Sprzedaż komputerów i tabletów spadnie o 7% w 2020 roku

Przewiduje się, że sprzedaż tabletów i komputerów na świecie spadnie w 2020 roku w związku z recesją spowodowaną pandemią koronawirusa. Sytuacja ma się ustabilizować w 2021 roku.

Wykres: szacunkowe wysyłki komputerów, notebooków  i tabletów na świecie od 1Q 2019 do 4Q 2021

Najnowsze dane firmy badawczej Canalys wskazują na znaczny spadek sprzedaży komputerów i tabletów w 2020 roku z powodu recesji gospodarczej wywołanej trwającą pandemią koronawirusa (COVID-19). Według przewidywań Canalys dostawy komputerów i tabletów wyniosą łącznie 367,8 mln sztuk w 2020 roku, co stanowi spadek o 7% w porównaniu z 395,6 mln sztuk w 2019 roku. Rynek utrzyma się na stałym poziomie w 2021 roku, a pierwsze wzrosty mają pojawić się w 2022 roku – ok. 2% rok do roku.

Wraz ze spłaszczeniem krzywej COVID-19 na głównych rynkach na całym świecie oraz ożywieniem chińskiego łańcucha dostaw, Canalys przewiduje, że popyt na zdalne kształcenie, edukację i inne segmenty zwiększy się w drugim i trzecim kwartale 2020 roku. Oczekuje się, że zapaść w czwartym kwartale ustąpi miejsca wzrostom w pierwszym kwartale 2021 r.

Firma twierdzi jednak, że tablety wciąż będą cieszyły się słabym zainteresowaniem, ponieważ produkty takie jak iPad i konkurencyjne urządzenia są uważane za „nieistotne”. Canalys uważa, że ​​jeśli gospodarka w USA się nie poprawi, pod koniec roku konsumenci uznają takie produkty jak iPad tymczasowo zbędnym wydatkiem.


Przewiduje się, że coraz więcej firm i osób prywatnych inwestuje w laptopy i komputery stacjonarne do zadań związanych z pracą i nauką zdalną.

COVID-19 przyspieszył rozwój branży komputerowej. Pomimo postępu, jaki poczyniły smartfony i tablety w ostatnich latach, zapotrzebowanie na wydajne mobilne komputery nigdy nie było tak wyraźne – powiedział dyrektor ds. Badań Canalys Rushabh Doshi.

Oczekuje się, że programy do zdalnego nauczania będą napędzać sprzedaż Chromebooków w nadchodzących miesiącach, w obszarze, w którym Apple konkuruje z iPadem w ramach edukacji. Rozwiązanie Apple’a jest ogólnie droższe w porównaniu do Chromebooków, co jest ważnym czynnikiem, który szkoły mogą brać pod uwagę w czasie kryzysu gospodarczego.

Kiedy Apple ogłosiło zysk za drugi kwartał fiskalny 2020, firma odnotowała niewielki spadek rocznych przychodów z komputerów Mac (z 5,5 mld USD do 5,4 mld USD). Tablety giganta technologicznego poniósł poważniejszy cios, spadając z 4,9 mld USD w 2019 r. do 4,4 mld USD w trzymiesięcznym okresie kończącym się w marcu.

Należy zauważyć, że firmy takie jak Canalys nie mają wglądu w dane łańcuchów dostaw lub sprzedaży detalicznej Apple’a i bazują jedynie na szacunkach z niezależnych badań. Metodologia i, co ważniejsze, wyniki firm zajmujących się badaniami rynku były w przeszłości kwestionowane, a dyrektorzy Apple’a odrzucali prognozy jako w dużej mierze błędne.

źródło: Canalys | Apple Insider