Jak wygląda handel mobilny w Polsce i Europie w 2015 r. oraz czy polscy internauci mobilni zacznynają kupować przez smartfony?
Handel mobilny staje się coraz ważniejszym kanałem sprzedaży w Europie. Na starym kontynencie jest bowiem najwyższy wskaźnik penetracji telefonii komórkowej na świecie. Korzystanie z internetu przez urządzenia mobilne w Europie w 2015 r. podwoiło się w porównaniu do zeszłego roku i stanowi obecnie 25 proc. udziału wszystkich internautów. Rzućmy zatem okiem na najnowsze trendy mobilne w Europie.
Analitycy z Twenga przeanalizowali dane ruchu na smartfonach, tabletach i komputerach stacjonarnych z ponad 4000 sklepów w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Polsce i Holandii w celu ustalenia, najnowszych trendów europejskich konsumentów mobilnych.
Znaczenie m-commerce w Europie
To już pewne, że m-commerce odgrywa coraz ważniejszą rolę w Europie. Nie tylko wśród konsumentów, ale także sprzedawców internetowych. Po tym jak Google zaczęło faworyzować przyjazne mobilnie strony internetowe, wprowadzając nowy algorytm wyszukiwania mobilnego (aka Mobilegeddon), sprzedawcy online bardzo powaznie potraktowali to medium, aby skupić się na smartfonach. Liczba internautów mobilnych, a co za tym idzie wydatków na zakupy online rosną coraz szybciej – a to wystarczający powód, aby sprzedawcy nie lekceważyli tego kanału.
Najwyższy wskaźnik penetracji rynku mobilnego
Według danych, Europa ma najwyższy wskaźnik penetracji telefonii komórkowej na świecie. W Europie Środkowo-Wschodniej jest to 151 proc., podczas gdy w Europie Zachodniej wynosi 129 proc. Dla porównania wskaźnik ten w Ameryce Północnej wynosi 101 proc. a w Azji Wschodniej 92 proc. Dane te tylko potwierdzają potencjał m-commerce i konieczność dostosowania marketingu do tego trendu. Ten, kto się spóźni z eleastycznym dopasowaniem do trendów i zachowań konsumentów może najwięcej stracić.
Aż 31,1% ruchu e-commerce w UK pochodzi z mobile’a
Badanie pokazuje również, że w Wielkiej Brytanii jest najwięcej klientów kupujących przez smartfony – ok. 31,1 proc. (przynajmniej wśród uwzględnionych w analizie krajów europejskich). Niemcy i Hiszpania są odpowiednio na drugim i trzecim miejscu z około 29 proc. udziału kupujących mobilnie. Co ciekawe, choć Francja jest trzecim największym rynkiem e-commerce w Europie, to w przypadku mobile commerce plasuje się dopiero na 6. miejscu z 22,1 proc. udziału z kanału mobilnego.
Jak widać Polska jest wciąż nieufnym narodem i tylko 8,3 proc. kupuje przez mobile’a. jeszcze
Udział ruchu mobilnego w Europie – w którym kraju jest najwięcej kupujących przez urządzenia mobilne?
Smartfony są najbardziej popularnymi urządzeniami mobilnymi w Europie
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli chodzi o urządzenia mobilne wykorzystywane do zakupów internetowych w Europie, to najpopularniejszy jest oczywiście smartfon. Tylko w Holandii, udział ruchu mobilnego pochodzących z tabletów (59%) jest wyższy niż w smartfonach (41%). W Hiszpanii smartfony zdecydowanie dominują nad tabletami – są one w tym kraju trzy razy popularniejsze niż tablety (25%). W Polsce jest bardzo podobnie, smartfony stanowią 72 proc. ruchu mobilnego w sklepach internetowych, podczas gdy tablety tylko 28 proc.
Europejczycy robią zakupy na mobile’u głównie dla swoich dzieci
Najpopularniejszą kategorią produktową wśród kupujących przez urządzenia mobilne jest kategoria Produkty dla dzieci. W Polsce ta kategoria najpopularniejsza jest wśród zakupów na tabletach. Natomiast przez smartfony Polacy najchętniej kupują jedzenie i picie – duża popularność aplikacji do zamawiania jedzenia z dowozem z restauracji i delikatesów (supermarketów). Co ciekawe wg badania, na komupterach najpopularnieszymi produktami, które kupujemy są artykuły biurowe.
Natomiast Europejczycy na tabletach najchętniej kupują meble i artykuły do domu, a na kamputerach artykułu do ogrodu oraz DIY.
Rodzaj produktów wydaje się wpływać na typ urządzenia, z którego korzystają kupujący:
- desktopy wykorzystywane są do zakupów technicznych (narzędzia, materiały biurowe)
- smartfony i tablety wykorzystywane do zakupów produktów wizualnych, takich jak ubrania, zabawki i biżuteria.
Ruch mobilny jest najwyższy wieczorem, między godziną 20.00 a 21.00
W końcowym etapie badań, sprawdzono także godziny, o których najczęściej konsumenci tych siedmiu krajów europejskich robią zakupy online. Patrząc na poniższe dane, widać, że szczyt ruchu wypada na godziny wiedzorne między 20.00 a 21.00. W tym czasie, duży ruch notowany jest także z tabletów – można przypuszczać, że w większości konsumenci spędzają swój wolny czas korzystając z urzadzeń mobilnych.
Całą inforgrafikę możecie znaleźć na stronach Twengi podanej w źródle tego artykułu.
źródło: Twenga – M-commerce in Europe 2015 : the latest buying trends on mobile