Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował właśnie nowy Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2022 roku.
Jak zmieniła się wartość rynku telekomunikacyjnego w 2022 roku, jakie usługi preferowali konsumenci i przedsiębiorcy? Sprawdź najważniejsze dane z raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2022 roku opublikowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). W 2022 r. przychody z tytułu wykonywania działalności telekomunikacyjnej spadły w stosunku do 2021 roku o 0,4% i wyniosły 40,63 mld zł. Wydatki na inwestycje telekomunikacyjne kształtowały się na poziomie 11,24 mld zł, co oznacza wzrost wobec 2021 roku o 26,3%.
Przychody z usług telefonii ruchomej wzrosły do 14,40 mld zł (o 7,6%). Liczba kart SIM również się zwiększyła (o 4,8%) i wyniosła 59,28 mln.
Penetracja usługami telefonii ruchomej w Polsce wyniosła 157%4 (wzrost o 8,3 pp. w stosunku do 2021 r.).
Wzrost penetracji wynika również ze wzrostu liczby kart SIM M2M5. Ich liczba zwiększyła się o 0,7 pp. i osiągnęła poziom 6,69 mln sztuk. Karty te stanowiły 11,3% wszystkich kart.
Istotnym i wyjątkowym czynnikiem mającym wpływ na zwiększenie penetracji usługami telefonii mobilnej w 2022 r. był bardzo duży napływ uchodźców z Ukrainy po wybuchu wojny. Liczba kart SIM wzrosła o 2,0 mln sztuk rok do roku, osiągając poziom 52,6 mln.
Rynek tradycyjnej telefonii stacjonarnej nadal traci na popularności. W 2022 roku z usług głosowych w sieci stacjonarnej korzystało 2,43 mln abonentów, co oznacza spadek o 10,7% wobec poprzedniego roku. Tradycyjne usługi telefoniczne wypierane są przez telefonię VoIP, którą w 2022 roku wybrało 2,85 mln Polaków.
Kolejny rok z rzędu wzrosła penetracja usługą szerokopasmowego internetu stacjonarnego. W 2022 roku z usługi skorzystało 63,2% gospodarstw domowych. W 2022 r. przybyło 491,26 tys. użytkowników stacjonarnego dostępu do internetu, co oznacza, że usługi dostarczane były dla 9,16 mln klientów. Odnotowany wzrost wobec poprzedniego roku wyniósł 5,7%.
Wśród użytkowników internetu stacjonarnego 69,9% posiadało dostęp o przepływności minimum 100 Mb/s. Najpopularniejszą technologią stacjonarną były światłowody. Internet mobilny w postaci dedykowanych urządzeń typu modemy, karty, klucze, używany był przez 8,75 mln użytkowników.
Wzrosła liczba abonentów i przychody z usług wiązanych. Najbardziej popularnymi pakietami, podobnie jak w poprzednich latach, były „telefonia ruchoma + internet ruchomy”.
Liczba abonentów usług telewizyjnych w 2022 roku pozostała na poziomie podobnym do poziomu z 2021 r. i wyniosła 10,83 mln. a przychody z usług wzrosły o 0,04 mld zł do wartości 6,79 mld zł. Najpopularniejszym typem dostępu do usług był dostęp satelitarny (47,6% udziału we wszystkich rodzajach dostępu).
Zgodnie z informacjami przedstawionymi w części raportu dotyczącej infrastruktury telekomunikacyjnej i zasięgów sieci, najwyższą penetrację internetu stacjonarnego o przepustowości co najmniej 100 Mb/s w budynkach miały województwa: podkarpackie (85%), śląskie (78%) i małopolskie (75%), a najniższą pomorskie (40%), warmińsko-mazurskie (43%) oraz zachodniopomorskie (46%). Najwyższe prędkości internetu mobilnego obejmowały osiem największych aglomeracji miejskich oraz większość miast powiatowych.
W raporcie przedstawiono ponadto informacje o działalności operatorów hurtowych, zapewniających dostęp do swoich sieci przedsiębiorcom wykorzystującym je do świadczenia usług detalicznych. Otwarte hurtowe sieci szerokopasmowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Sieci operatorów hurtowych zostały doprowadzone do co najmniej 14,7 tys. miejscowości, co stanowi 28% wszystkich miejscowości w Polsce.
Pobierz najnowszy raport Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2022 roku (88 MB, PDF) od UKE.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: UKE