Polski rynek gamingowy dynamicznie rośnie w siłę

Branża gier komputerowych już na dobre zdołała podnieść się po kryzysie wywołanym pandemią.

Polski rynek gamingowy (2023)

Jak wynika z najnowszych danych sprzedażowych, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r. liczba transakcji wzrosła aż o 10% w porównaniu do roku ubiegłego – i to wyłącznie w segmencie marketingu partnerskiego. Według danych zgromadzonych przez PARP, wartość polskiego rynku gier wynosi aktualnie ponad 1,2 mld dolarów, co plasuje go w światowej dwudziestce. Liczba graczy w Polsce wynosi, w zależności od przyjętego źródła danych, od 17 do 20 mln osób.

Zobacz też: Rynek gier mobilnych w 2021 roku – większy niż PC i konsolowy razem wzięte

Dodatkowo, w 2022 r. rynek zanotował wzrost o aż 15 proc., czyli znacznie wyższy niż większość rynków zachodnich. Tak obiecujące statystyki pokazują, że Polska jest atrakcyjnym rynkiem zarówno dla produktów i usług tworzonych z myślą o producentach oraz dystrybutorach gier, jak i samych graczy.

Podobnie jak w przypadku każdego tak szybkiego wzrostu sprzedażowego, na wynik składają się po części działania promocyjne. Wobec kryzysu wywołanego pandemią, który sprawił, że w licznych sektorach w pierwszej kolejności redukowane zostały właśnie wydatki na działania marketingowe, coraz większe znaczenie w branży gamingowej zaczął zyskiwać marketing partnerski.

Polega on na współpracy reklamodawcy z partnerami – influencerami, blogerami, streamerami, youtuberami itd., którzy wykorzystują swoje kanały i zasięgi w celach promocyjnych. W zamian otrzymują wcześniej ustalone wynagrodzenie, które dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, takim jak choćby sztuczna inteligencja, może zostać wypłacone niemal od razu. Jak wynika z danych sieci marketingu partnerskiego Admitad, wzrost przychodów partnerów ze sprzedaży gier online to aż 50% w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Marketing partnerski w branży gier

Marketing partnerski jest skutecznym rozwiązaniem skierowanym do branży gier. Zwłaszcza w kontekście ekonomicznych zawirowań 2022 roku, w trakcie którego ten rynek zanotował nieoczekiwany spadek przychodów. Według raportu Newzoo, segmenty gier na konsole, gier mobilnych czy przeglądarkowych zanotowały spadki od kilku do nawet kilkunastu procent. W takiej sytuacji rośnie znaczenie niestandardowych działań marketingowych, takich jak afiliacja. Marketing partnerski nie tylko przyciąga graczy i zwiększa liczbę pobrań i instalacji, ale także pomaga zwiększyć liczbę zakupów dokonywanych przez graczy –  zarówno samych gier, jak i dostępnych w nich przedmiotów.

Potencjał polskiego rynku gamingowego dostrzegła m.in. globalna firma Mitgo. Podjęła ona decyzję o stworzeniu Mitgame – sieci marketingu partnerskiego, powstałej w wyniku wyodrębnienia bazy reklamodawców i wydawców gamingowych, działających już wcześniej w ramach istniejącej, ogólnej sieci afiliacyjnej. Krok ten wynika ze znacznego wzrostu przychodów z gier online na rynkach takich jak USA, Niemcy czy kraje Bliskiego Wschodu.

Ta inicjatywa jest kluczową częścią naszej strategii inwestowania w dynamicznie rozwijające się branże na globalnym rynku. Wykorzystanie dobrej koniunktury na rynku gier online niesie korzyści dla obu stron – branża już zyskała dużo dzięki innowacyjnym rozwiązaniom marketingowym, teraz daje z kolei naprawdę duże możliwości wszystkim wydawcom i ma wiele do zaoferowania kupującym.

– mówi Alexander Bachmann, prezes i założyciel Mitgo

Od pierwszej połowy 2023 roku, do dedykowanej branży gier online sieci afiliacyjnej dołączyło już ponad 200 000 wydawców, 100 marek gier (jako klientów) oraz pół miliona aktywnych graczy. Do grona partnerów Mitgame zaliczają się takie firmy jak Epic Games, Perfect World, Plarium, MY.GAMES, Wargaming, Gaijin, Nexters i Innogames. Firma ma też doświadczenie we współpracy z liderami branży jak PlayStation, Xbox czy Riot Games. Mitgo zamierza zainwestować w ten rynek 9 milionów dolarów do 2025 roku.

Wszystko wskazuje więc na to, że branża gier komputerowych ma już kryzys za sobą, a w dodatku osiągnęła znaczącą pozycję na rynku globalnym. Wynika to również ze zmiany szeroko rozumianego znaczenia gier, jako nośnika kultury, na co wskazują twórcy raportu „The Game Industry of Poland – report 2023”. Ten korzystny trend jest więc obiecujący –  nie tylko z perspektywy gospodarczej, ale także z punktu widzenia odbiorców, przed którymi otwierają się coraz szersze możliwości.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Mitgo | Newzoo