Co zrobić, gdy nie działa Touch ID na komputerze Mac?

Jak rozwiązać problemy z działaniem funkcji Touch ID na klawiaturach komputerów Mac — szczególnie jeśli przyzwyczaiłeś się do odblokowywania komputera palcem.

Co zrobić, gdy Touch ID nie działa na klawiaturze do komputera Mac?
Co zrobić, gdy Touch ID nie działa na klawiaturze do komputera Mac?

Nie wszystkie wersje komputerów Mac są wyposażone w klawiaturę z Touch ID, ale jest to bardzo przydatna opcja i zawsze istnieje ryzyko wystąpienia problemów. Poniżej dowiesz się, jak naprawić działanie Touch ID, jeśli sprawia problemy lub nie działa. Funkcja Touch ID jest dostępna na klawiaturze Magic Keyboard z czytnikiem Touch ID, która jest sprzedawana osobno, a także na wszystkich klawiaturach MacBooka Pro i MacBooka Air. Jednak wraz z wypuszczeniem przez Apple zupełnie nowej wersji 24-calowego iMaca z czipem M3 coraz więcej użytkowników będzie odkrywać zalety i problemy Touch ID.

Problem polega na tym, że odblokowanie komputera Mac za pomocą przycisku Touch ID może nie być możliwe lub nie można dodać do niego nowego odcisku palca. Może się również zdarzyć, że zostaniesz poproszony o wpisanie hasła nawet po skonfigurowaniu Touch ID, albo Touch ID nie rozpoznaje Twojego odcisku palca.

W każdym przypadku są to zazwyczaj problemy, które mogą pojawić się podczas normalnego użytkowania i nie ma nic złego w przycisku Touch ID.

Należy pamiętać, że podstawowy model 24-calowego iMaca nie jest wyposażony w klawiaturę Touch ID, ale jest ona dostępna w momencie składania zamówienia za dodatkową opłatą. Wszystkie inne aktualne modele iMaca są standardowo wyposażone w klawiaturę Magic Keyboard z Touch ID.

Dlaczego ważne jest, aby Touch ID działało?

Apple już dawno odeszło od Touch ID na rzecz Face ID na iPhonie i iPadzie, więc położenie tak dużego nacisku na Touch ID na Macu wydaje się krokiem wstecz. Chociaż funkcja Face ID z pewnością kiedyś pojawi się na komputerach Mac, obecnie Touch ID to bezpieczny i bardzo szybki sposób na odblokowanie komputera Mac, zalogowanie się na stronach internetowych lub zapłacenie za zakupy online na komputerze.

Delikatne przytrzymanie palca na górze przycisku powoduje uwierzytelnienie i pozwala kontynuować pracę.

Ustawienia odcisku palca (Touch ID i hasła) na komputerze Mac
Ustawienia odcisku palca (Touch ID i hasła) na komputerze Mac

Najczęstszy powód wszystkich problemów z Touch ID na komputerze Mac

Touch ID w oddzielnej klawiaturze w stylu iMaca wymaga komputera Apple Silicon Mac z systemem macOS Big Sur z 2020 roku lub nowszym. Zewnętrzne klawiatury Magic Keyboard firmy Apple są zasilane z baterii, więc możliwe jest, że są po prostu rozładowane. Otrzymasz ostrzeżenie na iMacu, że bateria się wyczerpuje, ale jeśli nie korzystałeś z niej przez jakiś czas, mogła ona całkowicie się rozładować.

Możesz też wyłączyć klawiaturę, aby oszczędzać energię baterii. Sprawdź, czy przełącznik zasilania z tyłu klawiatury ma zielone tło, co oznacza, że jest włączony.

Gdy klawiatura jest włączona, naciśnij klawisz Caps Lock. Jeśli klawiatura jest zasilana, zaświeci się zielona lampka.

Jeśli tak nie jest, najprawdopodobniej problem polega na tym, że należy naładować klawiaturę, zanim będzie można cokolwiek zrobić. Problemy na zewnętrznych klawiaturach z Touch ID występują najczęściej, gdy poziom naładowania baterii jest niższy niż 10%.

Skanowanie odcisku palca do Touch ID
Skanowanie odcisku palca do Touch ID

Jak rozwiązać większość problemów z Touch ID na komputerze Mac, gdy wszystko inne działa

W przypadku naładowanej, włączonej klawiatury podłączonej przez Bluetooth do komputera Mac z systemem macOS Big Sur lub nowszym potencjalnie nadal istnieją powody, dla których nie można używać Touch ID.

Najczęstszym jest to, że właśnie uruchomiłeś ponownie komputer Mac. W takim przypadku Mac zawsze poprosi Cię o podanie hasła i nie zaakceptuje czytnika Touch ID, dopóki tego nie zrobisz.

To samo zrobi, jeśli wybudzisz Maca z trybu uśpienia po 48 godzinach bezczynności.

A jeśli Twój Mac spróbuje rozpoznać Twój odcisk palca za pomocą Touch ID, ale z jakiegokolwiek powodu to się nie powiedzie, masz jeszcze cztery próby, zanim zamiast tego poprosi Cię o podanie hasła.

Problemy z rozpoznawaniem i konfiguracją Touch ID

Apple zauważa, że „wilgoć, balsamy, pot, oleje, skaleczenia lub sucha skóra mogą wpływać na rozpoznawanie odcisków palców”. Podobnie „niektóre działania mogą również tymczasowo wpływać na rozpoznawanie odcisków palców”. Należą do nich „ćwiczenia, branie prysznica, pływanie [lub] gotowanie” i inne nieokreślone czynności.

W każdym z tych przypadków osuszenie rąk prawdopodobnie wystarczy, aby Touch ID zaczął działać. Jeśli to nie wystarczy, będziesz musiał spróbować kilka razy, aż Mac powie „nie” i będzie trzeba wpisac hasło z klawiatury.

Należy pamiętać, że istnieje również ograniczenie liczby odcisków palców, których można użyć w czytniku Touch ID. Apple twierdzi, że jeśli z komputera Mac korzysta wiele osób, każda osoba posiadająca własne konto może mieć skonfigurowane trzy odciski palców.

Co zrobić, gdy wszystko inne zawiedzie

Istnieje ostatni problem, który nie jest udokumentowany przez firmę Apple i wydaje się ograniczać do zewnętrznych klawiatur Magic Keyboard z Touch ID. Jeśli bateria klawiatury jest wystarczająco słaba, czasami naładowanie nie wystarczy, aby czytnik Touch ID znów zaczął działać.

Dzieje się tak dlatego, że dane odcisków palców Touch ID są przechowywane w Secure Enclave na komputerze Mac, a nie w samej klawiaturze. Kiedy używasz MacBooka Pro, połączenie między klawiszami a Secure Enclave jest przewodowe, a nie bezprzewodowe, jak ma to miejsce w przypadku klawiatury zewnętrznej.

Touch ID na klawiaturze Apple Magic Keyboard komputera Mac
Touch ID na klawiaturze Apple Magic Keyboard komputera Mac

Nie musisz więc zaczynać wszystkiego od nowa i konfigurować każdego odcisku, ale czasami może zaistnieć potrzeba zresetowania połączenia klawiatury z Secure Enclave.

Aby to zrobić, włącz klawiaturę, a następnie fizycznie podłącz ją za pomocą kabla do iMaca. Apple udostępnia do tego kabel USB-C na Lightning, ale kabel USB-A na Lightning też działa.

Po podłączeniu zewnętrznej klawiatury Magic Keyboard spróbuj ponownie użyć Touch ID i powinno to działać.

Zakładając, że tak się stanie — wypróbuj Touch ID każdym palcem, dla którego zarejestrowano funkcję rozpoznawania odcisków palców. Następnie możesz ponownie odłączyć klawiaturę i korzystać z Touch ID bezprzewodowo jak poprzednio.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Apple Insider