Objaśnienie, jak dojść do wszystkich zakończeń w „Bandersnatchu”?

Jeśli chcesz zobaczyć każdą wersję interaktywnego filmu „Czarne Lustro: Bandersnatch” na Netfliksie, lepiej przygotuj się na oglądanie wielu permutacji tej samej historii.

Kadr z filmu „Black Mirror: Bandersnatch”, od lewej Fionn Whitehead, Will Poulter i Asim Chaudhry
Kadr z filmu „Black Mirror: Bandersnatch”, od lewej Fionn Whitehead, Will Poulter i Asim Chaudhry

Uwaga! W tym wpisie znajdziesz wiele spoilerów, więc jeśli nie oglądałeś tego filmu i nie chcesz psuć sobie zabawy, to odłóż przeczytanie tego wpisu na później!

Odcinek specjalny pierwszego filmu interaktywnego Netfliksa jest w zasadzie grą polegającą na wybraniu własnej przygody. Czarne lustro: Bandersnatch jest historią Stefana Butlera (Fionn Whitehead), który jest skazanym na porażkę programistą z lat 80. Bohater z czasem dochodzi do wniosku, że przedmiotem spisku – chyba, że tak naprawdę po prostu traci rozum.

Po drodze widz ma szansę ukształtować drogę Stefana, zarówno w tak błahych czynnościach jak wybór płatków na śniadanie i kasety z muzyką (czy powinien posłuchać kasety Thompsona Twinsa czy kompilacji Now That’s What I Call Music!) po bardziej poważne i mające poważne konsekwencje czyny. Tak, jak przystało na Carne Lustro nie brakuje bardziej makabrycznych i krwawych momentów.

Biorąc pod uwagę interaktywny charakter tego filmu nie zdziw się, jeśli przestaniesz zadawać sobie różnego rodzaju pytania po obejrzeniu Bandersnatcha. Możesz całkowicie zmienić bieg wydarzeń, zaczynając oglądać całość od nowa.

Serwis Vulture przygotował skondensowany przewodnik po filmie interaktywnym Czarne lustro (oryg. Black Mirror), opisując główne zakończenia Bandersnatcha. Poniższa lista zawiera główne wnioski dotyczące historii Stefana, ale nie jest to wyczerpujący przewodnik po każdej możliwej trasie fabularnej w Bandersnatchu, których jest wiele, dużo więcej, niż moglibyśmy tutaj wymienić – ale to pomoże ci zrozumieć, gdzie i jak wszystko prowadzi do końca.

Na szczęście użytkownicy serwisu Reddit też nie próżnują i szukają wszystkich odpowiedzi. W jednym z wątków zebrano wszystkie dostępne zakończenia filmu i instrukcję jak do nich dojść. Kolejny wątek wnika w subtelne momenty zwrotne, odniesienia do popkultury i ukryte easter eggi w Bandersnatchu. Wielu użytkowników stworzyło własne wykresy i diagramy, które szczegółowo opisują drzewo decyzyjne tego odcinka i dokąd prowadzą poszczególne wybory.

Mapa wyborów w filmie „Black Mirror: Bandesnatch” (fot. alpine-)
Mapa wyborów w filmie „Black Mirror: Bandesnatch” (fot. alpine-)

Te schematy blokowe przypominają storyboardy, które inni twórcy serwisu Netflix opracowali dla swoich interaktywnych odcinków. Ale są również bardzo podobne do drzew fabularnych gier wideo. Podobnie jak w przypadku wielu wcześniejszych prób filmów interaktywnych, Bandersnatch czerpie wiele z metodologii gier fabularnych (paragrafowych), w których wiele wyborów nie ma znaczenia, inne prowadzą z powrotem do głównej ścieżki, a jeszcze inne prowadzą do nagłych zakończeń. Mapy użytkowników Reddita to w rzeczywistości tylko gra zespołowa, a kolejne udostępniane filmy z serii „Let’s play Bandersnatch” na YouTubie i Bandersnatch-watch na Twitchu mogą pomóc dojść do konkretnych zakończeń.

Mapa wyborów w filmie „Black Mirror: Bandesnatch”
Mapa wyborów w filmie „Black Mirror: Bandesnatch”

Lista głównych zakończeń filmu „Czarne lustro: Bandersnatch”

1. Nagłe zakończenie

Pierwsze „zakończenie”, jeśli można to tak nazwać, pojawia się bardzo wcześnie w Bandersnatchu. Gdy Stefan Butler ma szansę poznać swojego idola Colina Ritmana (Will Poulter) i rozwinąć swoją wymarzoną grę wideo dla Mohana Thakury (Asim Chaudhry), musi odpowiedzieć na pytanie czy chce „zaakceptować” lub „odrzucić” ofertę dołączenia do zespołu Thakura. Jeśli Stefan zaakceptuje ofertę, Bandersnatch się zakończy, a jego gra uzyska zero gwiazdek od krytyka. Ze względu na to, że to początek filmu Stefan postanawia „spróbować ponownie” – zapraszając widza do powrotu i skłonienia go do rozwinięcia gry samodzielnie. Mogłoby się wydawać, że to smutne zakończenie, ale biorąc pod uwagę masę wniosków, które mają nadejść, z perspektywy czasu nie wydaje się to złym wyborem.

2. Zakończenie ze zniszczeniem komputera

Kiedy Peter (Craig Parkinson) – ojciec Stefana, wchodzi do pokoju syna, który od tygodni pisze w samotności swoją grę, stajemy przed wyborem: możesz zmusić Stefana, by nakrzyczał na swojego „kochającego i starego” ojca aby się „odpier**lił”, albo zmusić go do wylania herbaty na komputer. Nakrzyczenie jest w rzeczywistości „lepszą” odpowiedzią, ponieważ niszczenie komputera Stefana kończy opowieść. Herbata i elektronika się nie lubią!

„Czarne lustro: Bandersnatch” – wybór płatków
Wybór płatków…

3. Zakończenie na balkonie

Kiedy ojciec zabiera Stefana na spotkanie z doktor Haynes, chłopak widzi Colina idącego ulicą. Jeśli zdecydujesz się, aby Stefan podążał za Colinem zamiast uczestniczyć w sesji terapeutycznej, czeka Cię długa noc kwasem (LSD) i filozoficznymi refleksjami prowadzącymi do przerażającego momentu, w którym Colin mówi, że nie ma znaczenia, czy któryś z nich skoczu z balkonu na wysokim piętrze mieszkania Colina.

Logika jest trudna, ale w zasadzie Colin mówi Stefanowi, że wierzy w wiele rzeczywistości. Jeżeli któryś z nich umrze w tym momencie, to nie ma znaczenia, ponieważ oni wciąż żyją w innym, równoległym wymiarze. Widz ma do wyboru jedną z akcji: skok głównego bohatera lub zmuszenie Colina, aby to zrobił. Pierwszy wybór kończy opowieść samobójstwem Stefana, a jego gra kończy się „nagle” i bez niego.

4. Zakończenie z terapią

W ten czy inny sposób Bandersnatch popycha opowieść do przodu, tak aby Stefan musiał odwiedzić dr. Haynes na sesji terapeutycznej i dostać receptę na pigułki. Jeśli zdecydujesz, aby Stefan zobaczył dr. Haynesa zamiast podążać za Colinem, da mu pigułki i będziesz musiał zdecydować, czy powinien je wyrzucić czy wziąć. (Jeśli Stefan odwiedził ją po zobaczeniu się z Colinem, także dostaje pigułki, ale sesja nie idzie tak dobrze).

Kiedy już Stefan weźmie lekarstwa, historia przeskoczy do następnego nagłego wątku Bożego Narodzenia. Stefan bierze pigułki przez miesiąc, a jego gra zostaje wydana zgodnie z harmonogramem, ale krytyk daje jej tylko dwie i pół gwiazdy, ponieważ wydaje się, że została wykonana na „autopilocie”.

5. Zakończenie ze zniszczonym komputerem (Redux)

Jeśli już jesteś zmęczony Bandersnatchem, to jest szansa, aby dojść do dnia, w którym  Stefan Butler niszczy swoje życie. Gdy stara się ukończyć grę i natrafia na przeciążenie bufora grafiki, mamy kolejny wybór: czy Stefan powinien uderzyć w biurko, czy całkowicie zniszczyć komputer? Robienie tego drugiego kończy historię w taki sam sposób, jak nalewanie herbaty na jego komputerze we wcześniejszym rozdziale.

6. Alternatywne zakończenia

W najbardziej zaskakującej iteracji Bandersnatcha pojawia się możliwość poznania prawdy: kto go kontroluje? Jeśli zdecydujesz się odpowiedzieć szczerze, że jego życie jest tak naprawdę rozrywką na „platformie streamingowej z początku XXI wieku”, wracamy do  gabinetu doktor Haynes, aby opowiedzieć jej o futurystycznej technologii o nazwie Netflix. Doktor mówi Stefanowi, że gdyby to była część tak zaawansowanej rozrywki, jego historia nie byłaby tak nudna – i potem niespodzianka! Bohater wyskakuje z krzesła i walczy z psychoterapeutka niczym w Matrixie.

Musisz zdecydować, czy Stefan powinien z nią walczyć, czy uciekać przez okno, a jeśli wybierzesz to drugie, wtedy ściana całkowicie się rozpada: kamera cofa się, bay pokazać, że Stefan jest aktorem serialu Czarnego Lustra, reżyser podskakuje, żeby mu powiedzieć, że „nie było tego w scenariuszu – to jest scena walki”. Historia kończy się, gdy aktor twierdzi, że jego prawdziwe imię to Stefan, co oznacza jego ostateczne zerwanie z rzeczywistością, a twórcy filmu musza zadzwonić na pogotowie.

Zagraj w grę „Nohzdyve” z filmu „Czarne Lustro: Bandersnatch”

7. Krwawe zakończenia

Jest kilka zakończeń, w których Stefan ląduje w więzieniu za zamordowanie swojego ojca. (W zależności od wybranej ścieżki, zabija też Thakurę, Colina lub żonę Colina Kitty.) W tych wersjach, ostatecznie zmuszamy Stefana do zabicia jego ojca popielniczką, jeśli nie zdecydowaliśmy się wcześniej podczas konfrontacji w kuchni. Ta ścieżka prowadzi do decyzji „Zabij ojca” – widz musi zdecydować pomiędzy zakopaniem lub pocięciem ciała. Wszystkie iteracje grzebania ciała prowadzą Stefana do więzienia, a Bandersnatch zostaje zniszczony przez krytyków, jeśli w ogóle zostanie wydany.

8. Zakończenie z 5 gwiazdkami

To zakończenie następuje po tym, gdy powiesz Stefanowi, żeby pokroił ciało ojca. Zaskakująco, ten makabryczny wybór daje Stefanowi wystarczająco dużo czasu, aby ukończyć grę, która po wydaniu dostaje pięć gwiazdek od krytyka – choć i tak zostaje wycofana ze sklepów wkrótce po tym, jak Stefan zostanie złapany i wysłany do więzienia. Następnie Bandersnatch staje się ponownie legendą i w przyszłości widzimy córkę Colina, o imieniu Pearl, która pracuje nad kolejną wersją gry Stefana dla nowego pokolenia. Kiedy natrafia na podobne błędy, które popełnił Stefan, i być może te same obsesje, na ekranie pojawia się znajome pytanie: czy Pearl powinna wylać herbatę na komputer, czy go zniszczyć?

9. Zakończenie z pociągiem

Jeśli zdasz sobie sprawę, że „TOY” to hasło, które Stefan potrzebuje, aby odzyskać ukochanego wypchanego króliczka z sejfu ojca, wracamy do tego momentu w przeszłości, kiedy króliczek był pod łóżkiem. Niestety, nawet to nie może całkowicie zmienić losu: jego matka wciąż spóźnia się na pociąg i jedzie tym o 8:45, ponieważ młody Stefan szukał swojego króliczka. Jednak tym razem widz otrzymuje więcej niż jeden wybór. Można też wybrać opcję, aby pojechać z matką. Jeśli Stefan powie „tak”, widzimy jak umiera nagle w gabinecie terapeuty.

Oto wiele możliwości, które daje nam najnowsza rozrywka Netflixa będąca filmem, i opowieścią paragrafową naszych czasów!

źródła: The Verge – The Reddit detectives are hard at work decoding Black Mirror: Bandersnatch, Reddit, Vulture – Every ‘Black Mirror: Bandersnatch’ Ending Explained