Jak Chrome piął się do pozycji lidera?

W rankingu najpopularniejszych przeglądarek internetowych na świecie Chrome jest niekwestionowanym numerem 1 z udziałem 63,5%.

Udział przeglądarek internetowych od stycznia 2009 do sierpnia 2023 roku | StatCounter, Statista
Udział przeglądarek internetowych od stycznia 2009 do sierpnia 2023 roku | StatCounter, Statista

Kiedy Google ogłosił wypuszczenie własnej przeglądarki internetowej Chrome w 2008 roku, wiele osób zadawało sobie pytanie, dlaczego Google buduje przeglądarkę internetową. Z perspektywy czasu lepszym pytaniem byłoby, dlaczego Google nie zbudował wcześniej przeglądarki internetowej. W końcu cała działalność firmy opierała się na ludziach korzystających z przeglądarki w celu uzyskania dostępu do usług Google’a.

Sprawdź też: Safari wyprzedziło Edge’a na komputerach (kwiecień 2023)

Prawdę mówiąc, plan stworzenia przeglądarki internetowej Google istniał od lat, dyrektor generalny Google, Eric Schmidt, po prostu nie uważał, że jego firma jest gotowa na udział w wyczerpujących zasoby „wojnach przeglądarkowych”. Do 2008 roku Google zarabiał miliardy dolarów rocznie i w końcu dojrzał na tyle, aby stanąć twarzą w twarz z Microsoftem i dominującą na rynku przeglądarką Internet Explorer.

Dokładnie 15 lat temu, 2 września 2008 roku, opublikowano pierwszą oficjalną wersję przeglądarki Chrome, a przeglądarka typu open source zaczęła systematycznie piąć się w górę w rankingach udziału.

W trzecim kwartale 2009 roku Chrome dogonił Safari firmy Apple i skupił się na kolejnym rywalu: Firefoksie. Dogonienie Firefoksa zajęło nieco więcej czasu, ale w czwartym kwartale 2011 roku udział przeglądarki Chrome w globalnym przeglądaniu sieci przekroczył udział przeglądarki Firefox. Niecały rok później Chrome stała się przeglądarką numer jeden na świecie, wyprzedzając przeglądarkę Microsoft Internet Explorer, która całkowicie zdominowała rynek zaledwie pięć lat wcześniej.

Co ciekawe, wzrost popularności przeglądarki Chrome odbył się niemal całkowicie kosztem przeglądarki Microsoftu. Od trzeciego kwartału 2008 roku udział w rynku przeglądarki Internet Explorer spadł z 68 do 25 procent, podczas gdy udział przeglądarki Chrome wzrósł z zera do 43 procent.

Dziś następca przeglądarki Internet Explorer — Edge, posiada zaledwie 5 procent światowego rynku, podczas gdy Chrome znajduje się na szczycie zestawienia z ogromnym kawałkiem tortu, który konsekwentnie i bezpiecznie przekracza granicę 60 procent, a najbliższym konkurentem jest Safari z 20 procentami w sierpniu 2023 roku.

Udział przeglądarek internetowych wg platform w sierpniu 2023 roku:

mobiledesktopwszystkie
platformy
Google Chrome64,66%63,52%63,56%
Apple Safari24,95%13,02%19,85%
Microsoft Edge11,15%5,43%
Firefox6,18%2,94%
Opera2,04%3,73%2,74%
Samsung Internet4,29%2,33%
IE0,15%
UC Browser1,79%
Android0,55%

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Statcounter | Statista