Po latach milczenia firma Apple w końcu ujawnia, ilu użytkowników korzysta ze sklepu App Store w Europie!
Europejska ustawa o usługach cyfrowych wkrótce zostanie w pełni wdrożona, a w ramach prawa firma Apple została zmuszona do ujawnienia liczby użytkowników, których ma w Europie – poznajemy tę liczbę po raz pierwszy od pięciu lat. W ramach obowiązkowego raportowania na potrzeby ustawy o usługach cyfrowych Unii Europejskiej (DSA, z ang. Digital Services Act) firma Apple została zmuszona do opublikowania odrębnych statystyk użytkowników dla swoich usług online. Podane wartości dotyczą tylko Europy.
- iOS App Store: 101 mln
- iPadOS App Store: 23 mln
- macOS App Store: 6 mln
- tvOS App Store: 1 mln
- watchOS App Store: poniżej 1 mln
- Książki Apple: poniżej 1 mln
- płatne subskrypcje podcastów: poniżej 1 mln
Apple liczy każdą wersję App Store’a jako odrębną platformę użytkownika w ramach DSA. W związku z tym tylko iOS App Store może być nazywany „bardzo dużą platformą internetową” zgodnie z nowym prawem.
Jednak firma twierdzi, że będzie przestrzegać DSA we wszystkich swoich sklepach z aplikacjami, „ponieważ cele DSA są zgodne z celami Apple’a dotyczącymi ochrony konsumentów przed nielegalnymi treściami”.
Zobacz też: W sklepie App Store zapłacimy także BLIKIEM
W pierwszym kwartale 2019 roku firma Apple nie podawała już liczby użytkowników. W tym czasie wydano wytyczne, że dyskretne ilości sprzedaży sprzętu były mniej istotne, ponieważ firma już od lat przechodziła na model skupiony na swoich usługach.
Ustawa o usługach cyfrowych (DSA)
Ustawa o usługach cyfrowych (DSA) to kolejny pakiet legislacyjny, który nałoży ograniczenia na sposób działania gigantów technologicznych. W tym przypadku DSA skupia się znacznie bardziej na treści online i moderacji. W skrócie, DSA nakłada na platformy internetowe i firmy technologiczne dodatkową odpowiedzialność za nadzorowanie treści – w tym zarówno zgłaszanie, jak i usuwanie nielegalnych treści. Największy wpływ odczują największe firmy, w tym te z ponad 45 milionami aktywnych użytkowników w całej Europie.
DSA będzie wymagać od dużych platform przeprowadzania corocznej analizy dotyczącej ograniczania ryzyka związanego z „rozpowszechnianiem nielegalnych treści, negatywnymi skutkami dla praw podstawowych, manipulowaniem usługami mającymi wpływ na procesy demokratyczne i bezpieczeństwo publiczne oraz negatywnymi skutkami dla przemocy ze względu na płeć, i nieletnich oraz poważne konsekwencje dla zdrowia fizycznego lub psychicznego użytkowników”.
Rynki internetowe będą również podlegać nowym zasadom przejrzystości, a platformy będą zobowiązane do umożliwienia użytkownikom rezygnacji z zaleceń algorytmów opartych na ich historii i informacjach.
Ponadto DSA zablokuje „ciemne wzorce” lub wprowadzające w błąd interfejsy użytkownika, takie jak te, które zmuszają użytkowników do subskrypcji platformy lub dokonania zakupu w aplikacji.
Ponieważ Apple nie tworzy wyszukiwarki ani platformy mediów społecznościowych, prawdopodobnie większość podstawowych elementów jego modelu biznesowego pozostanie niezmieniona zgodnie z zasadami DSA. O wiele bardziej prawdopodobne jest, że DSA będzie miała duży wpływ na firmy takie jak Meta i Google.
Firmy naruszające zasady DSA mogą zostać ukarane grzywną w wysokości do 6% ich rocznego światowego obrotu.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!