Google zastępuje pliki cookie stron trzecich interfejsem API Topics —sprawdź jak dostosować informacje używane przez witryny do wyświetlania reklam w Chromie.

Tego lata Google rozpoczął wdrażanie nowego interfejsu API Topics, który „umożliwia przeglądarce Chrome udostępnianie osobom trzecim informacji o zainteresowaniach użytkownika przy jednoczesnym zachowaniu prywatności”. Interfejs API, będący częścią nowej piaskownicy prywatności Google’a, ma zastąpić pliki cookie innych firm, które śledzą nas od wielu lat i informują między innymi o tym, dokąd idziemy i co kupujemy.
Zobacz też: Google ponownie opóźnia blokowanie plików cookie – tym razem do końca 2024 r.
Interfejs Topics API został uwzględniony w lipcowej wersji przeglądarki Chrome 115, a jeśli jeszcze go nie masz, wkrótce powinien się pojawić także u Ciebie. Jeśli pomysł dzielenia się informacjami o Twoich zainteresowaniach z osobami trzecimi nie wywołuje u Ciebie emocji, możesz go łatwo wyłączyć.
Oto jak, to zrobić: w przeglądarce Chrome zacznij od trzech kropek w prawym górnym rogu i wybierz Ustawienia ➔ Prywatność i bezpieczeństwo ➔ Prywatność w reklamach. Albo po prostu wpisz w pasku adresu chrome://settings/adPrivacy
.
Strona prywatności w reklamach pozwala wyłączyć personalizowane reklamy w przeglądarce Chrome.
W ustawieniach Prywatność w reklamach obaczysz trzy kategorie:
- Tematy reklam, które Cię interesują, są określane na podstawie najnowszej historii przeglądania i są używane przez witryny do wyświetlania reklam spersonalizowanych.
- Reklamy sugerowane przez witrynę, które sugerują reklamy na podstawie twojej aktywności w witrynie — na podstawie odwiedzonych przez Ciebie witryn.
- Pomiar reklam, który udostępnia dane witrynom, aby pomóc im zmierzyć skuteczność reklam.

Po włączeniu tematy takie jak reklamy sugerowane przez witrynę pokazują, w jaki sposób Google decyduje, które reklamy Ci wyświetlić. Kliknij każdy, aby dowiedzieć się więcej o zainteresowaniach i witrynach, z którymi powiązano Cię z Google. Możesz nawet po prostu wyłączyć podkategorie dla każdej z nich — na przykład w sekcji Tematy reklam możesz zablokować opcję Biznes i przemysł, ale zachować aktywność gier komputerowych i wideo.
Jeśli jednak chcesz zaoszczędzić czas, przejdź do każdej z trzech kategorii i po prostu wyłącz każdą z nich.
Oczywiście nie jest to niezawodna metoda ochrony prywatności — na przykład poszczególne witryny mogą mieć własne pliki cookie, piksele śledzące i inne metody gromadzenia danych o Tobie. Ale to początek. A jeśli to nie wystarczy, możesz skorzystać z przeglądarek bardziej zorientowanych na prywatność, takich jak DuckDuckGo i Brave.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: google | The Verge