Co zrobić, gdy odbierzesz cudzą paczkę z Paczkomatu?

Co zrobić, jeśli z Paczkomatu Inpostu oprócz swojej paczki odbierzesz omyłkowo włożoną paczkę zaadresowaną nie do Ciebie?

Co jeśli w Paczkomacie odebrałem nie swoją przesyłkę?

Jeśli w Paczkomacie, oprócz Twojej paczki znajduje się obca paczka, to lepiej jej nie wyjmować, bo potem będzie problem z jej zwróceniem. Gorzej, jeśli od razu nie wiemy, że paczka nie jest do nas. Pomyłki się zdarzają, jednak dostawca usługi powinien to przewidzieć i w razie niespodziewanej sytuacji umożliwić bezproblemowe rozwiązanie sytuacji. Niestety w przypadku InPostu nie jest to takie proste. Ostatnio w mojej skrytce znalazła się paczka, która jak się okazało ktoś nadał za pomocą kodu nadania, ale nie do mnie. Na paczce nie było żadnych danych nadawcy ani odbiorcy – tylko kod, więc przy odbiorze przez myśl mi nie przeszło, że to nie do mnie.

Przeczytaj także: Appkomat InPostu to Paczkomat obsługiwany tylko przez appkę

W przypadku otworzenia skrytki mamy jeszcze 15 minut na ponowne jej otwarcie – tak na wypadek gdybyśmy nie wyjęli wszystkiego. Ale kto otwiera paczki przy Paczkomacie? Ja swoje otwieram dopiero w domu – więc nie miałem kwadransu na powrót i ponowne włożenie omyłkowej paczki.

Co tam pomyłkowo odebrana paczka, InPost oferuje usługę Ekozwrotów, w ramach której można oddać stary sprzet elektroniczny, ale nie cudzą przesyłkę…

Co zrobić, jeśli wyjmiemy nieswoją paczkę z Paczkomatu?

Najlepiej skontaktować się od razu z obsługą klienta, aby umówić zwrot cudzej paczki. Jednak nie zawsze jest to takie proste. Wyczerpałem wszystkie możliwości kontaktu:

  • Infolinia (10 prób w ciągu 2 godzin) – „nie możemy Cię teraz połączyć z naszym konsultantem”.
  • Czat na Facebooku – bot MAT pomaga chyba tylko w sprawdzeniu statusu paczki i udziela ogólnych informacji na temat usługi. Prawdą jest, że połączył mnie z konsultantem 3 razy – jednak zanim odczytałem wiadomość – nie dłużej niż po 15 minutach, konsultant już znikał i znowu pojawiał się chatbot MAT. Nieważne, że mój problem został opisany na czacie – konsultant chyba nie czyta wsześniejszych wiadomości i pyta tylko „w czym może pomóc”, po czym po 5 minutach znika – to prawda, trochę wolniej niż wyjęcie paczki z Paczkomatu.
  • Formularz kontaktowy na WWW – dostałem odpowiedź po 2 dniach – odpowiedź poniżej.
Fragment rozmowy z chatbotem MATEM InPostu
Fragment rozmowy z chatbotem MATEM InPostu

Ze względu na to, że na i w paczce nie było żadnych danych osobowych – tylko kod – otworzyłem przesyłkę. W przesyłce na szczęście był paragon ze sklepu, z którego ktoś robił zwrot.

Co zrobiłem, gdy moje wysiłki z InPostem się wyczerpały? Zadzwoniłem do sklepu – opisałem sytuację i sklep wygenerował etykietę do zwrotu. Nadałem paczkę zgodnie z przeznaczeniem. Zajęło mi to 10 minut.

Jeśli jednak chcesz poczekać możesz skorzystać z 2 rozwiązań, które proponuje InPost (poniżej fragment odpowiedzi na moje zapytanie przez formularz kontaktowy):

Uprzejmie informuję, że w tej sytuacji mogę zaproponować dwa rozwiązania:

  1. Kontakt z Pana strony z infolinią, kiedy będzie Pan przy Paczkomacie. Konsultant zdalnie otworzy pustą skrytkę, w celu pozostawienia w niej cudzej przesyłki. Numer na infolinię InPost to: 722 444 000.
  2. Zgłoszenie sprawy do oddziału z prośbą o kontakt z Panem i odbiór przesyłki z adresu. W tym celu proszę o podanie numeru kontaktowego oraz opisanie wyglądu opakowania przesyłki (kolor, rozmiar, rodzaj opakowania itp.).

Mam nadzieję, że to jednostkowy przypadek i nie musimy obawiać się o nasze przesyłki nadawane przez Paczkomaty? Ale jak widać musimy liczyć się z błędem systemu lub czynnikiem ludzkim. Musimy mieć też nadzieję, że w takiej sytuacji trafimy na uczciwego znalazcę, któremu się poszczęści i uda mu się skontaktować z Biurem Obsługi Klienta, adresatem lub nadawcą.

Co najlepiej zrobić nadając paczkę za pomocą kodu w Paczkomacie?

Najlepiej na paczce napisać swój numer telefonu i odbiorcę, wtedy uczciwy znalazca będzie się mógł z nami szybko skontaktować. Kolega takiej możliwości nie miał, ale przynajmniej udało mu się w miarę sprawnie odesłać paczkę do miejsca przeznaczenia.

Drogi InPoście, jeśli BOK jest tak mocno obciążony, że nie można się z nim skontaktować – wprowadź też proszę procedurę łatwych zwrotów dla omyłkowo odebranych paczek.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: opracowanie własne