To już koniec ery iPoda firmy Apple

Apple wycofuje ze sprzedaży dwa starsze modele iPodów, co ma niewątpliwy związek ze spadającą popularnością i sprzedażą tych kultowych niegdyś urządzeń.

W zeszły czwartek Apple usunęło ze strony internetowej iPoda Shuffle i iPoda Nano, zawężając tym samym ofertę sprzedawanych odtwarzaczy muzycznych do jednego modelu iPoda touch. Według Business Insider, firma potwierdziła zaprzestanie sprzedaży obydwu urządzeń po tym, jak zniknęły ze sklepu Apple Store. Decyzja nie jest wielkim zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że iPody nie były szczególnie aktualizowane od kilku lat. Ich miejsce już od jakiegoś czasu z sukcesem zajęły muzyczne usługi streamingowe takie jak Apple Music czy Spotify, z których nie można było korzystać na tych urządzeniach.

Decyzja o redukcji oferty iPodów oznacza powolny koniec tego popularnego odtwarzacza muzyki, którego sprzedaż sukcesywnie spada. Pierwszy iPod został wydany jesienią 2001 roku, bardzo szybko zdobył popularność i miał znaczący wpływ na rozwój rynku musyki cyfrowej na świecie. Szybko stał się najbardziej dochodowym urządzeniem firmy z Cupertino, do mementu gdy wydano pierwszego iPhone’a.

Na poniższym wykresie widać, że już w 2006 roku iPod generował aż 40 proc. przychodów Apple’a. Wraz ze wzrostem popularności smartfonów, odtwarzacze MP3 stopniowo stawały się przestarzałymi urządzeniami, ale sprzedaż iPoda zaczęła spadać dopiero w 2009 roku.


Przeczytaj także: Od iMaca do iPhone’a: struktura przychodów Apple

W 2014 r. sprzedaż iPoda wynosiła już tylko 14,4 miliona sztuk, w porównaniu do 55 milionów sztuk w 2008 roku. Trzy lata temu iPod stanowił już tylko 1,25 proc. przychodów firmy Apple, co doskonale wyjaśniając dlaczego firma nie miała problemu z wycofaniem dwóch starych modeli (odtwarzacz iPod Classic został przerwany w 2014 r.). Warto zauważyć, że w sprzedaży wciąż utrzymuje się iPod Touch, który jest tańszym i mniej wydajnym iPhone’em bez możliwości wykonywania połączeń komórkowych.

Sprzedaż iPoda od 2001 do 2014 roku (liczba sztuk i udział w przychodach Apple’a)

Sprzedaż iPoda firmy Apple (liczba i proc. przychodów)

źródło: Statista – The Slow Goodbye of Apple’s Former Cashcow

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj