zostanie zamknięty, aby ponownie uruchomić komputer, kliknij logo Apple, a następnie Wymuś zakończenie. Następnie wymuś zamknięcie wszystkich aplikacji.

Jeśli komputer Mac nadal nie odpowiada lub zawiesił się, naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania przez około 10 sekund, co powinno spowodować ponowne uruchomienie komputera Mac.

⚠️ Przed ponownym uruchomieniem komputera Mac upewnij się, że masz zapisane wszystkie otwarte pliki oraz wysunięte dyski i nośniki zewnętrzne.

Jak zresetować pamięć NVRAM (PRAM)?

Pamięć NVRAM (Nonvolatile RAM — nieulotna pamięć RAM) to niewielka część pamięci komputera Mac zapewniająca szybki dostęp do przechowywanych w niej ustawień. Pamięć PRAM (Parameter RAM — parametryczna pamięć RAM) przechowuje podobne informacje, a procedura resetowania pamięci PRAM wygląda tak samo, jak procedura resetowania pamięci NVRAM.

W pamięci NVRAM są przechowywane między innymi następujące informacje: poziom głośności, rozdzielczość wyświetlacza, kolejność uruchamiania z dysków startowych, strefa czasowa oraz ostatnie informacje o błędach jądra. Ustawienia przechowywane w pamięci NVRAM zależą od typu używanego komputera Mac i podłączonych do niego urządzeń. Nieulotność pamięci zapewnia, że ​​przechowywane przez nią dane pozostaną nawet po wyłączeniu komputera Ma

Jeśli masz problemy związane z tymi lub innymi funkcjami, zresetowanie pamięci NVRAM może pomóc. Zresetowanie pamięci NVRAM może na przykład pomóc w sytuacji, gdy komputer Mac uruchamia się przy użyciu dysku startowego innego niż określony w preferencjach Dysk startowy lub gdy podczas uruchamiania komputera pojawia się na chwilę ikona znaku zapytania.

NVRAM na Macu rzadko działa nieprawidłowo, ale możesz natknąć się na takie objawy, jak znak zapytania podczas uruchamiania systemu macOS lub problemy, takie jak nieprawidłowy dysk startowy, nieprawidłowa rozdzielczość wyświetlania, brak woluminu itp. W takich przypadkach konieczne będzie zresetowanie pamięci NVRAM.

Aby zresetować pamięć NVRAM:

Wyłącz komputer Mac, a następnie uruchom go ponownie i natychmiast naciśnij oraz przytrzymaj następujące cztery klawisze: Option (⌥) + Command (⌘) + P + R. Po około 20 sekundach, gdy komputer ponownie się uruchomi, możesz puścić klawisze.

Kombinacja klawiszy resetu pamięci NVRAM na Macbookach
Kombinacja klawiszy resetu pamięci NVRAM na MacBookach
  • Na komputerach Mac odtwarzających dźwięki startowe możesz puścić te klawisze po usłyszeniu drugiego dźwięku startowego.
  • Na komputerach Mac z układem zabezpieczeń Apple T2 możesz puścić te klawisze po ponownym pojawieniu się i zniknięciu logo Apple. 

Jeśli komputer Mac jest zabezpieczony hasłem sprzętowym, użycie tej kombinacji klawiszy nie uruchamia żadnej akcji lub powoduje uruchomienie komputera Mac w trybie odzyskiwania systemu macOS. Aby zresetować pamięć NVRAM, najpierw wyłącz hasło sprzętowe.

Po ponownym uruchomieniu komputera może być konieczna zmiana konfiguracji zresetowanych ustawień (np. głośności, rozdzielczości wyświetlacza, kolejności uruchamiania dysków startowych czy strefy czasowej) w Preferencjach systemowych.

  • Jeśli korzystasz ze stacjonarnego komputera Mac, a nie z komputera przenośnego, a ustawienia takie jak głośność głośników czy strefa czasowa są resetowane po każdym wyłączeniu komputera i odłączeniu go od zasilania, konieczna może być wymiana wewnętrznej baterii komputera. Ta niewielka bateria znajduje się na płycie głównej komputera i pomaga zachować ustawienia pamięci NVRAM, gdy komputer Mac jest odłączony od zasilania. Aby wymienić baterię płyty głównej, można zanieść komputer Mac do sklepu Apple Store lub Autoryzowanego Serwisu Apple.
  • Jeśli występują problemy z usypianiem komputera, wybudzaniem, zasilaniem i ładowaniem baterii komputera przenośnego Mac lub inne symptomy wskazujące na problemy z zasilaniem, konieczne może być zresetowanie kontrolera zarządzania systemem (SMC).

Jak zresetować SMC?

Kontroler zarządzania systemem, w skrócie SMC, zarządza aspektami związanymi z zasilaniem, przyciskiem zasilania lub wszelkimi akcesoriami podłączonymi przez porty USB, bateriami, wentylatorami, wydajnością termiczną na Macu i innymi funkcjami, takimi jak czujniki otoczenia i automatyczne podświetlenie klawiatury na urządzeniach MacBook. Zresetowanie SMC to dobry sposób na wyczyszczenie komputera Mac z błędów lub problemów związanych z elementami wymienionymi powyżej.

Kontroler zarządzania systemem odpowiada za zarządzanie zachowaniami związanymi z poniższymi funkcjami:

  • Zasilanie, w tym przycisk zasilania i zasilanie przez porty USB.
  • Bateria oraz ładowanie baterii.
  • Wentylatory i inne funkcje zarządzania temperaturą.
  • Wskaźniki lub czujniki, takie jak wskaźniki stanu (stan uśpienia, stan ładowania baterii i inne), czujnik gwałtownych ruchów, czujnik światła zewnętrznego i podświetlenie klawiatury.
  • Zachowanie podczas otwierania i zamykania pokrywy notebooka.

⚠️ Zresetowanie kontrolera SMC ma wpływu na zawartość pamięci NVRAM ani PRAM.

Notebooki z niewymiennymi bateriami — reset SMC (≧2009)

Poniższe instrukcje mają zastosowanie w przypadku modeli komputerów MacBook Pro wprowadzonych od połowy 2009 r. do 2017 r., modeli komputerów MacBook Air wprowadzonych w 2017 r. lub starszych oraz wszystkich modeli komputerów MacBook z wyjątkiem komputera MacBook (13-calowy, połowa 2009 r.).

  1. Wyłącz komputer Mac.
  2. Na wbudowanej klawiaturze naciśnij i przytrzymaj następujące klawisze:
    • Shift ⇧ po lewej stronie klawiatury
    • Control ⌃ po lewej stronie klawiatury
    • Option (Alt) ⌥  po lewej stronie klawiatury
  3. Podczas przytrzymywania wszystkich trzech przycisków naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania.
Kombinacja klawiszy resetu SMC na MacBookach (2009-2017)
Kombinacja klawiszy resetu SMC na MacBookach (2009-2017)
  1. Przytrzymuj wszystkie cztery klawisze przez 10 sekund.
  2. Po 15 sekundach puść wszystkie klawisze, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby włączyć komputer Mac.

Notebooki z niewymiennymi bateriami — reset SMC (≦2009)

Poniższe instrukcje mają zastosowanie w przypadku wszystkich modeli komputerów MacBook Pro i MacBook wprowadzonych na początku 2009 roku lub starszych, a także komputera MacBook (13-calowy, połowa 2009 r.). 

  1. Wyłącz komputer Mac.
  2. Wyjmij baterię. (Jeśli nadal potrzebujesz pomocy, skontaktuj się ze sklepem Apple Store lub Autoryzowanym Serwisem Apple).
  3. Naciśnij przycisk zasilania i przytrzymaj go przez 5 sekund.
  4. Włóż baterię z powrotem.
  5. Naciśnij przycisk zasilania, aby włączyć komputer Mac.

Notebooki z czipem T2 — reset SMC

Przed zresetowaniem kontrolera SMC wykonaj następujące czynności:

  1. Wyłącz komputer Mac.
  2. Naciśnij i przytrzymaj przez 10 sekund przycisk zasilania, a następnie go puść.
  3. Zaczekaj kilka sekund i naciśnij przycisk zasilania, aby włączyć komputer Mac.

Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, wykonaj następujące czynności, aby zresetować kontroler SMC:

  1. Wyłącz komputer Mac.
  2. Na wbudowanej klawiaturze naciśnij i przytrzymaj następujące klawisze. Komputer Mac może się uruchomić.
    • Control ⌃ po lewej stronie klawiatury
    • Option (Alt) ⌥  po lewej stronie klawiatury
    • Shift ⇧ po prawej stronie klawiatury
  3. Przytrzymaj wszystkie trzy klawisze przez 7 sekund, a następnie naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania. Jeśli komputer Mac jest włączony, wyłączy się podczas przytrzymywania klawiszy.
Kombinacja klawiszy resetu SMC na MacBookach z chipem T2
Kombinacja klawiszy resetu SMC na MacBookach z chipem T2
  1. Przytrzymuj wszystkie cztery klawisze przez kolejne 7 sekund, a następnie je puść.
  2. Zaczekaj kilka sekund i naciśnij przycisk zasilania, aby włączyć komputer Mac.

Komputery stacjonarne, także z czipem T2 — reset SMC

  1. Wyłącz komputer Mac, a następnie odłącz kabel zasilania.
  2. Odczekaj 15 sekund i podłącz ponownie kabel zasilania.
  3. Zaczekaj 5 sekund i ponownie naciśnij przycisk zasilania, aby włączyć komputer Mac.

Jak uruchomić komputer Mac w trybie awaryjnym?

Uruchomienie komputera Mac w trybie awaryjnym może się przydać do sprawdzenia, czy problem, z którym się zmagasz, jest spowodowany awarią oprogramowania lub awarią sprzętu. Jeśli problemy na komputerze Mac znikną w trybie awaryjnym, prawdopodobnie jest to problem z oprogramowaniem i można go naprawić, ponownie instalując system macOS. Jeśli jednak problem nadal występuje w trybie awaryjnym, oznacza to awarię sprzętu, a jedynym rozwiązaniem byłoby zabranie urządzenia do serwisu Apple.

Aby uruchomić komputer Mac w trybie awaryjnym, najpierw upewnij się, że jest wyłączony. Następnie naciśnij dowolny klawisz Shift ⇧, a następnie przycisk zasilania.

Na komputerach Mac z układem Apple M1:

  • Odczekaj dziesięć sekund po wyłączeniu.
  • Naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania, aż na ekranie pojawią się opcje uruchamiania, w tym opcja wyboru dysku startowego.
  • Wybierz preferowany dysk startowy, a następnie naciśnij i przytrzymaj klawisz Shift ⇧.
  • Gdy zobaczysz opcję Dalej/Kontynuuj w trybie awaryjnym, kliknij ją i zwolnij klawisz Shift ⇧.
  • Zaloguj się przy użyciu swoich danych logowania, gdy pojawi się ekran logowania.

Jak naprawić dysk pod macOS?

Jeśli zauważysz jakiekolwiek poważne problemy na komputerze Mac, które nie znikają po wielokrotnym ponownym uruchomieniu lub zresetowaniu pamięci NVRAM i SMC, Twój bieżący dysk startowy może zawierać pewne błędy, które mogą być przyczyną wielu niepokojących, ale powszechnych problemów związanych z komputerem Mac lub w przypadku innych awarii dysku podczas kopiowania lub otwierania plików dyski te mogą być uszkodzone. Aby znaleźć i naprawić błędy na dysku, możesz użyć Narzędzia dyskowego.

Jeśli ta metoda nie działa dla Ciebie, możesz skorzystać z innej. Aby rozpocząć proces:

  • Wyłącz komputer Mac.
  • Jeśli posiadasz komputer Mac z procesorem M1:
    • Naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania, aż opcje uruchamiania staną się widoczne.
    • Kliknij ikonę w kształcie koła zębatego o nazwie Opcje.
    • Kliknij Dalej.
  • Jeśli posiadasz komputer Mac z procesorem Intel:
    • Naciśnij Command (Cmd) ⌘ + R, aby uruchomić odzyskiwanie.
  • W tym menu kliknij Narzędzie dyskowe.
  • W Narzędziu dyskowym kliknij przycisk Widok u góry, a następnie kliknij Pokaż wszystkie urządzenia. Spowoduje to wyświetlenie listy wszystkich partycji na pasku bocznym.
Narzędzie dyskowe - Pierwsza pomoc (macOS)
Narzędzie dyskowe – Pierwsza pomoc
  • Wybierz dysk, który chcesz naprawić i kliknij Pierwsza pomoc 🩺 w górnej części okna.
  • Spowoduje to uruchomienie testu diagnostycznego na wybranym dysku.
  • Uruchom ten sam test dla wszystkich dysków, które Twoim zdaniem mogą powodować problem. Jeśli nie wiesz, jak postępować, skorzystaj z tej kolejności — zacznij od:
    • woluminów,
    • następnie kontenerów,
    • a następnie poszczególnych dysków.

Jak wyczyścić pamięć podręczną pod systemem macOS?

Twój Mac może zwalniać w miarę starzenia się z powodu dużej ilości danych w pamięci podręcznej. Oprócz utrzymywania zatkanej pamięci RAM, pamięć podręczna może również zajmować dużo miejsca w pamięci komputera. Jest to jeden z najczęstszych problemów z komputerem Mac, zwłaszcza jeśli używasz starego modelu MacBooka. Aby wyczyścić pamięć podręczną na komputerze Mac:

  • Upewnij się, że jesteś na Pulpicie lub w Finderze.
  • Kliknij Idź na pasku menu u góry, a następnie idź do folderu…
  • W wyświetlonym oknie dialogowym zobaczysz puste pole tekstowe. Wpisz ~/Library/Caches/ w tym polu tekstowym i kliknij przycisk Idź.
Czyszczenie pamięci podręcznej pod macOS
Czyszczenie pamięci podręcznej pod macOS
  • Spowoduje to otwarcie folderu, w którym przechowywana jest cała pamięć podręczna komputera Mac. Wybierz wszystkie pliki, naciskając Command (⌘) + A na klawiaturze, a następnie usuń je, naciskając Command (⌘) + ⌫ Delete lub przeciągając wszystkie te pliki do kosza.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten artykuł zapewni Ci dobry start podczas pierwszego korzystania z komputera Mac. Pamiętaj, że chociaż większość funkcji wymienionych w tym artykule jest uniwersalna dla wszystkich użytkowników, podczas rozwiązywania typowych problemów z komputerem Mac, może być konieczne postępowanie w inny sposób, jeśli masz komputer Mac z procesorem Intel lub komputer Mac z chipem M1.

⚠️ Pamiętaj, że jeśli nie wiesz, jak postępować w przypadku problemów z komputerem lub systemem, skontaktuj się z pomocą firmy Apple!

źródło: Apple