Mobile i digital w Polsce i na świecie w 2016 r.

Najnowszy raport dotyczący stanu internetu, mobile’a oraz mediów społecznościowych w Polsce i na świecie (w podziale na kraje) w 2016 roku.

Mobile, Internet i Social Media w POlsce i naświecie w 2016 roku (raport Digital od We Are Social)

Serwis We Are Social opublikował swój coroczny, bardzo szczegółowy raport na temat stanu mobile’a, rynku internetowego oraz social mediów na świecie. Zobacz co się zmieniło w porównaniu z zeszłorocznym raportem (zobacz: Mobile w Polsce i na świecie w 2015 roku oraz Digital na świecie w sierpniu 2015)! Jeszcze gorący raport Digital in 2016 od We Are Social został przygotowany w 3 odrębnych częściach:

2016 Digital: 537-stronicowy raport główny, który można przeczytać na platformie SlideSharee – zawierający wszystkie dane cyfrowe, statystyki mediów społecznościowych i użycia smartfonow na świecie – dzięki niemu mamy dane dotyczące stanu cyfryzacji 30 najważniejszych gospodarek świata (w tym Polska).

2016 Digital Yearbook: dodatkowy dokument, który zawiera najważniejsze dane związane z mobile’em i social mediami dla 232 krajów na całym świecie w tym dla Polski.

The Executive Summary: streszczenie najważniejszych danych na blogu We Are Social z analizą kluczowych trendów z tegorocznego sprawozdania, jak również prognozy i przewidywania na najbliższe dwanaście miesięcy. Możesz również pobrać Executive Summary w postaci pliku PDF klikając tutaj.

Przegląd z tegorocznego raportu Digital w 2016 r.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze dane z tego obszernego sprawozdania, skupiając się na danych dla mobile’a w Polsce. Warto od razu wspomnieć, że najważniejszy wzrost, to globalna penetracja internetu, która zbliża się do 50%.

Digital, Mobile i Social Media na świecie w 2016 r. - podsumowanie

Kluczowe dane:

  • 3,42 mld użytkowników internetu, czyli 46% globalnej penetracji,
  • 2,31 mld użytkowników mediów społecznych – 31% globalnej penetracji,
  • 3,79 mld unikalnych użytkowników telefonów komórkowych, co stanowi 51% globalnej penetracji,
  • 1,97 mld użytkowników mobilnych mediów społecznościowych, co równa się 27% globalnej penetracji.

Jak widać tempo zmian, jest bardzo duże, a skok liczby internetu może być częściowo związane z lepszą sprawozdawczością i nie jest związany ze wzrostem liczby użytkowników internetu. Udało się także do uzyskać wiarygodne dane dla social mediów w krajach, w których wcześniej nie mieliśmy żadnych danych.

Jakie odnotowano wzrostu w porównaniu nie styczniem 2015 roku?

Digital na świecie - zmiana 2015 vs. 2016

  • Liczba internautów w 2016 roku jest aż o 10% wyższa – wzrost o 332 mln,
  • Liczba użtkowników social mediów jest wyższa aż o 10% – wzrost o 219 mln,
  • Liczba unikalnych użytkowników telefonów komórkowych wzrosła o 4% – wzrost o 141 mln nowych użytkowników,
  • Liczba mobilnych użytkowników mediów społecznościowych skoczyła o 17% – wzrost o 283 mln nowych użytkowników.

Autorzy raportu skupiali się dotychczas na wzroście mobilnych użytkowników mediów społecznościowych, jako kluczowym temacie w raportach i wydaje się, że jest to liczba, która wciąż wyróżnia się w tegorocznym zestawieniu.

Pojawiło się też kilka spadków w statystykach, na przykład mniejsza liczba wykonywanych połączeń komórkowych – być może ze względu na to, że coraz więcej ludzi korzysta z urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) i coraz więcej wykorzystuje inne sposoby komunikacji, które oferuję aplikacje mobilne i komunikatory.

Kilka krajów odnotowało również spadki korzystania z Facebooka, zwłaszcza w Afryce. Znaczące spadki obejmują Republikę Środkowoafrykańską, gdzie miesięczna liczba aktywnych użytkowników Facebooka spadła w ciągu roku o 30%,  Sahara Zachodnia (o 24%) i Zimbabwe (spadek o 16%). Poza Afryką, liczba aktywnych facebookowiczów spadła w Monako o 15% oraz w Serbii o 10%.

Wykorzystanie internetu według krajów (TOP 30)

Warto zauważyć, że niektóre kraje nadal odnotowują niższe wykorzystanie internetu niż samych mediów społecznościowych. W niektórych przypadkach, zwłaszcza w krajach, w których nie ma dostępnych danych na temat liczby internautów, wykorzystano liczbę aktywnych kont Facebooka do estymacji liczby internautów. Dla poniższych 30 krajów, dane są wiarygodne i reprezentatywne, a ostateczny wynik został obliczony na podstawie kilku źródeł.

Penetracja internetu na świecie (sty 2016 r.)

Z każdym rokiem widać, że ewolucja korzystania z internetu nie jest jednakowa we wszystkich krajach. Tempo zmian jest największe na Bliskim Wschodzie, gdzie w ciągu 12 miesięcy liczba z internautów wzrosła aż o 17%, do ponad 21 milionów użytkowników.

Tymczasem, region APAC odnotował największy wzrost bezwzględnej liczby użytkowników internetu – do prawie 200 milionów użytkowników – co przekłada się na imponujący wzrost o 12% rok do roku. Każdego dnia w regionie APAC pół miliona osób skorzystało po raz pierwszy z internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy – to jest sześciu nowych użytkowników na sekundę.

Największa penetracji internetu jest na Islandii (98%), tuż za nią są Bermudy (97%) i Norwegia (96%).

Na drugim końcu zestawienia znalazła się Korea Północna z najniższą penetracją internetu na świecie, gdzie zaledwie 7000 osób ma dostęp do internetu! Jednak biorąc pod uwagę, że nie w Korei Północnej nie ma dostawców usług internetowych to są to głównie cudzoziemcy korzystający z Facebooka na urządzeniach mobilnych.

W Polsce penetracja internetu wynosi obecnie 67%.

Penetracja internetu wg kraju (sty 2016)

Penetracja internetu w poszczególnych krajach

Wiele krajów w Afryce wciąż cierpi z powodu małego dostępu do sieci, w Republice Nigru i Czadu jest jedna z niższych penetracji wynosząca zaledwie odpowiednio 2% i 2,5%.

Wśród TOP 30 gospodarek światowych najwyższe miejsca zajęły Zjednoczone Emiraty Arabskie (96%), a następnie w Wielka Brytania (92%) i Kanada (91%). Indie i Indonezja znalazły się na końcu krajów z niską penetracją 28% i 34 – ale są to tylko 2 kraje wśród TOP 30, które mają penetrację niższą od średniej światowej  wynoszącej 46%.

Czas spędzony w internecie wg krajów

Wśród najważniejszych 30 krajów, Brazylijczycy i Filipińczycy spędzają najwięcej czasu na korzystaniu z internetu – średnio 5,2 godziny dziennie. Tajlandczycy i Brazylijczycy znaleźli się na górze listy pod względem ilości czasu korzystania z internetu mobilnego – średnio 3,9 godziny dziennie.

Czas spędzany w internecie wg kraju (sty 2016)

Średni czas jaki Polacy spędzają codziennie w internecie wynosi 4,4 godziny na komputerach, a 1,3 godziny na urządzeniach mobilnych.

Wbrew pozorom, w ciągu ostatnich kilku lat, Japończycy i Koreańczycy spędzają najmniej czasu w internecie każdego dnia w porównaniu do reszty 30 analizowanych krajów – odpowiednio zaledwie 2,9 i 3,1 godziny.

Udział ruchu w sieci według urządzeń

Tymczasem ruch mobilny ma coraz większy udział w globalnym ruchu internetowym i stale rośnie. Według StatCounter ruch mobilny stanowi 39% wszystkich stron internetowych.

Ruch w sieci wg urządzeń (sty 2016)

Udział mobilnego ruchu internetowego

Nigeria znajduje się na pierwszym miejscu wśród TOP 30 krajów, jeśli chodzi o udział w mobilnego ruchu internetowego, z ponad 80% udziałem na podstawie odwiedzanych stron internetowych. Na ostatnim miejscu znalazła się Rosja z 12% udziałem mobilnego ruchu internetowego – ponad trzy razy niższa niż średnia światowa.

Pod względem udziału internetowego ruchu mobilnego Polska znajduje się na 6. miejscu z wynikiem 51% stron internetowych, które odwiedzone zostały na smartfonach i tabletach.

Udział ruchu mobilnego na świecie (sty 2016)

Średnie prędkości połączenia internetowego na świecie

Powoli rośnie również szybkość połączenia internetowego, chociaż tempo zmian jest wciąż słabe w wielu krajach rozwijających się. Po raz kolejny, Korea Południowa, osiągnęła pierwsze miejsce w rankingu Akamai najszybszych średnich prędkości dla stałych łączy internetowych. W Korei Południowej odnotowano imponującą prędkość internetu 20,5 Mb/s. Egipt, Nigeria, Indie i Filipiny posiadają najniższą średnią prędkość połączenia internetowego poniżej 3 Mb/s.

Średnia prędkość internetu w Polsce wynosi 10,6 Mb/s – stawiając nas na 9. miejscu wśród 30 najlepszych gospodarek świata.

Średnia prędkość internetu na świecie (sty 2016)

Wykorzystanie mobile’a – użytkownicy i połączenia za pomocą telefonów komórkowych

W tym roku, oprócz połączeń komórkowych, znamy także liczbę unikalnych użytkowników mobilnych dla poszczególnych. Hiszpania (87%), Singapur (85%) i Japonii (84%) to kraje z największą penetracją użytkowników mobilnych w TOP 30. Tylko 8 krajów, w tegorocznym zestawieniu penetracji telefonów komórkowych posiada wskaźnik poniżej 67%. To po raz kolejny potwierdza, jak szybko telefony komórkowe owładnęły życiem ludzi na świecie.

Unikalni użytkownicy mobilni według kraju

Według danych GSMA Intelligence, więcej niż połowa ludzi na świecie posiada obecnie telefon komórkowy, ale liczba aktywnych komórek jest niemal dwukrotnie większa niż unikalnych użytkowników. Wynik może wynikać z różnych powodów, w tym połączenia M2M połączeń (maszyna-maszyna), a nie tylko liczba osób, które posiadają więcej niż jeden aktywny numer telefonu.

Liczba użytkowników mobilnych na świecie w 2016 r.

Aktywne numery vs populacja w kraju

Kraje Europy Wschodniej zanotowały najwyższy współczynnik aktywnych numerów komórkowych w stosunku do liczby populacji (139%). Kraje ze wspaźnikiem poniżej 100% to Azja Południowa (77%), w Afryka (82%) i Ameryka Środkowa (88%).

Ranking krajów wg subskrypcji komórkowych

Na pierwszym miejscu pod względem aktywnych numerów znalazło się Makao z penetracją wynoszącą aż 313%. Na drugim końcu zestawienia znalazła się Mikronezja z zaledwie 4% aktywnych numerów mobilnych.

Udział aktywnych telefonów komórkowych wg kraju w 2016 r.

Udział ruchu mobilnego w światowym ruchu internetowym

Urządzenia mobilne są obecnie najważniejszym urządzeniem dla wielu ludzi na całym świecie, dzięki którym mamy dostęp do wielu informacji i rozrywki, gdziekolwiek i kiedykolwiek chcemy. Wykorzystanie internetu mobilnego stale rośnie na całym świecie.

Udział ruchu mobilnego w przeglądaniu stron internetowych 2009-2016

Zużycie danych komórkowych

Wzrost udziału ruchu internetu mobilnego spowodował w konsekwencji przyspieszenie zużycia danych komórkowych. Według danych firmy Ericsson, przeciętny użytkownik smartfona używa 1,4 GB mobilnych danych internetowych w każdym miesiącu. W sumie połączenia internetowe z telefonów na całym świecie generują obecnie ponad 4,5 eksabajtów danych co miesiąc – to 4,5 mld gigabajtów danych, czyli ponad 1700 gigabajtów na sekundę.

Coraz więcej rzeczy robimy na urządzeniach mobilnych, jak wynika ze statystyk z poszczególnych krajów coraz więcej osób ogląda filmy na swoich telefonach, rozmawia z przyjaciółmi za pośrednictwem aplikacji Messenger, a nawet zarządza swoimi finansami korzystając z usług bankowości mobilnej.

Użycie danych komórkowych w latach 2010-2016

Użytkownicy m-commerce według kraju

Być może najważniejszą informacją dla marketerów jest ta dotycząca wykorzystania m-commerce w ciągu ostatnich 12 miesięcy, które odnotowało ponad 50% wzrost w TOP 30 gospodarkach na świecie. Na szczycie listy znalazła się Korea Południowa, w której według GlobalWebIndex, w ciągu ostatniego miesiąca już 43% mieszkańców kraju kupiło coś online za pośrednictwem swojego telefonu komórkowego.

Mobile, internet i Social Media w Polsce (stan na styczeń 2016 r.)

Poniżej znajdziesz szczegółowe dane na temat stanu mobile’a, penetracji i użycia internetu oraz sieci społecznościowych w Polsce w 2016 roku.

Digital, Mobile i Social Media w Polsce w 2016 r.

  • Populacja w Polsce: 38,6 mln (w tym 61% mieszkańców miast)
  • Liczba aktywnych internautów w Polsce: 25,71 mln (67%)
  • Liczba aktywnych użytkowników social mediów 14 mln (36%)
  • Liczba aktywnych telefonów komórkowych: 58,84 mln (152%), czyli w Polsce przypada 1,5 telefonu na jednego mieszkańca naszego kraju
  • Liczba aktywnych mobilnych użytkowników sieci społecznościowych: 10 mln (26%)

Digital w Polsce 2015 vs. 2016

W porównaniu do stycznia 2015 roku, w styczniu 2016 r. przybyło w Polsce:

  • +6% internautów
  • +8% użytkowników social mediów
  • +3% aktywnych numerów komórkowych
  • +9% aktywnych użytkowników social mediów na urządzeniach mobilnych

Jakie urządzenia posiadają polscy użytkownicy cyfrowi (sty 2016)

Z jakich urządzeń korzystają dorośli mieszkańcy Polski? (stan na styczeń 2016 r.):

  • 94% – telefony komórkowe
  • 59% – smartfony
  • 77% – laptopy i komputery stacjonarne
  • 24% – tablety
  • 13% – urządzenia do strumieniowania wideo (smart TV)
  • 2% – czytniki e-booków
  • 1% – urządzenia typu wearables

Uzycie internetu w Polsce (sty 2016)

Użycie internetu w Polsce w 2016 r.:

  • 25,7 mln aktywnych użytkowników internetu
  • 67% – procent populacji, który ma dostęp do internetu w Polsce
  • 17,6 mln aktywnych użytkowników internetu mobilnego
  • 46% – procent populacji, który korzysta z internetu mobilnego w Polsce

Czas poswięcany na korzystanie z mediów, urządzeń w Polsce (sty 2016)

Czas, jaki spędzają Polacy w poszczególnych mediach:

  • 4 godz. 25 min – średni, dzienny czas korzystania z internetu na komputerze lub tablecie
  • 1 godz. 17 min – średni dzienny czas korzystania z internetu mobilnego na telefonach komórkowych (smartfonach)
  • 1 godz. 17 min – średni czas korzystania z sieci społecznościowych na różnych urządzeniach
  • 2 godz. 28 min – średni, dzienny czas spędzany podczas oglądania telewizji

Aktywności na urządzeniach mobilnych w POlsce (sty 2016)

Najczęstsze aktywności Polaków na urządzeniach mobilnych, czyli co najczęściej robimy na smartfonach:

  • 25% – korzystanie z komunikatorów mobilnych
  • 19% – oglądanie wideo na smartfonach
  • 17% – granie w gry mobilne
  • 28% – korzystanie z bankowości mobilnej
  • 27% – korzystanie z serwisów nawigacji i map

źródło: WeAreSocial – Digital in 2016 Report

The following two tabs change content below.
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowoczesnych technologii. Dołącz do moich kręgów na .