Najlepsze banki w internecie i mobile’u w rankingu Newsweeka (2018)

Oto szczegółowa punktacja tegorocznego rankingu „Przyjazny bank Newsweeka 2018” – zobacz najlepsze banki w kategoriach „Bank w internecie” i „Bankowość mobilna”!

Ranking „Przyjazny bank Newsweeka 2018”

W 17. edycji Rankingu Przyjazny Bank Newsweeka 2018 sypnęło niespodziankami. Tylko w kategorii bankowość mobilna zeszłoroczny zwycięzca – Bank Millennium – utrzymał pozycję. Szczególną uwagę zwraca spektakularny powrót Alior Banku, który jako jedyny zajął pierwsze miejsce aż w dwóch kategoriach.

Ranking Przyjazny Bank Newsweeka został przygotowany przez tygodnik Newsweek Polska we współpracy z firmą badawczą Kantar Millward Brown i bazuje na metodzie „tajemniczego klienta”. Audytorzy przetestowali usługi ponad 20 polskich banków – od otwarcia konta, przez wypłatę pieniędzy, po dokonanie przelewu i wysondowanie otrzymania kredytu hipotecznego. Banki oceniane były na podstawie ponad 280 wizyt w placówkach oraz kontaktach przez infolinię i internet. Bankowość internetowa i mobilna była testowana zdalnymi kanałami komunikacji.

W usługach internetowych i mobilnych liczyły się przede wszystkim łatwość nawigacji, efektywność kanałów kontaktu z bankiem, systemu transakcyjnego oraz czas operacji. A dodatkowo wszystkie nowe usługi i funkcje.


Przeczytaj również: Ranking bankowości mobilnej i internetowej (Newsweek 2017)

Laureaci Rankingu Przyjazny Bank Newsweeka 2018

Oto rozstrzygniecie Rankingu Przyjazny Bank Newsweeka 2018:

W kategorii Bank dla Kowalskiego triumfował:

  1. Alior Bank, górujący jakością obsługi klientów w placówkach oraz w zdalnych kanałach kontaktu przez internet, infolinię i pocztę elektroniczną.
  2. miejsca – Bank Millennium.
  3. miejsce – Getin Noble Bank.

Szczegółowa punktacja bankowości tradycyjnej:

Tabela: Banki dla Kowalskiego (Ranking Przyjazny Bank Newsweeka 2018) - szczegółowa punktacja

Banki dla Kowalskiego (Ranking Przyjazny Bank Newsweeka 2018) – szczegółowa punktacja

W kategorii Banki w internecie, w której najwyżej premiowano funkcjonalność serwisu transakcyjnego oraz czas i niezawodność wykonywania operacji, zwycięzca także został:

  1. Alior Bank, ale rywalizacja o miejsca na podium była znacznie bardziej wyrównana niż przed rokiem.
  2. miejsce – Getin Noble Bank.
  3. miejsce – Bank Millennium.

W kategorii Bankowość mobilna, której popularność wśród Polaków bardzo szybko rośnie, na tronie utrzymał się:

  1. Bank Millennium, dystansując rywali przede wszystkim nowymi funkcjami w swojej aplikacji mobilnej.
  2. miejsce – Getin Noble Bank.
  3. miejsce – Orange Finanse.

W kategorii Bankowość hipoteczna liderzy sprzed roku spadli na dalsze miejsca, a triumfował:

  1. Pekao SA (to awans ze środka zeszłorocznej stawki) dzięki radykalnej poprawie jakości obsługi klientów, a zwłaszcza prezentacji oferty przez doradców.
  2. miejsce – Alior Bank.
  3. miejsce – Bank Millennium.

Banki w internecie (wg rankingu Newsweeka 2018)

W rankingach bankowości tradycyjnej i internetowej czołówka się powtarza, do tego stopnia, że Newsweek zastanawia się, czy nie wprowadzić w przyszłym roku tylko jednej, połączonej kategorii. Jak czytamy w najnowszym numerze Newsweeka Alior Bank wygrał w kategorii „Bank dla Kowalskiego” (bankowość tradycyjna) w stylu, jaki pamiętamy z pierwszych lat jego działalności, kiedy kolekcjonował zwycięstwa w rankingu Newsweeka.

TOP 10 banków w kategorii – Banki w internecie:

Strzałkami zaznaczono spadek lub wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem: ↓ spadek, ↑ wzrost, ↔ bez zmian, – brak w zestawieniu.

  1. Alior Bank:  283,8  pkt.
  2. Getin Noble Bank: 278,9 pkt.
  3. Bank Millennium:  274pkt.
  4. Raiffeisen Bank: 245,9 pkt.
  5. Orange Finanse: 235,7 pkt.
  6. mBank: 217,7 pkt.
  7. ING Bank Śląski: 217,2 pkt.
  8. Nest Bank: 213,2 pkt. ↔
  9. Eurobank: 187,8 pkt. ↔
  10. Deutsche Bank Polska: 181,4 pkt.

Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 306 pkt.

Tabela: Banki w internecie (Ranking Przyjazny Bank Newsweeka 2018) - szczegółowa punktacja

Tabela: Banki w internecie (Ranking Przyjazny Bank Newsweeka 2018) – szczegółowa punktacja

Alior Bank wygrał także w kategorii „Banki w internecie” – warto przy tym zauważyć, że największa przewagę nad rywalami miał w kategoriach kanały komunikacji i kanały operacji. Nie tylko Alior Bank zyskuje na efektywnym miksie usług w placówkach i w internecie. Szeroka czołówkę bankowości internetowej tworzą niemal te same banki, które są na czele peletonu w usługach dla Kowalskiego. I odwrotnie – banki ze słabymi usługami w sieci są też z reguły w ogonie tradycyjnej bankowości.

Ranking w kategorii „Bankowość mobilna” w 2018 roku, pokazuje, że przyszedł w Polsce czas na smartwatche i płatności mobilne!

Polacy pokochali zbliżeniowe płatności smartfonami i smartwatchami (zegarkami). „Bank w kiezeni” stał się ulubioną zabawką Polaków. Z bankowych aplikacji mobilnych, korzystało już w 2. kwartale 2018 r. ponad 6,6 mln osób (+ ok. 3 mln osób korzystających z wersji lajt bankowości) – dane za PR News.

Dwaj liderzy rankingu Newsweeka w kategorii „Bankowość mobilna” to Bank Millennium i Getin Noble Bank, którzy traktują ten kanał transakcyjny bardzo poważnie i nie dali sobie odebrać pierwszego i drugiego miejsca z zeszłego roku. Audytorzy Kanta Millward Brown chwalili sobie aplikacje za przyjazność i intuicyjność interfejsu – głównie Banku Millennium.

TOP 10 banków w kategorii – Bankowość mobilna

Strzałkami zaznaczono spadek lub wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem: ↓ spadek, ↑ wzrost, ↔ bez zmian, – brak w zestawieniu.

  1. Bank Millennium: 150,1 pkt. ↔
  2. Getin Bank: 142,1 pkt. ↔
  3. Orange Finanse:  127,8 pkt. 
  4. Inteligo: 126,7 pkt.
  5. PKO BP: 126,1 pkt.
  6. ING Bank Śląski: 124,1 pkt.
  7. BGŻ BNP Paribas: 123,9 pkt.
  8. mBank: 117,4 pkt.
  9. BZ WBK: 115,8 pkt. 
  10. Alior Bank: 115,8 pkt.

Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 170 pkt.

Tabela: Bankowość mobilna (Ranking Przyjazny Bank Newsweeka 2018) - szczegółowa punktacja

Tabela: Bankowość mobilna (Ranking Przyjazny Bank Newsweeka 2018) – szczegółowa punktacja

Oceniający bardzo upodobali sobie możliwość płacenia smartfonem. Do płacenia wykorzystywali zarówno kody BLIK, jak i płatności zbliżeniowe NFC/HCE. Jednak jednym z ciekawszych trendów wydaje się być płatność za pomocą urządzeń typu „wearables” (zegarki, opaski, biżuteria). Popularność Apple Watchów, czy zegarków Garmina pokazuje, że jest to kierunek i sposób płatności, na którym banki powinny się skupić w najbliższych latach.

źródło: Newsweek Polska nr 41/2018

Łukasz Majchrzyk
Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii.
Łukasz Majchrzyk
Obserwuj