Do 2030 roku w Europie będzie można poddać recyklingowi ponad milion akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne w Europie jest tak duże, że do 2030 roku region będzie potrzebował 25% rocznej produkcji litu do akumulatorów na świecie, który jest kluczowym elementem niezbędnym do zasilania pojazdów elektrycznych. Ponieważ jednak Europa produkuje jedynie 1% światowego zapotrzebowania na lit, Europa musi znaleźć nowy sposób na zaspokojenie tego surowca.
➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowe metody recyklingu akumulatorów mogą obniżyć ceny samochodów elektrycznych
Na powyższej infografice, przygotowanej przez Visual Capitalist na zlecenie firmy Scottish Mortgage Investment Trust, możemy przyjrzeć się rozwiązaniu tej zagadki – recyklingowi baterii.
Do 2030 roku w Europie zakończy się cykl życia ponad milionem akumulatorów pojazdów elektrycznych. Jak widać, problem nie ogranicza się tylko do roku 2030.
rok | liczba akumulatorów pojazdów elektrycznych dostępnych do recyklingu w UE (w tys.) |
2018 | 0,9 |
2019 | 8,3 |
2020 | 17,2 |
2021 | 37,9 |
2022 | 50,6 |
2023 | 97,5 |
2024 | 104,2 |
2025 | 147,3 |
2026 | 230,6 |
2027 | 372,5 |
2028 | 619,3 |
2029 | 826,8 |
2030 | 1103,8 |
Czyste rozwiązanie
Recykling baterii to czyste rozwiązanie dla wielkiej góry zużytych baterii, których Europa będzie używać rocznie, ponieważ pozwala odzyskać aż 95% litu zawartego w bateriach.
Co więcej, recykling baterii utrzymuje materiały w obiegu zamkniętym, umożliwiając regionowi uniknięcie kosztów środowiskowych związanych z wydobyciem i pomaga w utrzymaniu malejących dostaw litu oraz opodatkowanych dostaw kobaltu i niklu.
Europa potrzebuje jednak planu poradzenia sobie z tymi odpadami. Przy obecnych możliwościach recyklingu akumulatorów wynoszących zaledwie 40.000 ton rocznie, do 2030 roku w Europie liczba akumulatorów, których cykl życia zakończy się, będzie ponad 25 razy większa niż obecna zdolność do recyklingu.
Producent akumulatorów Northvolt stawia czoła temu wyzwaniu, obsługując Northvolt Ett, największy w Europie zakład recyklingu akumulatorów w Skellefteå w Szwecji, na skraju koła podbiegunowego. Zakład Northvolt Ett może poszczycić się imponującą zdolnością recyklingu wynoszącą 125 kiloton rocznie.
Oznacza to, że pracując z pełną wydajnością, mógłby zwiększyć zdolność recyklingu akumulatorów w Europie o prawie 50%, przy jednoczesnym recyklingu 95% litu i 95% innych materiałów niezbędnych do produkcji akumulatorów: niklu, manganu i kobaltu.
Northvolt rozszerza swoją globalną działalność poprzez budowę czterech nowych fabryk. Jeden znajduje się w Heide w Niemczech, a drugi w Quebecu w Kanadzie. Pozostałe dwie fabryki są w budowie w Borlänge i Göteborgu w Szwecji. Ten ostatni jest spółką joint venture pomiędzy Northvolt i Volvo.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Visual Capitalist