Które sklepy i promocje wybierali Polacy w 2019 roku?

Które sieci handlowe najlepiej radzą sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym i gdzie Polacy najczęściej planowali zakupy w 2019 roku? Zgodnie z wynikami V raportu „Sieci handlowe”, najlepiej w swoich kategoriach radzą sobie Lidl, Rossmann i IKEA.

Ranking sieci handlowych w Polsce (2019)
Ranking sieci handlowych w Polsce (2019)

Rok 2020 przyniósł branży spożywczej nieoczekiwane trudności. W tym wymagającym czasie kluczową kwestią stało się bezpieczeństwo klientów robiących zakupy, które przekłada się bezpośrednio na zmianę ich zachowań.

Miniony rok upłynął z kolei pod znakiem zaostrzenia zakazu handlu w niedziele, chwilowego zawieszenia podatku od sprzedaży detalicznej i dostosowywaniu oferty do szybko zmieniających się postaw konsumentów.

Piąta edycja raportu Listonic i Moja Gazetka pt. „Sieci handlowe” prezentuje, kto najlepiej poradził sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym, gdzie rodacy najczęściej planowali zakupy oraz jakie promocje cieszyły się wśród nich największym zainteresowaniem.

Model stock-up wraca do łask

W latach 90. wiele rodzin potrafiło robić duże zakupy raz na 1 – 2 miesiące i dodatkowo kupować świeże produkty raz w tygodniu. W dobie kryzysu powinniśmy wrócić do tego modelu – ograniczyć wizyty w sklepach i rozsądnie planować, co włożymy do koszyka.

W oparciu o dane z aplikacji Listonic i Moja Gazetka powstał raport pt. „Sieci handlowe 2019”. Najważniejszą zmianą na rynku jest pierwszy od wielu lat spadek lidera branży – Biedronki. Tym razem znalazła się ona na drugiej pozycji. Pierwsze miejsce na podium przypadło niemieckiej sieci Lidl – to właśnie tam Polacy najchętniej planowali zakupy. Na trzecim miejscu, bez zmian w stosunku do poprzedniego roku, znalazła się francuska spółka Auchan.

Zaangażowanie konsumentów w poszczególne sieci handlowe według danych pochodzących z aplikacji Listonic
Zaangażowanie
konsumentów w poszczególne sieci handlowe
według danych pochodzących z aplikacji Listonic

„Jak sobota to tylko do Lidla”

Jednym z najlepiej ocenianych działań marketingowych niemieckiej sieci sklepów była promocja nawiązująca do zakazu handlu w niedziele, w której wykorzystano kultową melodię z piosenki Ireny Santor.

Wysokie budżety reklamowe, przemyślana strategia, szeroki asortyment bardzo dobrej jakości produktów i wizerunek dobrego pracodawcy przyniosły sieci najwyższe miejsce na podium. Inwestycja w dedykowaną aplikację z promocjami i gazetkami, sklep e-commerce z produktami non-food, spójność działań online i offline sprawiła, że rzesze konsumentów chciały wracać na zakupy do tej sieci.

Możesz już korzystać z płatności mobilnych Lidl Pay

Biedronka obniża loty

Największej sieci sklepów w Polsce przypadło tym razem drugie miejsce na podium. Pierwszy
od dekady spadek popularności portugalskiego koncernu to między innymi efekt niespersonalizowanego marketingu, mało różnorodnego asortymentu oraz kiepskiej jakości produktów marek własnych.

W 2018 roku udział popularności Biedronki wynosił 30,17% – pomimo rozpoznawalności marki, odnotowany spadek o 2,47% umiejscowił sieć na drugiej pozycji w rankingu z wynikiem 27,70%.

Chleb w Biedronce upieką dzięki wirtualnej rzeczywistości

Restrukturyzacja w Auchan (jeszcze) bez oczekiwanych efektów

Stabilne ostatnie miejsce na podium przypadło Auchan. Konsumenci interesują się tą siecią głównie ze względu na niskie ceny marek własnych oraz szeroki asortyment produktów. Rok 2019 nie był udanym okresem dla Francuzów. Sytuację może zmienić planowana przez sieć zmiana formatu wielkopowierzchniowych sklepów na mniejsze obiekty o bardziej spersonalizowanym charakterze.

Czołówkę, poza podium, najpopularniejszych sieci handlowych stanowią Kaufland, Tesco, Carrefour, Selgros, Pepco, Makro i Aldi.

Infografika: 8 zasad jak kupować bezpiecznie?
Infografika: 8 zasad jak kupować bezpiecznie?

Szybki rozwój i inwestycje w sieciach Żabka i Dino

Zgodnie z przewidywaniami wzrost odnotowały proximity i convenience stores, do których zaliczamy Żabkę, Dino, Lewiatana czy Stokrotkę.

Sieć sklepów Żabka to największy reprezentant convenience stores w naszym kraju. Niesamowite tempo rozwoju spółki świadczy o zapotrzebowaniu konsumentów na tego typu sklepy – małe, z dużą ilością najpotrzebniejszego asortymentu. Pierwsze Żabki powstały w 1998 roku, do 2005 roku na rynku krajowym działało już 1700 obiektów. W 2011 roku fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners wykupił udziały sieci, która dzięki temu zaczęła rosnąć w bardzo szybkim tempie. Rok 2019 przyniósł otwarcie 6-tysięcznego sklepu. W planach na najbliższą przyszłość detalista ma powiększanie swojego centrum logistycznego oraz inwestycje w technologiczny rozwój sklepów.

Sieci handlowe i dyskonty - ranking 2019
Sieci handlowe i dyskonty

Bez zmian w kategoriach Drogerie oraz Dom i Ogród

Liderem kategorii drogerii w Polsce niezmiennie pozostaje Rossmann. Miniony rok upłynął pod znakiem rozwoju technologicznego placówek oraz aktywności zwiększających zaangażowanie konsumentów (aplikacja mobilna).

Podobnie jak rok temu, na podium w kategorii Dom i Ogród uplasowały się sieci IKEA, Castorama i Leroy Merlin. Dla szwedzkiego producenta mebli był to bardzo udany rok. Inwestycja w sklep internetowy przyniosła wzrost sprzedaży online o 68% względem poprzedniego roku i stanowi 10% całości obrotów sieci.

źródło: Listonic