Smartfony będą miały wymienne baterie od 2027 roku?

Unia Europejska wprowadzając nowe prawo może zmusić producentów smartfonów do produkowania takich smartfonów, w których baterię będzie łatwo wymienić.

Wymienna bateria w smartfonach sprzedawanych w Unii Europejskiej
fot. Depostphotos

W czerwcu Parlament Unii Europejskiej (UE) zagłosował za przyjęciem nowych przepisów, które zmusiłyby producentów telefonów do zaprojektowania swoich urządzeń w taki sposób, aby umożliwić użytkownikom łatwą wymianę baterii w telefonach bez użycia specjalnych narzędzi lub posiadania specjalistycznej wiedzy. Być może pamiętasz, że iPhone, kiedy został wydany po raz pierwszy w 2007 roku, był uważany za dziwny telefon, ponieważ był wyposażony w baterię, której nie można było wyjąć. Obecnie większość telefonów jest wyposażona w niewymienne baterie.

W tym tygodniu Rada Europejska uzgodniła nowe zasady, co oznacza, że zarówno Rada, jak i Parlament muszą je podpisać. Kiedy to nastąpi, 20 dni po opublikowaniu przepisów w Dzienniku Urzędowym UE, przepisy wejdą w życie, co oznacza, że do 2027 roku wszystkie telefony sprzedawane w UE będą musiały mieć wymienne baterie.

Chociaż zasięg przepisów UE jest ograniczony do 27 krajów członkowskich, Apple może uznać za zbyt skomplikowane i kosztowne trzymanie się stałych baterii wszędzie poza krajami UE. W końcu to dlatego Apple wyposaża wszystkie modele iPhone’a z serii 15 w porty USB-C, aby zastąpić zastrzeżone porty Lightning po tym, jak UE przyjęła przepis, który wymagał zmiany w jej krajach członkowskich.

Były jednak czasy, kiedy użytkownicy kupowali dodatkowe baterie do swoich smartfonów, a niektórzy producenci oferowali większe baterie jako dodatkową opcję. Producenci będą mieli czas do 2027 roku na zaprojektowanie wymiennych baterii w swoich urządzeniach i wdrożenie łańcucha dostaw. Dla niektórych konsumentów możliwość wymiany baterii może być opcją, którą chcieliby mieć.

UE twierdzi, że nowe przepisy będą promować gospodarkę o obiegu zamkniętym, umożliwiając recykling baterii smartfonów poprzez zbieranie określonych materiałów w celu wyprodukowania nowych. Przepisy mają wpływ nie tylko na baterie smartfonów i obejmują „wszystkie zużyte baterie przenośne, akumulatory pojazdów elektrycznych, akumulatory przemysłowe, akumulatory rozruchowe, akumulatory odgromowe i zapłonowe (SLI) (stosowane głównie w pojazdach i maszynach) oraz akumulatory do lekkich środków transportu (np. rowery, motorowery elektryczne, skutery elektryczne).

Jeśli chodzi o Apple, może to nie być takie złe. Wyobraź sobie, ile baterii zamiennych i o zwiększonej pojemności może sprzedać gigant z Cupertino, jeśli zdecyduje się na użycie wymiennych baterii w iPhonie. W pewnym sensie może to pomóc Apple w planie budowy iPhone’a bez portów. Zamiast używać MagSafe do ładowania baterii, użytkownicy mogą po prostu włożyć nowe, w pełni naładowane ogniwo.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Rada Europejska | Phone Arena | Android Authority
zdjęcia wykorzystane we wpisie z Depositphotos