Europejskie wyzwanie w zakresie recyklingu baterii

Do 2030 roku w Europie będzie można poddać recyklingowi ponad milion akumulatorów pojazdów elektrycznych.

Zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne w Europie jest tak duże, że do 2030 roku region będzie potrzebował 25% rocznej produkcji litu do akumulatorów na świecie, który jest kluczowym elementem niezbędnym do zasilania pojazdów elektrycznych. Ponieważ jednak Europa produkuje jedynie 1% światowego zapotrzebowania na lit, Europa musi znaleźć nowy sposób na zaspokojenie tego surowca.

➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowe metody recyklingu akumulatorów mogą obniżyć ceny samochodów elektrycznych

Na powyższej infografice, przygotowanej przez Visual Capitalist na zlecenie firmy Scottish Mortgage Investment Trust, możemy przyjrzeć się rozwiązaniu tej zagadki – recyklingowi baterii.

Do 2030 roku w Europie zakończy się cykl życia ponad milionem akumulatorów pojazdów elektrycznych. Jak widać, problem nie ogranicza się tylko do roku 2030.

rokliczba akumulatorów pojazdów elektrycznych dostępnych do recyklingu w UE (w tys.)
20180,9
20198,3
202017,2
202137,9
202250,6
202397,5
2024104,2
2025147,3
2026230,6
2027372,5
2028619,3
2029826,8
20301103,8

Czyste rozwiązanie

Recykling baterii to czyste rozwiązanie dla wielkiej góry zużytych baterii, których Europa będzie używać rocznie, ponieważ pozwala odzyskać aż 95% litu zawartego w bateriach.

Co więcej, recykling baterii utrzymuje materiały w obiegu zamkniętym, umożliwiając regionowi uniknięcie kosztów środowiskowych związanych z wydobyciem i pomaga w utrzymaniu malejących dostaw litu oraz opodatkowanych dostaw kobaltu i niklu.

Europa potrzebuje jednak planu poradzenia sobie z tymi odpadami. Przy obecnych możliwościach recyklingu akumulatorów wynoszących zaledwie 40.000 ton rocznie, do 2030 roku w Europie liczba akumulatorów, których cykl życia zakończy się, będzie ponad 25 razy większa niż obecna zdolność do recyklingu.

Wyzwanie z zakresie recykling baterii w Europie do 20230 roku
Wyzwanie z zakresie recykling baterii w Europie do 20230 roku

Producent akumulatorów Northvolt stawia czoła temu wyzwaniu, obsługując Northvolt Ett, największy w Europie zakład recyklingu akumulatorów w Skellefteå w Szwecji, na skraju koła podbiegunowego. Zakład Northvolt Ett może poszczycić się imponującą zdolnością recyklingu wynoszącą 125 kiloton rocznie.

Oznacza to, że pracując z pełną wydajnością, mógłby zwiększyć zdolność recyklingu akumulatorów w Europie o prawie 50%, przy jednoczesnym recyklingu 95% litu i 95% innych materiałów niezbędnych do produkcji akumulatorów: niklu, manganu i kobaltu.

Northvolt rozszerza swoją globalną działalność poprzez budowę czterech nowych fabryk. Jeden znajduje się w Heide w Niemczech, a drugi w Quebecu w Kanadzie. Pozostałe dwie fabryki są w budowie w Borlänge i Göteborgu w Szwecji. Ten ostatni jest spółką joint venture pomiędzy Northvolt i Volvo.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Visual Capitalist