Trójoki „skamieniały potwór” sprzed 520 mln lat ujawnia szczegóły wczesnej ewolucji zwierząt

Naukowcy z Uniwersytetu w Leicester i Yunnan Key Laboratory for Palaeobiology wykorzystali zaawansowaną technologię skanowania, aby odtworzyć „skamieniałego potwora”, który żył pół miliarda lat temu.

Kylinxia - cyfrowa rekonstrukcja
Kylinxia – cyfrowa rekonstrukcja | fot. X. Wang

Zespół składający się z naukowców z Uniwersytetu w Leicester, Kluczowego Laboratorium Paleobiologii w Yunnan, Instytutu Paleontologii Uniwersytetu w Yunnan, Muzeum Skamieniałości w Chengjiang i Muzeum Historii Naturalnej w Londynie ponownie zbadał unikalne skamieniałe zwierzę sprzed prawie 520 milionów lat. Ta ponowna ocena pomaga wypełnić lukę w wiedzy na temat historii ewolucji zwierząt zwanych stawonogami.

Sprawdź też: Liczący 500 mln lat robak morski nosi nazwę od potwora z „Diuny”

Zwierzę, które ma naukową nazwę Kylinxia, ​​zostało sfotografowane za pomocą tomografu komputerowego, który ujawnił jego miękką anatomię zachowaną w skale. Jest wielkości dużej krewetki i ma zaskakujące cechy, takie jak troje oczu na głowie i parę przerażających kończyn, które prawdopodobnie służyły do łapania zdobyczy.

Skamieniałości wielu gatunków zwierząt morskich po raz pierwszy pojawiły się w skałach sprzed około pół miliarda lat i sygnalizują czas, w którym w oceanach świata rozwijały się złożone ekosystemy. Jednym z kluczowych miejsc występowania takich skamieniałości jest obszar wokół miasta Chengjiang w południowych Chinach, gdzie chiński zespół zebrał skamieniałości objęte niniejszym badaniem. Skamieniałości wydobyto z kambryjskiej fauny i flory Chengjiang w chińskiej prowincji Yunnan, z której opisano ponad 250 gatunków wyjątkowo zachowanych organizmów kopalnych.

Nowe znalezisko jest ważne dla rozszyfrowania historii stawonogów. Są to zwierzęta, których ciała są podzielone na segmenty, z których większość ma parę połączonych kończyn, jak kraby, homary, owady i pająki.

Chociaż w zapisie kopalnym występuje wiele stawonogów – z których najsłynniejsze są trylobity – zdecydowana większość zachowała jedynie twarde szkielety. Ponieważ nowy chiński materiał zachował się prawie w całości, zespołowi udało się sfotografować głowę Kylinxii, identyfikując sześć segmentów: przedni z oczami, drugi z parą dużych chwytnych kończyn, a pozostałe cztery, każdy z parą połączonych kończyn.

Główny autor badania Robert O’Flynn, doktorant Wydziału Geografii, Geologii i Środowiska Uniwersytetu w Leicester, powiedział: „Zachowanie skamieniałych zwierząt jest zdumiewające. Po skanowaniu CT możemy go cyfrowo obrócić i dosłownie spojrzeć w twarz czegoś, co żyło ponad 500 milionów lat temu. Kiedy obróciliśmy zwierzę, mogliśmy zobaczyć, że jego głowa składa się z sześciu segmentów, podobnie jak u wielu żywych stawonogów”.

To zdjęcie wyraźnie pokazuje segmentację ciała i duże oczy z przodu Kylinxii
To zdjęcie wyraźnie pokazuje segmentację ciała i duże oczy z przodu Kylinxii | fot. prof. Yu Liu z Uniwersytetu Yunnan

Profesor Mark Williams, główny promotor Roberta na Uniwersytecie w Leicester, powiedział: „Kylinxia i flora Chengjiang, gdy się pojawiły, odegrały kluczową rolę w budowaniu naszej wiedzy na temat wczesnej ewolucji stawonogów. Lubię myśleć, że Robert będzie nadal dokonywał podobnych odkryć.”

Profesor Yu Liu z Kluczowego Laboratorium Paleobiologii w Yunnan powiedział: „Robert i ja analizowaliśmy dane z mikrotomografii komputerowej w ramach jego pracy doktorskiej w nadziei, że udoskonalimy i poprawimy poprzednią interpretację struktur głowy tego rodzaju, co Kylinxia. Co zaskakujące, odkryliśmy, że jego głowa składa się z sześciu segmentów, jak np. u owadów”.

Model mikro-CT Kylinxii pokazujący cechy głowy
Model mikro-CT Kylinxii pokazujący cechy głowy | fot. prof. Yu Liu, YKLP

Dr Greg Edgecombe z Muzeum Historii Naturalnej dodał: „Większość naszych teorii na temat ewolucji głowy stawonogów opiera się na tym, że te wcześnie rozgałęziające się gatunki mają mniej segmentów niż gatunki żywe. Odkrycie dwóch wcześniej niewykrytych par nóg w Kylinxia sugeruje, że żyjące stawonogi odziedziczyły sześciosegmentową głowę od przodka co najmniej 518 milionów lat temu”.

Wyniki badania opublikowano niedawno w czasopiśmie Current Biology. Badanie zostało sfinansowane przez Fundację Naukową prowincji Yunnan.

Wczesny kambryjski Kylinxia zhangi i ewolucja głowy stawonogów: Robert J. O’Flynn, Yu Liu, Xianguang Hou, Huijuan Mai, Mengxiao Yu, Songling Zhuang, Mark Williams, Jin Guo i Gregory D. Edgecombe, 28 Sierpień 2023, Biologia aktualna. DOI: 10.1016/j.cub.2023.08.022.

źródło: ScitechDaily