Wirtualna rzeczywistość (VR) coraz szybciej się rozwija i już można mówić o liderach wśród producentów zestawów do obsługi tej technologii – zobacz które firmy są w czołówce.
W 2016 roku pojawiły się na rynku liczne modele zestawów do wirtualnej rzeczywistości (VR, z ang. virtual reality) oraz rozszerzonej rzeczywistości (AR, z ang. augmented reality). W tym roku kolejne firmy po cichu wprowadziły na rynek nowe urządzenia i zestawy do obsługi tych technologii.
Na rynku VR i AR obecnie dominują same duże firmy takie jak Samsung (Gear VR), Sony (PlayStation VR) i Facebook (Oculus Rift), które w 2Q stanowiły ponad 60 proc. globalnych wysyłek swoich urządzeń VR i AR.
Według IDC, w drugim kwartale globalna sprzedaż zestawów wzrósł o 25,5 proc. (rok do roku), osiągając 2,1 mln egzemplarzy. Pomimo rosnącego zainteresowania wirtualną rzeczywistością – Apple i Google dopiero w tym roku udostępniły swoje pakiet narzędziowe AR dla swoich mobilnych platform. Warto jednak zauważyć, że to właśnie zestawy do wirtualnej rzeczywistości nadal stanowią 98 proc. sprzedaży na rynku AR i VR.
Prawdopodobnie zajmie to trochę czasu, zanim zobaczymy pierwsze zestawy AR przeznaczone dla przeciętnego konsumenta, a wkrótce zobaczymy technologię, z której będziemy korzystać w naszych smartfonach. Apple z pewnością pokaże coś podczas konferencji 12 września.
Przeczytaj także: Światowy rynek VR będzie kolejną bańką?
TOP 5 producentów zestawów słuchawkowych AR i VR – sprzedaż i udziału w rynku w 2 kwartale 2017 roku (sprzedaż w tysiącach sztuk):
Firma | sprzedaż (2Q 2017) | udział w rynku (%) |
---|---|---|
1. Samsung | 568,0 | 26,7% |
2. Sony | 519,4 | 24,4% |
3. Facebook | 246,9 | 11,6% |
4. TCL | 106,4 | 5,0% |
5. HTC | 94,5 | 4,4% |
Inni | 594,8 | 27,9% |
SUMA | 2130,0 | 100% |
źródło danych: IDC Worldwide Quarterly AR/VR Headset Tracker, 5 września 2017 r.
Sprzedaż zestawów AR/VR na świecie od 2Q 2016 do 2Q 2017:
źródło: IDC – Worldwide Shipments of AR/VR Headsets Maintain Solid Growth Trajectory in the Second Quarter, According to IDC, Statista – AR/VR MARKET – Who Leads the Virtual Reality Race?