Jak najszybciej skontaktować się z sanepidem?

Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że najszybszy kontakt z sanepidem możliwy jest teraz za pośrednictwem internetu – wystarczy mieć profil zaufany.

Kontakt z sanepidem online (przez internet) formularz kontaktowy

Na stronie rządowej GOV.pl udostępniony został elektroniczny formularz online, dzięki któremu szybko i skutecznie zgłosisz sanepidowi (inspekcji sanitarnej) informacje związane z COVID-19. Każdego dnia przybywa Polaków, którzy szybko i sprawnie chcieliby skontaktować się z sanepidem. Do tej pory najczęściej robili to telefonicznie, ale od 1 listopada 2020 roku dostępna jest kolejna możliwość – formularz online.

Jak podaje ministerstwo, już w ciągu pierwszych dni działania formularza widać było, że wiele osób czekało na takie ułatwienie. Od momentu jego wdrożenia, czyli od 1 listopada, z tej możliwości skorzystało 5392 osób, z czego aż 1642 tylko we wtorek (3 listopada 2020 r.).

Z formularza mogą skorzystać między innymi osoby, które mają dodatni wynik testu lub miały kontakt z osobą zakażoną i zależy im na możliwie najszybszej rozmowie z pracownikiem sanepidu. Nowy system daje także możliwość zgłoszenia informacji w imieniu innej osoby. Do wysłania formularza potrzebny jest profil zaufany, dzięki któremu potwierdzasz swoją tożsamość w internecie, więc nie będzie tutaj anonimowych zgłoszeń.

Formularz można znaleźć na stronie GOV.pl/koronawirus w zakładce Kontakt (prawy, górny róg strony). 

Ważne! Na stronie gov.pl/koronawirus znajdziesz nie tylko formularz, ale przede wszystkim aktualne i rzetelne informacje związane z koronawirusem, w tym odpowiedzi na wiele pytań. Warto je przeczytać przed wysłaniem formularza.

Jak skorzystać z internetowego formularza kontaktowego z sanepidem?

Aby skontaktować się z sanepidem przez internet, na stronie GOV.pl/koronawirus w zakładce Kontakt kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie. System poprosi o zalogowanie się profilem zaufanym. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go już teraz przez internet.

Pierwsze, co trzeba zrobić po zalogowaniu, to wybór powodu i rodzaju zgłoszenia. A te są następujące:

  • Jestem zakażony koronawirusem (mam pozytywny wynik testu)
  • Miałem bezpośredni kontakt z osobą zakażoną koronawirusem
  • Zgłaszam w imieniu osoby zakażonej koronawirusem (która ma pozytywny wynik testu)
  • Zgłaszam w imieniu osoby, która miała bezpośredni kontakt z osobą zakażoną koronawirusem

Jeśli wybierzesz pierwszą lub trzecią opcję (pozytywny wynik testu), system poprosi Cię o uzupełnienie danych (numer telefonu, e-mail, adres planowanego miejsca izolacji, itp.) oraz o podanie osób z bliskiego kontaktu.

Po wyborze drugiej lub czwartej opcji (kontakt z osobą zakażoną), system poprosi o podanie danych (numer telefonu, e-mail, adres planowanego miejsca kwarantanny, itp.). Zapyta też m.in. o to, czy znasz dane osoby z COVID-19, z którą miałeś/-aś kontakt.

Co dalej?

Skontaktuje się z Tobą pracownik odpowiedniej dla Twojego adresu powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej. To kolejny element, który wyklucza wykorzystywanie formularza w innych celach, niż te dla których został stworzony.

Istnieje także aplikacja STOP COVID – ProteGO Safe, która powiadamia o kontakcie z koronawirusem. Do sklepów z aplikacjami – Google Play i App Store – kilka dni temu trafiła jej najnowsza wersja.

Nowość to możliwość zapisania się na test, bez konieczności kontaktu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Mogą z niej skorzystać wszystkie osoby, które aplikacja powiadomiła o kontakcie z koronawirusem i których wynik dostępnego w aplikacji testu oceny ryzyka, jest niepokojący.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji