Ten wykres pokazuje prawdziwą dominację Google’a w sieci

Tak, wszyscy wiemy, że Google dominuje w dziedzinie wyszukiwania, czy zbudowanie przyzwoitego algorytmu wyszukiwania jest aż tak trudne, że Google nie ma sobie równych?

Wykres: Rynek wyszukiwania na świecie (2018)

Poniższa infografika bardzo dokładnie obrazuje dominację Google’a na rynku wyszukiwarek internetowych – większa niż się domyślasz. Pomiędzy wszystkimi funkcjami Google’a a innymi serwisami takimi jak YouTube, ponad 90% wszystkich wyszukiwań w Internecie odbywa się za pośrednictwem silników wyszukiwania firmy Google.

Według Jumpshot (via SparkToro) – firmy zajmującej się analityką marketingową na podstawie anonimowych danych ClickStream od setek milionów użytkowników – około 62,6% wszystkich wyszukiwań w Internecie odbywa się za pośrednictwem podstawowej funkcji wyszukiwarki Google.

Ale to dopiero początek, ponieważ liczba ta nie obejmuje innych serwisów Google, takich jak wyszukiwanie obrazów czy Mapy Google, ani usług takich jak YouTube. Oto udział liczby wyszukiwań za pośrednictwem poszczególnych platform Google’a:


platforma% wyszukiwań
Google62,6%
Zdjęcia Google22,6%
YouTube4,3%
Mapy Google1,3%
Google (w sumie)90,8%

Łącznie Google ma imponujący udział w rynku na poziomie 90,8% w wyszukiwaniach internetowych, na telefonach komórkowych i w aplikacjach – choć należy zauważyć, że powyższe źródło nie zawiera jeszcze danych z iPhone’a.

Rynek wyszukiwania na świecie (% udział):

platformaudział wyszukiwania
Google90,8%
Yahoo!2,4%
Amazon2,3%
Bing2,2%
Facebook1,4%
(inne, Pinterst, Twitter)0,9%

Jak Google utrzymuje tak duży udział w rynku i dlaczego nie może pojawić się prawdziwy konkurent na rynku wyszukiwania?

Odpowiedź dotyczy platform i aplikacji. Strategią Google’a jest dotarcie tam, gdzie są użytkownicy, i zapewnienie, że gdziekolwiek się znajdują, wyszukiwanie w Google nie jest trudne. Ponad dekadę temu oznaczało to, aby być stroną główną każdej przeglądarki internetowej.

Infografika: Rynek wyszukiwania na świecie (2018)

Infografika: Rynek wyszukiwania na świecie (2018)

W wyniku wszystkich swoich starań, Google zawsze było bardzo dostępne i obecne wszędzie tam, gdzie użytkownicy szukali czegoś w internecie. Są konkurenci, którzy mają odwagę konkurować z Google’em na rynku wyszukiwania – oferując użytkownikom rozwiązania anonimowe i pozbawione wszechobecnych reklam. Wyszukiwarka DuckDuckGo z 30 mln wyszukiwań dziennie pokazuje, że możliwe jest istnienie i oferowanie usług na wysokim poziomie, bez tak natarczywego śledzenia użytkowników.

Bing Microsoftu jest najbardziej znany i ma tę zaletę, że jest zintegrowany z produktami Microsoftu. Tymczasem DuckDuckGo to wyszukiwarka ukierunkowana na prywatność, ale nie ma tak dużego wsparcia finansowego jak Microsoft czy Google.

Przeczytaj także: Jak skutecznie wyszukiwać w Google?

Dlaczego nikt nie może zagrozić Google’owi?

Część przyczyn leży w matematyce. Google działa na ogromną skalę, przetwarzając 3,5 miliarda wyszukiwań dziennie. Nakłonienie milionów osób do wypróbowania innego algorytmu wyszukiwania jest drogie – a utrzymanie tego zachowania na stałe staje się jeszcze droższe.

Jedynym sposobem, w jaki taka zmiana mogłaby być możliwa, jest powstanie produktu, który byłby 10 razy lepszy niż Google’a. Niestety w tym momencie powstanie takiej usługi jest praktycznie niemożliwe – przynajmniej w obecnym ekosystemie.

źródło: Visula Capitalist – This Chart Reveals Google’s True Dominance Over the Web

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, jestem pasjonatem urządzeń mobilnych oraz nowych technologii – i nie waham się ich używać.
Łukasz Majchrzyk
Obserwuj