Nowe prawo UE może zmusić Apple i Google do poważnych zmian

Być może w przyszłym roku Apple będzie musiało pozwolić innym sklepom z aplikacjami sprzedawać pod systemem iOS, a iMessage oferować na innych systemach…

Logo Komisji Europejskiej

Po ujednoliceniu standardu ładowania do USB-C, kolejnym celem Unii Europejskiej jest App Store firmy Apple i rywali, takich Google Play Store. Ustawa o rynkach cyfrowych (DMA – Digital Markets Act) weszła w życie 1 listopada 2022 roku i zacznie obowiązywać od 2 maja 2023 roku Jej celem jest nałożenie na firmy takie jak Apple obowiązku oferowania alternatywnych rozwiązań umożliwiających korzystanie z zewnętrznych sklepów z aplikacjami na swoich platformach i alternatywnych systemów płatności.

Przeczytaj też: USB-C w iPhonie – OK, ale nie jako wymówka dla złego prawa

Gerard de Graaf, urzędnik UE, który pomógł wprowadzić DMA, spodziewa się, że będzie ona dotyczyła co najmniej kilkunastu firm. „Spodziewamy się, że konsekwencje będą znaczące” – powiedział de Graaf. „Jeśli masz iPhone’a, powinieneś być w stanie pobierać aplikacje nie tylko z App Store’a, ale także z innych sklepów z aplikacjami lub z internetu”.

Urzędnik prowadzi obecnie rozmowy z firmami, których nowe prawo może dotyczyć. „Kluczowym przesłaniem jest to, że negocjacje się skończyły, jesteśmy w sytuacji zgodności” – powiedział. – Może ci się to nie podobać, ale tak właśnie jest.”

Firmy technologiczne nie muszą natychmiast przestrzegać prawa. Zamiast tego UE musi najpierw zdecydować, które firmy są wystarczająco duże i ugruntowane, aby zostać sklasyfikowane jako pierwsze tzw. „strażnicy”.

Akt o rynkach cyfrowych (DMA)

Według Parlamentu Europejskiego strażnik musi spełnić warunki: udostępniać przeglądarki, usługi przesyłania wiadomości lub media społecznościowe i mieć co najmniej 45 milionów użytkowników końcowych miesięcznie w UE. Muszą również mieć 10.000 rocznych użytkowników biznesowych, kapitalizację rynkową wynoszącą co najmniej 75 miliardów euro (82 mld dolarów) lub roczny obrót w wysokości 7,5 miliarda euro (8,2 miliarda dolarów).

UE ogłosi grupę firm wiosną 2023 roku, które będą miały sześć miesięcy na dostosowanie się do prawa.

Niektóre postanowienia DMA zmusiłyby Apple do zezwolenia na zewnętrzne sklepy z aplikacjami i systemy płatności na iPhonie – pozwoliłoby to programistom korzystać z systemów płatności innych firm, umożliwiłyby użytkownikom ustawienie asystenta głosowego innego niż Siri jako domyślnego i nie tylko.

DMA zabroni również programistom preferencyjnego traktowania ich aplikacji lub produktów. W przypadku Apple’a może to oznaczać zakazanie firmie prezentowania swoich usług, takich jak Apple Music i Apple Arcade w App Storze.

DMA jest jednym z wielu projektów, które wychodzą z UE. Więcej informacji znajdziesz na stronie Komisji Europejskiej.

Akt o usługach cyfrowych

UE przygotowuje ustawę podobną do DMA, zwaną ustawą o usługach cyfrowych (DSA – Digital Services Act). 4 października 2022 roku Rada Europejska zatwierdziła rozporządzenie o ustawie o usługach cyfrowych. Jest to ostatni krok do ożywienia DSA.

DSA koncentruje się bardziej na treściach i moderowaniu treści online, nakładając dodatkową odpowiedzialność na platformy internetowe i firmy technologiczne w zakresie nadzorowania treści, w tym zgłaszania i usuwania nielegalnych treści.

Internetowe platformy handlowe będą również podlegać nowym zasadom przejrzystości, a platformy będą musiały umożliwić użytkownikom rezygnację z rekomendacji algorytmów na podstawie ich historii i informacji.

Ponieważ Apple nie tworzy wyszukiwarki ani platformy mediów społecznościowych, większość podstawowych elementów jego modelu biznesowego prawdopodobnie pozostanie niezmieniona zgodnie z zasadami DSA. Jednak DSA może znacznie wpłynąć na firmy takie jak Meta i Google.

Firmy, które naruszają zasady DSA, mogą zostać ukarane grzywną w wysokości do 6% ich rocznych globalnych obrotów.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Apple Insider