Pojazd w próżniowej kapsule mag-lev TransPod FluxJet rzekomo jest w stanie osiągnąć prędkości do 1200 km/h.
Jest szybszy niż samolot odrzutowy i o połowę tańszy. Tak, to kolejny pociąg próżniowy w stylu hyperloop – tym razem z Kanady. TransPod poinformował, że rozpoczął wstępną budowę tuby, która przewiezie pasażerów z Calgary do Edmonton w zaledwie 45 minut. Zaprezentowany w zeszłym tygodniu w Toronto TransPod FluxJet jest czymś więcej niż tylko mistrzowskim kursem bicapitalizacji. Ten ultraszybki system transportu naziemnego obiecuje „przełomowe innowacje w napędzie”, kompatybilność z czystą energią i „skok technologiczny w zakresie bezstykowego przesyłania energii oraz nową dziedzinę fizyki zwaną strumieniem weilonu”.
Przeczytaj także: HyperPort będzie strzelał kontenerami transportowymi z prędkością transoniczną
W istocie jest to ta sama stara obietnica, którą ludzie złożyli, odkąd systemy dostarczania wiadomości za pomocą rurki pneumatycznej były nowością w XIX wieku. Minimalizuje opór wiatru, uruchamiając kapsułę w niemal próżni, a następnie wystrzeliwuje z prędkością wymagającą szalonej mocy i rozpraszania ciepła na świeżym powietrzu.
Podobnie jak w przypadku Hyperlooop, Hyperloop TT, Hyperloop One, ET3, HyperPort i wielu innych tego typu konstrukcji, które już widzieliśmy, FluxJet wyeliminuje również opór toczenia z równania, wykorzystując technologię mag-lev. W tym przypadku jednak zadziała to tylko wtedy, gdy pociąg wyjedzie z miasta i będzie gotowy do jazdy na szybkich odcinkach. Zestaw „podwozia” nie schowa się, dopóki kapsuła nie osiągnie prędkości co najmniej 300 km/h (186 mph) i będzie gotowa do przyspieszenia do prędkości przelotowej około 1000 km/h (621 mph) – lub maksymalnej prędkości tak wysokiej jak 1200 km/h (746 mph).
Firma niewiele ujawnia o swoich „przełomowych innowacjach”, chociaż dowiadujemy się, że bit strumienia weilencji odnosi się do wizualnego systemu pozycjonowania, który skanuje rurę z przodu i dostosowuje pozycję kapsuły w rurze zgodnie z tym, co ma przed sobą. Każda kapsuła o długości 25 m (82 ft), mieszcząca do 54 pasażerów lub przewożąca pewną ilość wrażliwego na czas ładunku, będzie miała cztery „silniki lewitacyjne” rozciągające się na zewnątrz od górnej i dolnej przekątnej na ramionach zawieszenia.
Strąki będą zawierały pewne pokładowe rezerwy baterii, ale gdy nadejdzie czas, aby jechać naprawdę szybko, wydłużą bezstykowy moduł zasilania, aby otrzymać energię z tuby. Zaangażowana jest plazma – i rzeczywiście, w renderowanym wideo świeci na fioletowo.
TransPod twierdzi, że zebrał 550 milionów dolarów w finansowaniu i przechodzi do następnej fazy z projektem obejmującym 300 kilometrów (186 mil) między Calgary i Edmonton. „Rozpoczęły się wstępne prace budowlane, w tym ocena oddziaływania na środowisko” – czytamy na stronie TransPod. Kosztujący 18 miliardów dolarów projekt, obiecuje 45-minutowe podróże między dwoma miastami za około 75 dolarów, zastępując ponad trzy godziny jazdy lub bilet lotniczy o wartości około 125 dolarów.
TransPod wskazuje, że zlikwiduje prawie jedną trzecią ruchu z autostrady łączącej Calgary z Edmonton, a dzięki zielonej energii każdy pasażer zaoszczędzi tyle dwutlenku węgla, że ogólny efekt będzie taki, jakbyśmy posadzili drzewo. Firma spodziewa się zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 636.000 ton rocznie.
Na siedzeniach będą umieszone ekrany dotykowe, jeśli starczy nam czasu na korzystanie z nich podczas szybkiej i ekscytującej podróży!
TransPod FluxJet najprawdopodobniej będzie cierpieć z powodu tych samych problemów, które do tej pory nękały każdy inny system transportu opartego na tubach próżniowych. Krótko podsumowując:
- Szyna Mag-lev jest już szalenie droga i często sama w sobie nieopłacalna ekonomicznie. Systemy mag-lev nowej generacji, które trzeba przechowywać w lampach próżniowych przez setki kilometrów, będą znacznie droższe.
- Odprowadzenie powietrza z 300 km rur jest trudne i energochłonne.
- Wycieki, pęknięcia rur, aktywność sejsmiczna, awarie lub akty terrorystyczne mogą mieć katastrofalne skutki.
- Nawet najmniejsze odchylenie od linii prostej przy prędkości 1000 km/h może spowodować rozproszenie pasażerów i ładunku.
Teraz, 18-miliardowa propozycja TransPod FluxJet, dotycząca połączenia Calgary-Edmonton, kosztowałaby ten projekt 60 milionów dolarów za km – liczba, która dość korzystnie konkurowałaby z innymi propozycjami szybkiej kolei w regionie. Ostatecznie jednak Kanada rozważała wiele propozycji szybkiej podróży pociągiem – ale pozostaje jedynym krajem G7, który nigdy nie zbudował żadnej.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: TransPod | New Atlas