Co i dlaczego psuje się w smartfonach najczęściej?

Telefonów komórkowych portret własny, czyli co i dlaczego psuje się w telefonach najczęściej? – sprawdź wyniki badania z 2021 roku.

Co i dlaczego psuje się najczęściej w telefonach komórkowych (badanie iMad 2021)

Kupując telefon komórkowy, ze wszystkich usług dodatkowych Polacy najczęściej wybierają ochronę telefonu lub wyświetlacza. Na tę opcję decyduje się prawie połowa użytkowników smartfonów. Zakup ten nie dziwi: aż 80 proc. badanych przyznaje się do zbicia swojego ekranu w telefonie. Co jeszcze psuje się Polakom w telefonach? Mówią o tym wyniki najnowszego, reprezentatywnego badania Biostat na zlecenie firmy iMad zrealizowanego w styczniu 2021 roku.

Ochrona telefonu na wypadek uszkodzeń

Choć do ochrony telefonu większość ich posiadaczy wciąż wykorzystuje etui i hartowane szkło, to dzisiejszy rynek usługowy prezentuje znacznie szerszą ofertę zabezpieczeń komórek przed uszkodzeniami. Jak pokazuje badanie Biostat na zlecenie iMad Sp. z o.o. ponad połowa respondentów (51 proc.) decyduje się na zakup usług dodatkowych przy zakupie telefonu komórkowego. Dużo? Biorąc pod uwagę, że aż 80,5 proc. użytkowników choć raz zbiło wyświetlacz w trakcie użytkowania smartfona, zaskakiwać może, że ten odsetek nie jest większy. 

Wyświetlacz to jeden z najważniejszych elementów smartfona – bez niego ciężko sobie wyobrazić używanie telefonu nawet ze sprawnymi innymi częściami. Wyświetlacz to bowiem nie tylko ekran – to również pad dotykowy, dzięki któremu możemy korzystać z aplikacji i funkcji. Na cenę jego wymiany i jednocześnie wartość względem całego telefonu ma także wpływ czułość, dzięki której jesteśmy w stanie szybko wykonać pożądane przez nas czynności. 

Dla Polaków, którzy już zdecydują się na zakup dodatkowych usług (w tym ochrony), ważne jest aby urządzenie objęte zostało profesjonalną opieką (31,6 proc.) oraz by telefon był zabezpieczony na dłużej (blisko 18 proc. ankietowanych), co wiąże się z przedłużeniem gwarancji.

Statystyki napra telefonów w Polsce (2021)

Uszkodzenia a użytkowanie – z jakim jeszcze problemem telefonów zmagają się Polacy?

Użytkownicy smartfonów oprócz wyświetlacza jako najsłabsze ogniwo urządzeń mobilnych wskazują także baterię (58,6 proc.) oraz gniazdo ładowania (45,8 proc). Jak podkreślają serwisanci iMad, problem z baterią – szczególnie w pierwszych dwóch latach – wynika głównie ze złego użytkowania telefonów. 

Mało który użytkownik stosuje się też do instrukcji obsługi, a w przypadku większości modeli przy pierwszym ładowaniu należy telefon całkiem rozładować, a następnie naładować do pełna. 

Jak dochodzi do uszkodzenia telefonu?

Trzecim słabym punktem telefonów, na który wskazują badania, jest gniazdo ładowania. Po pewnym czasie użytkowania sprzętu dochodzi często do rozłączania wtyczki ładowarki i telefon po prostu się nie ładuje. Problem ten powstaje najczęściej w skutek dostawania się drobinek kurzu, brudu czy okruszków, które z czasem oblepiają wejście USB. 

Czas reakcji – kluczowy dla żywotności smartfona

Większość uszkodzeń czy awarii da się naprawić w autoryzowanym serwisie smartfonów. Według badania Kantar, przeprowadzonego dla Digital Care (którego iMad jest częścią) w sierpniu 2019 roku, Polacy w pierwszej kolejności szukają pomocy w punktach lokalnych, na co wskazuje aż 30 proc. badanych, dalej w autoryzowanych serwisach rekomendowanych przez producenta (19 proc.).

Co najczęściej ulega uszkodzeniu w telefonach?

Korzystanie z autoryzowanych serwisów wiąże się z dodatkowymi korzyściami: oprócz oryginalnych części zamiennych rekomendowanych przez producenta, smartfon przechodzi także pełną kontrolę. Serwisanci sprawdzają urządzenie i przy okazji – na przykład zniszczonego wyświetlacza – oceniają również, czy nie doszło do innych, wewnętrznych uszkodzeń i w razie potrzeby je eliminują. Dodatkowo autoryzowany serwis naprawia sprzęt kompleksowo – ponieważ ma obowiązek zapewnić użytkownikowi pełne działanie urządzenia i sprawność wszystkich komponentów. Po takiej naprawie właściciel telefonu zachowuje gwarancję, co pozwala na dalsze zgłaszanie niezbędnych napraw w przypadku usterki.

Badania pokazują jeszcze jedną ciekawą rzecz: mniej niż 10 proc. Polaków naprawia uszkodzony ekran w kilka dni po uszkodzeniu, a aż 11 proc. ankietowanych używa smartfona ze zbitym wyświetlaczem przez około rok. Posiadacze telefonów nie zdają sobie często sprawy, że nawet małe uszkodzenie ekranu przyczynia się do poważnych awarii wewnątrz urządzenia. – Każde pęknięcie jest potencjalną drogą dla kurzu czy wody, które przedostają się do wnętrza telefonu i mogą powodować jego korodowanie, poważniejsze uszkodzenia. W niektórych przypadkach smartfon nie będzie już do odratowania – kwituje Maciej Lipski.

W ciągu ostatniego roku iMad przeprowadził ponad dwadzieścia tysięcy napraw i wymian wyświetlaczy w telefonach klientów. W 2019 roku w salonach iMad została wprowadzona oferta SafeSreen. Dzięki temu  użytkownicy smartfonów mogą objąć wyświetlacz swojego smartfona ochroną, który w przypadku uszkodzenia zostanie naprawiony lub wymieniony. W lutym 2021 roku do salonów iMad została wprowadzona oferta o rozszerzonym zakresie ochrony różnego rodzaju urządzeń elektronicznych firmy Apple, tzw. iMadCare. 

*Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania kwestionariuszowego „Diagnoza potrzeb i oczekiwań użytkowników telefonów komórkowych w obszarze nowoczesnych usług”, które zostało przeprowadzone na panelu konsumenckim na ogólnopolskiej grupie 1049 użytkowników telefonów komórkowych w wieku 18-44 lat. Badanie zrealizowano w styczniu 2021 roku przez firmę Biostat na zlecenie iMad Sp. z o.o. 

źródło: iMad sp. z o.o.