Zespół Hyper Poland pracuje nad środkiem transportu, który miałby przemieszczać się z niebywale dużą prędkością 540 km/h.
Hyper Poland, w skład którego wchodzą profesjonaliści z różnych dziedzin oraz studenci Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej, pracuje nad kompleksowym projektem infrastruktury Hyperloop.
Czym jest Hyperloop?
Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. Większość powietrza wewnątrz wielokilometrowej rury została usunięta a lewitujący w niej pojazd zostaje rozpędzony przy wykorzystaniu liniowego silnika elektrycznego. Pojazd może ślizgać się bezszelestnie na długich dystansach z prędkością samolotu, wykorzystując do tego bardzo mało energii ze względu na minimalny opór aerodynamiczny i bezkontaktowe zawieszenie. System będzie bezpieczny, cichy, odporny na warunki atmosferyczne i efektywny, bez bezpośredniej emisji dwutlenku węgla.
– Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego, czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu – tłumaczy Krzysztof Tabiszewski, manager zespołu.
Przeczytaj: Hyper Poland zbiera na budowę prototypu Hyperloop Pod
Budowa prototypu kapsuły
Pierwsza edycja Hyperloop Pod Competiton rozpoczęła się w 2015 roku, kiedy zespół Hyper Poland zaprezentował odważną koncepcję kapsuły nowego środka transportu i przeszedł do drugiej rundy konkursu. W ramach drugiej edycji konkursu Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 26 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, projektuje prototyp kapsuły, który ma zostać zbudowany na finał w Los Angeles w lecie 2017 roku. Celem zawodów jest bezpieczny przejazd kapsuły w torze testowym oraz osiągnięcie jak największej prędkości.
Projektowana przez Hyper Poland University Team kapsuła będzie przypominać swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi kapsuła będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej zależnie od aktualnej prędkości. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to 540 km/h (44% prędkości dźwięku). „
– Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości – tłumaczy Paweł Radziszewski koordynujący zespół studencki.
Z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Po zawodach kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości.
Sukces w Dubaju
Zespół Hyper Poland współpracujący ze specjalistami z USA i ZEA otrzymał nagrodę za najbardziej innowacyjne podejście do Building Information Modeling (BIM) podczas finału konkursu Build Earth Live: Hyperloop w Dubaju. Build Earth Live Hyperloop był ósmą edycją konkursu organizowanego corocznie przez Asite. Tegoroczna edycja odbyła się w dniach 26-28 września. Spośród 65 zespołów pochodzących z 29 krajów do finału zakwalifikowało się 6 drużyn.
– Obok nas w finale znalazła się jedna z największych na świecie firm zajmujących się projektowaniem infrastruktury transportowej: Systra, oraz zwycięzca zawodów SpaceX Hyperloop POD w kategorii ‘non-student team’: rLoop – wyjaśnia Kasia Foljanty, koordynująca zespół architektów w Hyper Poland.
W konkursie brało również udział jedno z największych amerykańskich biur architektonicznych: Gensler. Hyper Poland podczas finału w Dubaju został wyróżniony za spójną inżyniersko i architektonicznie koncepcję oraz innowacyjne podejście do procesu projektowania. Wykonanie takiego projektu w 48 godzin to nie lada wyzwanie, pracę znacznie przyspieszyły profesjonalne stacje robocze HP Z840 udostępnione przez firmę Procad oraz oprogramowanie Solid Works od firmy DPS Software.
Hyperloop One Global Challenge
Zaproponowana przez Hyper Poland trasa Hyperloopa (Warszawa-Wrocław), jako jedyna trasa z Polski oraz jedna z ośmiu z Europy, została uznana za obszar zainteresowania i znalazła się w półfinale konkursu Hyperloop One Global Challenge. Do rundy półfinałowej dostało się 35 zespołów z całego świata wyłonionych spośród 2600 zgłoszeń. W drugim kwartale 2017 roku firma Hyperloop One ogłosi, które proponowane trasy znajdą się w finale konkursu.
Plany na przyszłość
Obecnie we współpracy z Politechniką Warszawską i Politechniką Wrocławską trwają prace nad przygotowaniem prototypu kapsuły Hyperloop, który zostanie przetestowany w 2017 roku w rurze próżniowej o długości 1,5 km wybudowanej przez firmę SpaceX. Multidyscyplinarny zespół Hyper Poland zamierza kontynuować pracę nad koncepcją transportu na miarę XXI wieku, który rozwiąże obecne problemy komunikacji miejskiej i międzymiastowej.
źródło: informacja prasowa