Google dodaje dane uporządkowane w ogłoszeniach dotyczących COVID-19

Google oferuje specjalne narzędzie do dodawania uporządkowanych danych do ogłoszeń dotyczących koronawirusa przy wynikach wyszukiwania stron różnych instytucji.

Dodawanie ogłoszeń o COVID-19 w wyszukiwarce Google za pomocą uporządkowanych danych (schema.org)
Dodawanie ogłoszeń o COVID-19 w wyszukiwarce Google za pomocą uporządkowanych danych (schema.org)

W wyszukiwarce Google można znaleźć bardzo wiele zasobów na temat koronawirusa (COVID-19). W ostatnich tygodniach firma zapewniła ważnym witrynom państwowym i organizacjom zdrowotnym specjalny dostęp do prezentowania wyróżnionych informacji w wyszukiwarce Google. Najnowsze narzędzie pozwoli organizacjom publicznym i państwowym prezentować szczególnie ważne ogłoszenia za pomocą danych strukturalnychSpecialAnnouncement.

Google chce zaprezentować ważne ogłoszenia związane z koronawirusem, które wpływają na nasze codzienne życie bezpośrednio w wyszukiwarce – w postaci uporządkowanych danych pod wynikiem wyszukiwania strony (adresem URL, nazwą i opisem strony), której dotyczy ogłoszenie.

Obsługa ogłoszeń dotyczących COVID-19 w wyszukiwarce Google jest zupełnie nową funkcją w fazie BETA, nad którą firma nadal pracuje. Mogą zostać zmodyfikowane niektóre wymagania i wytyczne, a także sposób wyświetlania informacji z tej funkcji.

Może Cię zainteresować także:

Przy jakich stronach mogą pojawiać się nowe dane uporządkowane dotyczące informacji związanych z COVID-19?

Ogłoszenia dotyczące koronawirusa w wynikach wyszukiwania może zamieszczać wiele organizacji – takich jak instytucje państwowe, organizacje opieki zdrowotnej i szkoły, które publikują pilne ogłoszenia na temat tego, jak pandemia COVID-19 wpływa na ich działalność oraz inne aspekty życia codziennego. Ogłoszenia te obejmują na przykład informacje o zamknięciu obiektów, przełożeniu wydarzeń na inny termin lub otwarciu nowych placówek medycznych (np. ośrodków, w których wykonuje się testy).

Google zaleca jednak także innym stronom oznaczanie swoich witryn za pomocą narzędzia lub w kodzie strony, gdyż ma nadzieję na rozszerzenie tej funkcji.

Przykłady ogłoszeń specjalnych SpecialAnnouncement:

  • apele o pozostanie w domu,
  • ogłoszenia o zamknięciu (np. szkół) lub niedostępności (np. transportu publicznego),
  • wskazówki dotyczące kwarantanny,
  • ograniczenia dotyczące podróży,
  • informacje o nowych punktach diagnostycznych typu drive-through,
  • informacje o anulowaniu wydarzenia lub o tym, że odbędzie się ono offline zamiast online,
  • powiadomienia o nowych godzinach otwarcia i ograniczeniach dla klientów,
  • statystyki i mapy pokazujące rozprzestrzenianie się choroby.

Wynik ogłoszenia COVID-19 SpecialAnnouncement może zawierać krótkie podsumowanie, które można rozszerzyć, aby wyświetlić więcej. Wyniki mogą nie pojawiać się w wyszukiwarce Google od razu. Można jednak dodać uporządkowane dane z wyprzedzeniem, aby mieć pewność, że gdy ta funkcja zostanie udostępniona, powiadomienia będą spełniać wymagania.

? WAŻNE: Google nie gwarantuje, że funkcje wykorzystujące uporządkowane dane pojawią się w wynikach wyszukiwania. Lista typowych powodów, dla których Google może ich nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania, znajduje się w ogólnych wytycznych dotyczących uporządkowanych danych.

Jak dodać uporządkowane dane COVID-19 do witryny?

Właściciele witryn mogą wyświetlać specjalne ogłoszenia związane z COVID-19 w wyszukiwarce Google, dodając uporządkowane dane SpecialAnnouncement do kodu strony. Jest to zalecana metoda i najprostszy sposób na prezentowanie informacji przez firmę, ponieważ będą one wyświetlane w wyszukiwarce i automatycznie aktualizowane w miarę wprowadzania zmian w witrynie.

Ta metoda jest zalecana, ponieważ jest to najłatwiejszy sposób na uzyskanie tych informacji, umożliwi ona w przyszłości raportowanie za pośrednictwem Search Console’i i umożliwia dokonywanie aktualizacji.

Aby informacje wyświetlały się lepiej w wyszukiwarce Google, organizacje mogą dodać do swoich stron uporządkowane dane. Jest to standardowy format udostępniania informacji o stronie i klasyfikowania jej zawartości. Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z tej funkcji, dowiedz się, jak działają uporządkowane dane.

Sprawdź, jak tworzyć, testować i udostępniać uporządkowane dane. Szczegółowe instrukcje dodawania takich danych do strony internetowej znajdziesz w ćwiczeniach z programowania poświęconych uporządkowanym danym.

  1. Upewnij się, że Googlebot ma dostęp do Twoich stron – czyli że nie są one blokowane przez plik robots.txt ani metatag robots. Aby sprawdzić wszystkie strony blokowane w witrynie, przejrzyj raport Stan w indeksie lub przetestuj konkretną stronę przy użyciu narzędzia do sprawdzania adresów URL.

? Aby dowiedzieć się więcej o korzystaniu z narzędzia do sprawdzania adresów URL, obejrzyj poniższy film szkoleniowy:

  1. Dodaj wymagane i zalecane właściwości.
  2. Przestrzegaj wskazówek.
  3. Sprawdź kod strony za pomocą Narzędzia do testowania uporządkowanych danych.
  4. Możesz wdrożyć kilka stron z uporządkowanymi danymi i za pomocą narzędzia do sprawdzania adresów URL zobaczyć, jak Google je odczytuje. Upewnij się, że Twoja strona jest dostępna dla Google’a i nie jest blokowana przez plik robots.txt lub tag noindex ani nie wymaga logowania. Jeśli strona działa prawidłowo, możesz poprosić Google o ponowne zindeksowanie adresów URL.
  5. Aby na bieżąco informować Google o przyszłych zmianach, prześlij mapę witryny. Możesz zautomatyzować ten proces za pomocą interfejsu Search Console Sitemap API.

Kreator publikacji kodu znaczników specjalnego ogłoszenia na temat COVID-19 w Search Console (BETA)

Alternatywne rozwiązanie polega na przesyłaniu ogłoszeń SpecialAnnouncement za pośrednictwem narzędzia Search Console’i (ang. Submit a COVID-19 announcement for your site) przez osoby nieposiadające „możliwości technicznych lub wsparcia w zakresie wdrażania danych strukturalnych”. Funkcjonuje ono w wersji beta i jest to rozwiązanie krótkoterminowe, które wymaga ręcznej aktualizacji ogłoszeń wyświetlanych w wyszykiwarce na google.com. Aby uzyskać dostęp, Search Console’i wymagana jest również weryfikacji witryny.

Jest to wersja beta, w której Google obecnie opracowuje obsługę ogłoszeń COVID-19 w wyszukiwarce Google, dlatego wyniki mogą nie być od razu widoczne.

Zrzut ekranu kreatora dodawania ogłoszeń dot. COVID-19 przez Google Search Console

‼️ Uwaga: ta funkcja i narzędzie nie obsługują artykułów z wiadomościami na temat COVID-19!

Strony internetowe władz, takie jak agencje rządowe, urzędy, służby zdrowia i szkoły, mogą korzystać z tego narzędzia, aby przesyłać ważne ogłoszenia COVID-19 ze swojej strony, szczególnie jeśli nie są w stanie korzystać z danych strukturalnych. Ogłoszenia mogą obejmować zamykania obiektów lub godzin otwarcia, zmianę harmonogramu wydarzeń oraz nową dostępność obiektów medycznych (na przykład centrów prowadzących testy na obecność koronawirusa).

Wyszukiwarka Google korzysta z tych informacji, aby lepiej zrozumieć treść takiej strony internetowej i wyświetlić ważne ogłoszenie odpowiednim osobom.

Przykład kodu dotyczącego ogłoszenia o zamknięciu szkół:

Przykład danych uporządkowanych do ogłoszenia w wyszukiwarce Google o zamknięciu szkół z powodu COVID-19
<html>
<head>
<title>COVID-19 School Announcements</title>
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "SpecialAnnouncement",
"name": "COVID-19 School Announcements",
"text": "Wszystkie szkoły pozostają zamknięte do 1 maja 2020 roku zgodniem z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów",
"datePosted": "2020-04-03T08:00",
"expires": "2020-05-01T23:59",
"category": "https://www.wikidata.org/wiki/Q81068910",
"schoolClosuresInfo": "https://example-szkola.org/ogloszenie/covid-19",
"announcementLocation": {
"@type": "CivicStructure",
"name": "Przykładowa Szkoła Podstawowa ",
"url": "https://example-szkola.org/",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "123 Warszawska",
"addressLocality": "Warszawa",
"postalCode": "01-234",
"addressRegion": "mazowieckie",
"addressCountry": "Polska"
}
}
}
</script>
</head>
<body>
</body>
</html>

Więcej informacji znajdziesz na stronie: Dodawanie uporządkowanych danych do ogłoszeń dotyczących COVID-19 (BETA)

Zobacz, jak wyświetla się rozszerzony wynik wyszukiwania z danymi strukturalnymi SpecialAnnouncement w wyszukiwarce Google?

Przykład wyniku wyszukiwania strony z dodanymi uporządkowanymi danymi „SpecialAnnouncement”

Jak sprawdzić, czy strona prawidłowo obsługuje dane uporządkowane (strukturalne?)?

Test wyników z elementami rozszerzonymi: umieść na swojej stronie uporządkowane dane, by włączyć specjalne funkcje w wynikach wyszukiwania Google, a następnie sprawdź je, wykonując Test wyników z elementami rozszerzonymi. To jest wersja Beta testu. Niektóre typy wyników z elementami rozszerzonymi ani błędów nie są obsługiwane. Wyniki mogą być niedokładne i nie gwarantują wyświetlenia w wynikach wyszukiwania. Więcej informacji znajdziesz na stronie Obsługiwane typy.

Wynik testu z elementami rozszerzonymi Google

Sprawdź, czy Twoja strona obsługuje wyniki dla elementów rozszerzonych? Dane strukturalne związane z COVID-19 nie są jeszcze walidowane przez narzędzie testujące Google’a.

[źródło: Google Developers – Introducing a new way for sites to highlight COVID-19 announcements on Google Search]