Nowe metody recyklingu akumulatorów mogą obniżyć ceny samochodów elektrycznych

Nowe sposoby recyklingu akumulatorów mają na celu uczynienie elektromobilności bardziej przyjaznej dla środowiska i zapewnienie przystępnych cen samochodów elektrycznych.

Zawartość pierwiastków odnawialnych w smartfonie, baterii
fot. Redwood Materials | Consumer Recycling Program

Recykling akumulatorów staje się coraz bardziej istotny w dziedzinie elektromobilności. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na samochody elektryczne rośnie zapotrzebowanie na materiały do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Aby osiągnąć cele klimatyczne i utrzymać przystępne ceny pojazdów elektrycznych, niezbędne są zrównoważone metody recyklingu zużytych akumulatorów.

Nowe metody recyklingu akumulatorów mogą sprawić, że samochody elektryczne będą tańsze. Akumulatory samochodów elektrycznych wymagają materiałów ze źródeł, których jest coraz mniej ze względu na zmniejszającą się dostępność niektórych kluczowych minerałów. Surowce istotne dla akumulatorów litowo-jonowych obejmują kobalt, lit, grafit, nikiel i mangan.

Aby ograniczyć ilość odpadów i chronić zasoby, materiały te muszą być wykorzystywane efektywnie i poddawane recyklingowi. Popularność pojazdów elektrycznych zwiększa popyt na materiały stosowane w akumulatorach litowo-jonowych. Prognozuje się, że do roku 2050 zapotrzebowanie na lit może wzrosnąć 20-krotnie. Chociaż dostępność geologiczna nie stanowi obecnie problemu, może wystąpić przejściowy niedobór tych surowców.

Ponadto zrównoważone zużycie surowców ma kluczowe znaczenie dla promowania mobilności przyjaznej dla klimatu i ułatwiania rewolucji w zakresie czystej energii. Recykling ma kluczowe znaczenie dla poprawy bilansu gazów cieplarnianych akumulatorów. Nowe procesy recyklingu umożliwiają wydajną ekstrakcję metali ze zużytych baterii, na przykład laptopów, różnych urządzeń elektrycznych lub samochodów elektrycznych: kobalt i nikiel można niemal w całości poddać recyklingowi, lit w ponad 80%.

CATL, materiały z drewna sekwoi i cykl litowo-jonowy

Na przykład firma CATL zajmuje się recyklingiem akumulatorów i już w 202 0 rok zainaugurowała zakład recyklingu w Ningde w Chinach. Zakład może poddać recyklingowi 10.000 ton litu, kobaltu, niklu i manganu ze zużytych akumulatorów litowo-jonowych rocznie. Celem firmy jest recykling 80% zużytych baterii do 2030 roku.

W ostatnich latach firmy takie jak Redwood Materials i Li-Cycle poczyniły znaczne postępy i stały się kluczowymi graczami w recyklingu baterii. Spółka Redwood Materials, założona przez byłego dyrektora ds. technicznych Tesli, zamknęła rundę finansowania o wartości 1,3 miliarda dolarów w 2022 roku, natomiast Li-Cycle otrzymała w 2023 roku kapitał o wartości 1,5 miliarda dolarów od inwestorów publicznych i prywatnych.

Sam recykling to nie wszystko!

Sam recykling baterii nie wystarczy, aby zaspokoić popyt. Niemniej kilka rozwiązań może zmniejszyć wymagania materiałowe akumulatorów samochodów elektrycznych i pomóc w osiągnięciu celów klimatycznych.

Rozwiązania te obejmują opracowanie nowych technologii akumulatorów wymagających mniejszej ilości surowców, wykorzystanie energii odnawialnych do produkcji akumulatorów litowo-jonowych oraz poprawę wydajności pojazdów elektrycznych.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: MIT Technology Review