Wystawa Keitha Haringa w Los Angeles podkreśli jego dążenie do demokratyzacji sztuki

Wystawa 120 prac Keitha Haringa w The Broad w Los Angeles będzie opierać się na dziennikach artysty i zawierać zdjęcia jego przyjaciela Tseng Kwong Chi.

Charakterystyczny zabawny styl Haringa, jak w Untitled (1982), został prawdopodobnie zainspirowany dzięki jego ojcu, rysownikowi-amatorowi
Charakterystyczny zabawny styl Haringa, jak w Untitled (1982), został prawdopodobnie zainspirowany dzięki jego ojcu, rysownikowi-amatorowi | fot. Douglas M. Parker Studio, © Keith Haring Foundation

Wieloletni przyjaciele Keitha Haringa, w tym wielu innych artystów, opowiadają o tym, jak nieżyjący już artysta uliczny rozwijał swoją twórczość, co ukształtowało jego wizję, i dodają nowe aspekty do jego spuścizny na wystawie w muzeum The Broad w Los Angeles i towarzyszącym jej katalogu. Wystawa zadebiutuje w przyszłym miesiącu. Wystawa jest najnowszą ekspozycją prac Haringa, które zostały w dużej mierze zignorowane przez muzea przed dużą retrospektywą w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku w 1997 roku.

Nowa wystawa składająca się z ponad 120 prac, w tym materiałów archiwalnych, opiera się na osobistych dziennikach Haringa z późnych lat 70., kiedy był studentem School of Visual Arts (SVA) w Nowym Jorku do 1988 roku, zanim zmarł w wieku 31 lat na chorobę związaną z AIDS. Artysta Kenny Scharf spotkał Haringa w 1978 roku w SVA, tworząc nowojorską społeczność artystyczną, do której należeli także Andy Warhol i Jean-Michel Basquiat.

Scharf powiedział dla The Art Newspaper: „W tamtych czasach nikt tego nie robił – Keith otworzył swój Pop Shop [butik w Nowym Jorku sprzedający przystępne cenowo towary] i wyznawał zasadę, że sztuka jest dla każdego. Chcieliśmy naprawdę wyrazić tę postawę, ponieważ wielu ludzi wtedy i nadal [dziś] uważa, że sztuka dla wszystkich oznaczała sztukę głupią”.

Kreskówki były dużą częścią demokratyzującego podejścia Haringa. W katalogu Kermit Oswald, były prezes Keith Haring Foundation, podkreśla wpływ ojca Haringa, Allena, który był rysownikiem-amatorem. „Na długo zanim Keith dowiedział się, kim jest Myszka Miki… już rysował ze swoim tatą, co, jak sądzę, miało na niego głęboki wpływ. Zanim zaczął trawić kulturę jak Smerfy, grał już w tę grę ze swoim tatą, że tak powiem.

Haringa siedzący w swoim Pop Shopie, Nowy Jork, 1986
Haringa siedzący w swoim Pop Shopie, Nowy Jork, 1986 | fot. © Muna Tseng Dance Projects Inc. (Tseng Kwong Chi) | © The Keith Haring Foundation

Haring stworzył „uniwersalny język z elementami rysunkowymi i semiotycznymi”, dodaje Scharf. Uwzględniono kluczowe prace pisakami wypożyczone przez Fundację Keitha Haringa, takie jak cztery prace bez tytułu z 1981 roku, które przedstawiają postacie z kreskówek przypominające Myszkę Miki.

Na wystawie znajdzie się również wybór prac przyjaciela i współpracownika Haringa, Tsenga Kwonga Chiego, który wykonał ponad 5000 zdjęć rysunków wykonanych przez Haringa w nowojorskim metrze w latach 1980-1985. Kurator i były komisarz ds. kultury Nowego Jorku Tom Finkelpearl pisze w katalogu: „Kiedy gliniarze przybyli, gdy [Tseng] robił fotki, Muna [siostra Tsenga] powiedziała mi: „Kwong Chi udawał turystę – «Och, metro, jakie to interesujące». To było prawie jak wojna partyzancka”.

Untitled Keith Haring (1985)
Untitled Keith Haring (1985) | fot. © Fundacja Keitha Haringa

Wystawa Keith Haring: Art is for Everybody (Keith Haring: Sztuka jest dla wszystkich) w The Broad w Los Angeles, od 27 maja do 8 października 2023 roku

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: The Art Newspaper | The Broad | The Keith Haring Foundation